actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2017, 18:30
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Waarom mannen vaker zelfmoord plegen dan vrouwen


Waarom mannen vaker zelfmoord plegen dan vrouwen

"Hoe harder een man roept dat het goed gaat, hoe meer zorgen je je moet maken."
Bron: Humo, nr 4021/39 pagina 120-121, Margot Kennis.


Het eerste deel van het artikel deed me vrij sterk denken aan Macho van Doe Maar. Die ‘vechtmodus’ -het haantjesgedrag- waarover men in het artikel schrijft komt hier namelijk ook aan bod.

Vrouw zijnde, veronderstel ik dat ik niet de ideale persoon ben om te oordelen over het al dan niet bestaan van zo’n vechtmodus en het ‘minderwaardigheidsgevoel’ van de man ten opzichte van de vrouw.
– Whoppa: weer een lied vermeld: https://www.youtube.com/watch?v=ZUbOfY_Y_Rc

Vragen, bedenkingen en opmerkingen bij het artikel:
“Dat merk je aan het haantjesgedrag in disco’s, maar evengoed in oorlogen, waar een mannenleven er veel minder toe doet.”
Is dat zo? Is elk leven niet even belangrijk? Iedereen heeft toch potentieel/mogelijkheden om bij te dragen aan de maatschappij? Ik vind het dan vrij vreemd te stellen dat mannen minderwaardig zouden zijn doordat de kwantiteit aan zaadcellen groter is dan die van eicellen…

Het is voor mij vreemd te lezen dat dat het tonen van ‘zwakte’ nog steeds zo’n taboe zou zijn. Nog vreemder – of liever: triester – is het feit dat elke dag 3 mensen zelfmoord plegen waarvan de meerderheid mannen blijken te zijn. Kan daar dan niets aan gedaan worden? Is de psychische hulpverlening dan écht zo ‘vrouwelijk’ dat mannen er hun ‘draai’ niet in zouden vinden? Als dit effectief het geval is, dan is dat een verschrikkelijk gegeven waar men direct stappen moet ondernemen om dat alles om te draaien naar een ‘unisex’-zorg.

Dit korte artikel was voor mij een eye-opener. Ik wist niet dat de cijfers van zelfmoord bij mannen veel hoger lagen dan die bij vrouwen en dat men (onbewust?) op een andere manier zou denken.
Tot voor kort had ik er nooit echt bij stilgestaan dat mannen en vrouwen anders omgaan met psychische problemen.

Dit kan, volgens mij, naar de toekomst toe een ‘hot-topic’ worden.
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: pdf Waarom mannen vaker zelfmoord plegen dan vrouwen .pdf (428.6 KB, 2x gelezen)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.