actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2011, 23:38
Emily Warpy Emily Warpy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Heultje
Posts: 28
De Croo: zeer verbaasd over ontslag Di Rupo

De Croo: zeer verbaasd over ontslag Di Rupo
maandag 21 november 2011, 19u15

Alexander De Croo, de voorzitter van Open VLD, is verbaasd dat formateur Di Rupo zijn ontslag heeft aangeboden. 'Wij willen verder onderhandelen. Maar we willen geen begroting die Europa meteen zal buizen.'
De Croo stelde in Het journaal op Eén dat hij gisteren én vandaag duidelijk heeft gezegd dat hij wou blijven onderhandelen. 'Dit ontslag van Di Rupo was helemaal niet nodig', vindt de liberale voorzitter.

Dat Di Rupo aanvankelijk een begroting wou opstellen met voor 25 procent besparingen en dat dit nu al 41 procent is, doet niet ter zake, vindt Alexander De Croo. 'De maatstaf waarmee wij de begroting bekijken, is de Europese maatstaf.'

'Elke premier in Europa moet zijn land vrijwaren van wat in enkele Zuid-Europese landen gebeurt. Europa heeft duidelijk gesteld dat de Belgische begroting meer inspanningen moet doen aan de kant van de uitgaven dan aan de inkomstenzijde. Di Rupo wil nog steeds 6,6 miljard vinden via nieuwe belastingen terwijl België al bijna de hoogste belastingen van Europa kent.'

Alexander De Croo vindt dat er nu onnodig tijdverlies wordt geleden. Toch gelooft hij nog altijd dat het snel kan goedkomen. 'We kunnen heel snel een begroting afsluiten. Maar dan moeten alle onderhandelende partijen beseffen dat we de Europese aanbevelingen moeten volgen.'

De Croo denkt dat wat nu op tafel ligt, een begroting is die Europa binnen de drie weken zou buizen. Daar schieten we ook niets mee op.

De voorzitter van open VLD vindt het duidelijk onterecht dat de andere partijen naar hem kijken. Hij stelt dat hij geenszins de stekker uit de onderhandelingen heeft getrokken. 'We hebben al getoond dat we compromissen kunnen sluiten. Over BHV, over justitie, over de kerncentrales. Dat waren compromissen die ons land versterkten. Ik wil geen compromissen sluiten die het land verzwakken.'

De Croo verwacht dat de zes partijen spoedig weer rond de onderhandelingstafel zullen zitten.

Bron:http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20111121_142

Mijn mening: Veel journalisten, politici denken dat Di Rupo een politiek spelletje speelt. Hij probeert zo tijd te winnen om uit de impasse te geraken. Ik vind het onverantwoord dat hij nu nog spelletjes zou spelen. Di Rupo staat bekend om zijn ijzeren geduld, maar we hebben niet veel tijd meer. De beuren en Europa kunnen hier niet om lachen. Maar het is ook niet gemakkelijk om een regering te vormen met totaal verschillende standpunten van de verschillende partijen. Ik hoop dat we niet afstevenen op nieuwe verkiezingen. Dan kunnen we weer helemaal opnieuw beginnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2011, 16:33
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
Ik was verbaasd toen ik hoorde dat Di Rupo zijn ontslag als formateur aanbood en volgens mij zijn we nu weer een stap achteruit gegaan. De Croo zegt dat zijn partij de Europese aanbevelingen in acht neemt wat betreft het opstellen van de begroting maar volgens mij heeft zijn partij al te vaak 'neen' gezegd tegen de andere partijen, waardoor de emmer nu is overgelopen. Ik denk dat het nu de moment is voor de onderhandelende partijen om hun verantwoordelijkheid op te nemen en terug rond te tafel te gaan zitten i.p.v. die partij of die partijvoorzitter verbaal op zijn nummer te zetten. Op die manier geraken ze zeker niet vooruit en halen we ook de Europese deadline van 15 december niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.