actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2011, 15:49
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
12 miljard besparen

Formateur Elio Di Rupo (PS) en de zes onderhandelaars zullen bij het opstellen van de begroting 2012 rekening houden met de pessimistischer groeivooruitzichten. En dat betekent een extra besparing van 1,7 miljard euro.

Kritiek op rapport begrotingswaak…
Tot dusver gingen de onderhandelaars uit van een economische groei van 1,6 procent in 2012. Intussen zijn de vooruitzichten verslechterd. De Hoge Raad van Financiën gaat in zijn rapport van maandag uit van een groei van 0,8 procent. Het monitoringcomité berekende dat de inspanning om het tekort volgend jaar terug te brengen tot 2,8 procent van het bruto binnenlands product (bbp) daardoor neerkomt op 12 miljard euro, 1,7 miljard euro meer dan eind september voorspeld.

Doelstelling
De vraag die straks op de formatietafel belandt, is in hoeverre ons land zijn begrotingsdoelstelling voor volgend jaar afzwakt. Nu wordt een tekort vooropgesteld van 2,8 procent van het bruto binnenlands product (bbp).

Maar omdat de groei tegenvalt, wordt bekeken in hoeverre de doelstelling niet moet worden bijgesteld naar 3 procent. Strikt genomen laat Europa dat toe. De vraag is echter of ons land daarmee geen verkeerd signaal geeft aan de financiële markten. Open VLD-voorzitter Alexander De Croo liet deze morgen in het Radio1-programma De Ochtend weten dat dat 'een slecht signaal' zou zijn. Hij gooide de deur echter niet volledig dicht. 'Alles is bespreekbaar.'


Bron: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_...122661-3136.art
De Tijd, 07:17 - 02 november 2011 door Pieter Blomme

--------------------------------------------------

Na de gebeurtenissen (zowel nationaal als internationaal) had ook ik de hoop op economische groei opgegeven, wat in mijn ogen vrij logisch is. Heel Europa zit in een crisis door de opstapeling van historische tekorten op de begroting. De regering moet nodig besparen, al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Eerst was er sprake van 6 of 9 miljard besparing, ondertussen spreekt men al van 10 of 12 miljard. Ik denk dat het van groot belang is eerst vaststellingen te maken alvorens aan de begroting te beginnen. Er moet ook gekeken worden waar de overheid deze besparingen kan doorvoeren en op wiens schouders die terecht gaan komen want er zullen altijd mensen benadeeld worden in deze situatie.

Ik denk dat het ook belangrijk is om realistisch te zijn en dat is wat mij aan heel deze zaak ook stoort. Waarom nog uitgaan van economische groei? Waarom niet uitgaan van géén economische groei en daar onze besparingen op bouwen? Zo komen we niet meer voor verrassingen te staan die jaren nadien nog voelbaar zijn. Wanneer deze verrassingen vermeden worden en men meer realistisch zal handelen in plaats van de 'wat als'-veronderstellingen kan dit misschien leiden tot meer tevredenheid in plaats van terechte frustratie in België...

Laatst aangepast door Veronique.Peeters : 3rd November 2011 om 15:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2011, 10:20
Bart.Rijmenams Bart.Rijmenams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 25
helemaal mee eens, alleen hoeft er niemand benadeeld te worden in mijn ogen. besparingen voor IEDEREEN ook voor die politiekers dus... geen excuses en geen voorrechten!! als je je eigen chauffeur en alle ditjes en datjes bij elkaar optelt kom je al een heel eind, alle begin is moeilijk, dat is een feit maar als iedereen zijn duit in het zakje doet zal alles VEEL makkelijker verlopen!!!!!!!!!!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.