actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2014, 07:23
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Vaccin tegen darmkanker

Vaccin tegen darmkanker

Een vaccin tegen erfelijke darmkanker stimuleert de afweer tegen ontspoorde darmcellen voor ze zich ontwikkelen tot kankercellen.

Wie lijdt aan het Lynch syndroom loopt een zestien keer groter risico op darmkanker - geen 5 maar 70 procent. Bovendien ontstaat de kanker al rond hun vijfenveertigste, terwijl dat bij anderen pas 15 tot 20 jaar later gebeurt.

Uit genetisch onderzoek is de laatste jaren gebleken wat de oorzaak van het Lynch syndroom is. Iedere week worden onze darmcellen compleet vervangen. Dat gebeurt door celdeling, waarbij al het genetische materiaal van de cel gekopieerd wordt. Loopt bij dat kopiëren iets mis, dan worden die foutjes vrijwel altijd hersteld door speciale reparatiegenen - de ‘mismatch repair’ genen. Bij mensen met het Lynch syndroom zit net in een van die reparatiegenen een erfelijke fout.

Het voordeel van het kennen van de oorzaak is dat onderzoekers mensen die deze erfelijke aanleg dragen kunnen herkennen. Onderzoekers willen hen rond hun vijfentwintigste opsporen, zodat ze geregeld kunnen worden gecontroleerd op het voorstadium van darmkanker, waarna dat kan worden verwijderd en darmkanker kan worden voorkomen.

Een andere mogelijkheid bestaat in immuuntherapie, het bijsturen en stimuleren van de afweer van de patiënten. Kankercellen zijn ontspoorde cellen die niet meer in het lichaam thuishoren. Dergelijke lichaamsvreemde cellen worden meestal door het afweersysteem aangevallen en opgeruimd, maar helaas is het afweersysteem niet altijd krachtig genoeg om kankercellen helemaal op te ruimen. Daarom willen onderzoekers van het Radboudumc het afweersysteem een handje helpen door hen een preventief vaccin tegen erfelijke darmkanker te geven.

In een eerste onderzoek krijgen twintig mensen met het Lynch syndroom dit preventieve vaccin toegediend. Ze hebben nog geen kanker en het vaccin is bedoeld om het ontstaan van darmkanker te voorkomen. ‘We weten precies wat de eerste stappen zijn van normale darmcellen op weg naar kankercellen’, vertelt Jolanda De Vries, die het vaccin ontwikkelde. ‘Het zijn die typerende kenmerken van ontsporende cellen waartegen we vaccineren. We maken als het ware een pasfoto van die cellen en geven de pasfoto’s aan het afweersysteem, waardoor de ontsporende cellen worden herkend en opgeruimd.’

Om het vaccin te maken, wordt bij de twintig mensen eerst bloed afgenomen. Uit dit bloed worden witte bloedcellen gehaald die een belangrijke rol spelen bij de aansturing van de afweer. Deze afweercellen worden gevoed met specifieke kenmerken van ontsporende darmcellen, zodat ze die direct herkennen. De Vries: ‘Elke deelnemer aan het onderzoek krijgt in een korte periode drie keer 30 miljoen van deze specifiek opgeleide ‘regisseurs van de afweer’ ingespoten die de afweer leren om de cellen in het voorstadium van darmkanker onmiddellijk aan te pakken. Dit doen we nog een keer na zes en na twaalf maanden, waardoor iedere persoon in totaal 270.000.000 regisseurs ontvangt. We verwachten dat de afweer van de deelnemers door dit vaccin levenslang alert blijft op ontsporende cellen die kenmerkend zijn voor deze vorm van erfelijke darmkanker.’

De eerste resultaten van het onderzoek tonen alvast een hele goede reactie van het afweersysteem. (ev)

Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/vaccin-tegen-darmkanker 12/5/2014

Mening: Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit onderzoek succes gaat hebben. De eerste resultaten zijn goed, maar het kan natuurlijk terug omkeren. Ik vind het fantastisch dat er mensen zijn die blijven zoeken naar oplossingen tegen kanker. Er sterven de laatste tijd genoeg mensen aan deze vreselijke ziekte. Op zich is het al goed dat men onmiddellijk kan zien of de personen met de ziekte kanker ontwikkelen ja of nee. Ze kunnen zo snel reageren en er voor proberen te zorgen dat de ziekte verdwijnt. Ik hoop dat we snel een antwoord krijgen op dit onderzoek zodat het vaccin bij iedereen met deze ziekte kan worden toegediend en wie weet brengt het oplossingen voor andere mensen met kanker.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2014, 13:36
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Ook ik ben een voorstander van zulke onderzoeken. Het is alleen maar positief dat er oplossingen/maatregelen genomen worden voor deze levensbedreigende ziekte. Ik hoop dat we niet teveel hoop hebben of dat we te euforisch zijn, maar het wordt inderdaad dringend tijd dat we deze mensen kunnen helpen. Misschien dat dit vaccin voor de specifieke kanker, darmkanker, een stap in de goede richting kan zijn voor ook andere soorten kanker en dat er ter wereld meer mensen van kanker 'bevrijd' kunnen worden. Laat ons hopen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2014, 14:51
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Darmkanker

Ik zou het heel goed vinden moest in onderzoek slagen al hoop ik er momenteel nog niet te hard op. Het gebeurd vaak dat we denken dat er een grote doorbraak gaat gebeuren en dat het uiteindelijk toch niet zo groots blijkt te zijn. Wel is het natuurlijk goed dat er een kans bestaat aangezien er steeds meer mensen met kanker te maken krijgen. Onze wetenschap moet blijven evolueren om de ziektes bij te kunnen houden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2014, 20:28
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik zit zelf in een familie waar al heel veel kankers bij zijn ontdekt. Mijn papa heeft de ziekte van Crohn wat een van de oorzaken van darmkanker kunnen zijn. Dankzij zijn dagelijkse medicatie kan hij dit wel onder controle houden, maar het kan wel altijd erger worden. Het zou dus geweldig zijn moest dit medicijn bestaan! Ik hoop er wel een beetje op, maar spijtig genoeg denk ik dat het allemaal langer zal duren dan gehoopt.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.