actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2017, 18:24
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
IS richt pijlen op China in nieuwe videoboodschap

De terreurgroep Islamitische Staat heeft er in een videoboodschap mee gedreigd China onder te dompelen in "stromen van bloed", in naam van de Chinese Oeigoerse moslimminderheid. Volgens experten is het de eerste keer dat het land zo openlijk te maken krijgt met een islamitische terreurdreiging.

Het filmpje, dat 28 minuten duurt, werd maandag op het internet gezet door een tak van IS die in het westen van Irak gebaseerd is.

De Oeigoeren zijn een etnische moslimminderheid, die voornamelijk in de provincie Xinjian wonen, die grenst aan Afghanistan. Die regio staat bekend als erg onrustig. De aanslagen die er geweest zijn, schrijven de Chinese autoriteiten toe aan de "Oeigoerse extremisten". De overheid liet zich al eerder erg bezorgd uit over de mogelijke link tussen Chinese extremisten en buitenlandse jihadistische terreurnetwerken als IS.

De video is de eerste "directe bedreiging" van IS tegen China, zegt Michael Clarke, Xinjiang-expert aan de universiteit van het Australische Canberra.

De Chinese autoriteiten hebben meteen na de publicatie van de dreigvideo 10.000 politieagenten en soldaten gestuurd naar Urumqi, de hoofdstad van Xinjian. In februari kwamen in de provincie vijf mensen om het leven bij terreuraanvallen.

Datum: 1/3/2017
Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/i...schap-b068f16d/

Eigen mening:
Dit bericht verontrust mij op de een of andere manier niet meer. De Islamitische staat stuurt volgens mij dagelijks dit soort berichten de wereld in. Hier kijk ik dus niet meer van op.
Wat me wel verontrust is dat ze dit keer niet meer Europa of Amerika viseren. Dit betekent dat ze echt over de hele wereld leider willen zijn van hun geloof.
Wanneer ik lees dat de aanslagen binnen China worden toegeschreven aan een extremistische beweging in dat land stel ik me vragen. Is dit inderdaad zo? Verbergt de Chinese regering iets dat ze niet aan de buitenwereld toonbaar willen maken? Gaan er meer aanslagen volgen zodat men weet dat deze vanuit de Islamitische Staat komen? Op dit alles zullen we pas een antwoord krijgen wanneer de tijd er rijp voor is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.