actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2012, 11:41
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
iPhone in bed verstoort nachtrust

iPhone in bed verstoort nachtrust

Steeds meer mensen kruipen met hun tablet of zelfs laptop in bed om Facebook te lezen of mails te controleren. Volgens een onderzoek van de Universiteit Antwerpen heeft dat een ongunstige invloed op onze nachtrust.

Professor Johan Verbraecken, coördinator van het Slaapcentrum van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA), voerde samen met de UA een onderzoek uit bij 2.000 scholieren tussen 13 en 20 jaar in 13 Vlaamse scholen. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Prikkelingen

Verbraecken ziet drie grote factoren die een invloed hebben op onze nachtrust. "Allereerst zijn er de prikkelingen in de hersencellen", legt Verbraecken uit. "Je hersenen worden gestimuleerd door de informatie die ze krijgen en moeten verwerken.

Emoties

Een tweede factor zijn de emoties die zowel positief als negatief kunnen zijn. Als jongeren bijvoorbeeld minder leuke berichten binnenkrijgen via Facebook, vlak voor ze gaan slapen, zijn ze daar 's nachts mee bezig."

"Het moment dat je gaat slapen, wordt verlaat door de nieuwe media. Bij televisie is dat niet het geval. Ook het spelen van videospelletjes, vlak voor het slapen, kwam nog vrij goed uit het onderzoek.

Licht

Gamers hebben 's ochtends geen last en zijn overdag alerter. Waarschijnlijk omdat ze minder slaap nodig hebben." Ook het licht dat apparaten zoals een tablet uitstralen, heeft een effect. "Door het licht wordt de melatonine onderdrukt. Die stof zorgt ervoor dat we willen slapen als het donker wordt. Bij televisie is het effect niet zo groot, omdat je vanaf een afstand kijkt en een gewoon boek geeft geen licht af." (Belga/EE)

Bron:knack.be

Ik kan me hier wel iets bij voorstellen. Het is veel verleidelijker om nog snel even je mails te checken of op facebook te kijken wanneer jouw gsm gewoon naast je ligt op het nachtkastje. Ik heb zelf ook een gsm met internet, en ik betrap me er wel is op dat ik toch nog eventjes wil kijken of niet nog een belangrijke mail is doorgekomen in verband met een les ofzo.

Als we onze gsm in de woonkamer zouden laten liggen, zou dit veel minder het geval zijn denk ik. We zijn dan misschien te lui om uit bed te komen om te gaan kijken.

Bij mezelf kan ik niet zeggen dat het problematisch is. Ik denk echter wel dat dit bij jongeren anders kan zijn. Jongeren hebben sowieso hun slaap meer nodig dan ze zelf denken. Door 's avonds laat nog bezig te zijn met hun berichtjes op facebook gaan ze daar misschien inderdaad meer over liggen malen en piekeren, zeker wanneer ze minder leuke berichtjes krijgen.

Moeten we dus allemaal onze gsm in de keuken laten liggen? Ik weet het niet, ik heb namelijk al momenten gekend waar mijn broer me in nood uit bed belt 's nachts omdat hij mijn ouders niet kon bereiken. Hun gsm lag immers in de woonkamer. Misschien moeten we gewoon anders leren omgaan met onze gsm/computer/tablet. Onze nachtrust is namelijk een niet te onderschatten deel van ons leven. Na een spannende, drukke dag moeten we onszelf meer rust leren gunnen, facebook kan echt wel wachten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2012, 13:57
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik kan me wel vinden in de visie van Evelien. Veel hangt af van het karakter van de persoon die zijn smartphone langs zijn bed heeft liggen. Ik denk dat het niet erg is dat er een smartphone of een laptop of iets dergelijk langs je bed of op je nachtkastje ligt wanneer je er niet 'verslaafd' aan bent en wanneer je hem dus gewoon langs je hebt liggen voor bijvoorbeeld bereikbaar te zijn in geval van nood. Wanneer je voor het slapengaan nog snel je facebook en/of mails gaat checken, kan het inderdaad zijn dat er minder prettige berichten binnen komen waardoor dat een deel van je nachtrust verstoord wordt door piekeren. Het is dan aan de gebruiker om het verstand te hebben om zijn/haar facebook de volgende dag te bekijken. Ik betwijfel wel of veel jongeren (en zelfs volwassen mensen) het verstand hebben om hier mee te wachten tot de volgende ochtend. Tegenwoordig kan men bijna overal op het internet wat verslaving in de hand kan werken, en waardoor het voor veel mensen een gewoonte wordt om een aantal keer per dag hun mail te checken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.