actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2012, 14:07
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Verband tussen fastfood en depressie

Verband tussen fastfood en depressie
maandag 07 mei 2012

Een nieuw Spaans onderzoek in het vakblad Public Health Nutrition bevestigt dat er een verband bestaat tussen het eten van gebakjes (croissants, donuts enz.) en fast food en de kans op een depressie. Mensen die meer fastfood of croissants en donuts aten, hebben 37 tot 51 procent meer kans op een depressie dan mensen die dit voedsel nooit of zelden eten. Hoe meer men van dit voedsel eet, hoe groter ook de kans op depressie.
De studie is gebaseerd op gegevens van bijna 9.000 proefpersonen die gemiddeld zes jaar werden gevolgd. Geen van de proefpersonen had een depressie of slikte antidepressiva. Na die zes jaar werd bij 493 mensen de diagnose 'depressie' gesteld.

Eerder onderzoek van dezelfde onderzoeksgroep had al aangetoond dat ongezond voedsel de kans op depressie met 42 procent vergrootte.

Betekent dit nu dat fastfood depressief maakt? Dat lijkt iets te kort door de bocht. De onderzoekers benadrukken dat mensen die veel fastfood aten ook vaker single waren, minder bewogen, minder fruit, noten, vis, olijfolie en groenten aten. Ze werkten en rookten ook meer.

Bron: De Standaard

------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Eigenlijk verbazen de resultaten van dit onderzoek mij niet echt. Dat fastfood mensen depressief zou maken lijkt mij ook wel kort door de bocht. Wel denk ik dat mensen die zeer regelmatig fastfood eten, meer kans hebben op een depressie. Door fastfood krijg je niet voldoende vitaminen en neemt je gewicht ook toe. Mensen die niet voldoende vitaminen benutten door goede voeding hebben nu eenmaal meer hoofdpijn, zijn sneller moe enz. Als ze hierdoor dan ook nog eens veel gewichtstoename verkrijgen en minder tevreden zijn met hun lichaam, hebben ze dus ook meer kans op depressies.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2012, 14:27
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Dit verbaasd me niets.
Het is toch al langer geweten dat gezonde voeding zorgt voor een beter gevoel. Zowel lichamelijk als psychisch.
Als je gezond eet en drinkt voel je je energieker en gewoon al blijer, dus ik schrik er niet van dat dit de uitkomst van de tests is.

Het is wel goed natuurlijk dat het nog eens bevestigd is door een onderzoek. Misschien is dit voor sommige mensen wel een motivatie om gezonder te gaan leven, en zich dus ook beter te gaan voelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th May 2012, 20:59
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ook ik schrik niet van deze resultaten. Sterker nog, het lijkt me zelfs vrij logisch. Wie altijd fastfood eet, krijgt absoluut niet genoeg vitaminen en voedingsstoffen binnen. Zonder al deze noodzakelijke vitaminen, voel je je futloos en moe. Je hebt geen zin meer om dingen te gaan doen, om actie te ondernemen. Dit is ook een nefast voor je vrienden en de rest van je omgeving. Het brengt je sociaal leven uit balans waardoor je je snel slecht gaat voelen. Hieruit vloeit dan soms een depressie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th May 2012, 09:07
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ook ik schrik niet echt van deze resultaten... Het lijkt me logisch dat mensen die meer fastfood eten sneller een depressie krijgen dan mensen die gezonde voeding eten. En mij lijkt het ook 'logisch' dat deze mensen die fastfood eten vaak single zijn, minder bewegen en dergelijke. Het is een vicieuze cirkel waar deze mensen in zitten en waar ze vaak geen uitweg meer van weten.

Ik kan wel begrijpen dat een lekkere croissant, Mc Donalds of gewoonweg een stuk chocolade eens goed kan smaken, maar ik vind dat dit met mate moet kunnen. Niet elke dag ongezonde voeding eten. Ik denk maar: je hebt maar 1 lichaam waar je het de rest van je leven moet mee doen. Daarom moeten we het kunnen verzorgen en geven wat het nodig heeft.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th May 2012, 18:55
Francesco Francesco is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mortsel
Posts: 96
Een druppel water kan de dorst naar een honingzee niet laven.

Diep in elk van ons leeft een Godsdverlangen, een verlangen naar het oneindige.

Als mensen die fundamentele nood aan Liefde, die God is,
proberen te verzadigen met eindige zaken zoals fastfood, alcohol, seks en drugs,
kunnen zij nooit genoeg krijgen - vandaar verslaving.

Het verlangen naar het oneindige behoeft immers eindeloos eindige dingen
om ooit 'genoeg' te kennen. En dat lukt gewoon niet...

Een fout deksel op het potje maakt simpelweg ongelukkig.

Leer je honger dus te stillen
met het juiste voedsel: de Liefde, wat wij allen nodig hebben - en geen hamburgers of dergelijke, die je leger maken.

'Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij Mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in Mij gelooft zal nooit meer dorst hebben.'
(Joh 6:35)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.