actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2012, 17:09
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Vlaanderen tegen 2015 mazelvrij

Vlaanderen moet tegen 2015 voldoen aan de voorwaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie om mazelen uit te roeien in de Europese regio. Dat is een van de subdoelstellingen uit het actieplan vaccinaties van de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Jo Vandeurzen.

Tegen 2020 moet een kwaliteitsvol vaccinatiebeleid in Vlaanderen erop gericht zijn de bevolking gedurende het hele leven doeltreffend te beschermen tegen vaccineerbare infectieziekten die een ernstige impact kunnen hebben op de levenskwaliteit, luidt het.

Vandeurzen organiseerde zaterdag, bij de start van de Europese Vaccinatieweek, in Mechelen een gezondheidsconferentie over vaccinaties. Hij stelde de nieuwe gezondheidsdoelstelling voor en lanceerde een bijbehorend actieplan voor de periode 2012-2020.

Tegen 2015 moet de vaccinatiegraad voor bof, mazelen en rubella op beide vaccinatiemomenten minstens 95 procent bedragen. Tegen 2016 wordt ernaar gestreefd dat alle vaccinaties bij 80 procent van de kinderen jonger dan 18 maanden tijdig gegeven worden.

Vaccinatiekalender

Tegen 2014 worden voor volwassenen een vaccinatiekalender en een vaccinatiestrategie opgemaakt. Tegen 2020 moet minstens 50 procent van de zwangere vrouwen gevaccineerd worden tegen seizoensgriep. Bij de doelgroep 65-plussers wil de minister tegen dat jaar een vaccinatiegraad van 75 procent bereiken.

Ook wordt ernaar gestreefd dat 80 procent van het gezondheidspersoneel tegen 2020 ingeënt is tegen seizoensgriep.

Er zal een website komen waarop alle vaccinatie-informatie gecentraliseerd wordt. Daar kan de bevolking bijvoorbeeld tijdens een uitbraak van een epidemie waartegen gevaccineerd kan worden, snel correcte informatie vinden.

Tegen 2014 moet er ook een centraal aanspreekpunt zijn waar gezondheidspersoneel met vragen terechtkan. Het is de ambitie om te zorgen dat tegen 2017 iedere burger de mogelijkheid heeft om zijn vaccinatiegegevens online in te kijken.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120421_052
De Standaard, zaterdag 21 april 2012, Belga/edl
--------------------------------------------------
Dit artikel sprak mij meteen aan. Ik vind vaccinaties zeer belangrijk. Gezien we de kans krijgen om ons te laten vaccineren, vind ik dan ook dat we daar zeker gebruik van moeten maken. Beter voorkomen dan genezen, denk ik dan. 'Een kwaliteitsvol vaccinatiebeleid dat de levenskwaliteit kan verbeteren', zeer mooie doelstellingen, ik hoop dat deze ook tegen 2020 verwezenlijkt kunnen worden. Ook de centralisatie van een website met vaccinatie-informatie vind ik een schitterend idee. Er staat veel informatie op internet over vaccinaties, maar een centralisatie met een duidelijke uitleg en bondig advies is een grote stap voorwaarts.

Wat ik ook interessant vind in dit artikel is dat tegen 2017 elke burger de mogelijkheid zou moeten hebben om zijn vaccinatiegegevens online in te kijken. Op mijn lagere school en middelbare school konden we ons laten vaccineren op school (bvb. tegen Hepatitis B). Ik ben gevaccineerd tegen een heleboel ziektes, maar toen ik ging solliciteren moest ik ook invullen waartegen ik allemaal gevaccineerd was. Probleem dus, want ik ben wel altijd gevaccineerd wanneer nodig, maar waartegen was voor mij een raadsel. Wanneer we dit online zouden kunnen bekijken zou dit natuurlijk fantastisch zijn, een hele vooruitgang lijkt mij!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2012, 19:02
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Een zeer goed initiatief. Ik heb ook altijd mijn vaccinaties gehad. Maar waartegen eigenlijk? Het blijkt dat er ook nog zoiets bestaat als het roze boekje van Kind en Gezin, waarin vanaf de geboorte alle vaccinaties vermeld staan. Maar ja, na zovele jaren, waar hebben mijn ouders dat gelegd? Als je dit zou kunnen consulteren aan de hand van je paspoort, zou dat een hele verbetering zijn.
Maar toch een bedenking. Zijn er ook geen mensen die door de mazen van het net glippen? Mensen die het moeilijk hebben, asielzoekers, illegalen, …
Brengen zij dikwijls geen ziektes mee? Zullen zij ook opgevolgd worden? Het zijn juist deze mensen die deze medische zorgen het hardst nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.