actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2012, 10:21
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Nog eentje: (beetje) alcohol scherpt het brein

Wie geniet van een ontspannend drankje kan beter van hersenbrekers oplossen dan wie bloednuchter is.
Psychologen aan de universiteit van Illinois lieten 40 gezonde mannen een reeks hersenbrekers oplossen. Ze kregen drie woorden en moesten een vierde verzinnen dat deze met elkaar in verband bracht. De helft van hen dronk twee glazen bier voor de test, de anderen voerden deze nuchter uit. De bierdrinkers losten bijna 40 procent meer problemen op dan de anderen, ze hadden ook gemiddeld 12 seconden per vraag nodig, in vergelijking met 15,5 seconden bij de nuchtere proefpersonen.

Creatiever
Onderzoekster Jennifer Wiley: "We bestudeerden wat er gebeurt als mensen meer ontspannen zijn door een drankje, niet wanneer ze extreem veel drinken. Wanneer je te geconcentreerd bent, kun je bepaalde oplossingen niet zien. Wanneer je meer ontspannen bent, kun je creatievere oplossingen bedenken."

Vier eenheden, wat overeenkomt met twee glazen bier, is voldoende om creatieve gedachten te stimuleren. De Britse professor in de psychologie Richard Wiseman: "Dit is een interessante theorie en het is niet onlogisch. Maar een goede nachtrust kan evenveel voordelen hebben."

Bron: www.hln.be

Mijn mening: Er verscheen onbewust een glimlachje op mijn gezicht toen ik dit artikel las. Ik vond het wel een beetje grappig dat dit echt getest is en dat de resultaten toch wel verrassend zijn. Zoiets verwacht je niet, maar wanneer je het artikel verder leest kan het inderdaad wel logisch zijn. Wanneer je een klein beetje gedronken hebt, ben je automatisch meer ontspannen.

Dus, jongens en meisjes, jullie weten het: Voor je examen gaat doen, drink 2 glazen bier en het resultaat zal, blijkbaar, goed zijn!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2012, 10:38
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik vind het net als Esther wel grappig dat men zo iets gaat onderzoeken. Dan blijkt dat alcohol nog 'echt' helpt ook. Ik begrijp wel niet goed waarom ze zulke artikels maken. Het is misschien wel een leuk weetje, maar ik denk dat de jeugd tegenwoordig al genoeg drinkt. Wanneer ze weten dat een beetje alcohol hen creatiever maakt en hen helpt problemen op te lossen, gaan ze misschien nog drinken voor hun examens. Dit is helemaal niet de bedoeling.

Ik heb ooit ook eens gehoord ( ik ben niet zeker of dit echt waar is ) dat wanneer je nuchter leert voor een examen je de beste resultaten krijgt door het examen nuchter te gaan afleggen. Wanneer je 'tipsie' was bij het leren, kan je ook best tipsie zijn bij het afleggen van het examen. Toen ik dit hoorde vond ik het wel raar dat mensen leren en drinken tegelijkertijd. Ikzelf houd het toch maar op de voldoende nachtrust.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th April 2012, 12:37
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Dat je meer ontspannen bent na een glaasje alcohol lijkt mij niet onwaar. Twee glazen bier zouden genoeg zijn om creatieve gedachten te stimuleren, maar waar ligt de grens tussen net genoeg gedronken om ontspannen na te denken en net te veel gedronken om rationeel te zijn? Deze grens is voor iedereen anders dus volgens mij is dit zeker een geval van 'don't try this at home' voor een examen. In het onderzoek spreekt men ook enkel over mannen en over één soort vraag. Dit onderzoek had men naar mijn mening iets uitgebreider en grootschaliger kunnen aanpakken, want het blijft wel een interessant onderwerp.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th April 2012, 19:29
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik vind net als Tine het onderzoek "niet goed genoeg". Als ze het onderzoek juist willen doen, zouden ze verschillende leeftijdscategorieën moeten nemen, en verschillende lengten en gewichten van personen. Ik vraag me ook af, of je nog altijd beter zou kunnen nadenken als je elke dag 2 pintjes zou drinken. Als je elke dag 2 pintjes drinkt, dat kan ook niet heel gezond zijn volgens mij. Het is een tof en grappig onderzoek, wat voor velen een excuus kan zijn om toch nog maar eens een pintje te drinken, maar ik ga het toch zeker en vast niet uittesten voor een examen. Als een goede nachtrust ook veel voordelen heeft, dan vertrouw ik dat net iets meer dan wat alcohol in mijn bloed.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th April 2012, 10:11
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Persoonlijk vind ik dit maar een zeer mager onderzoek, eigenlijk te verwaarlozen als je bedenkt dat slechts 20 mannen bier dronken voor de test. Ik zou het zeker niemand aanraden om te beginnen drinken onder het mom op die manier beter hersenwerk te kunnen verrichten. Is het niet zo dat alcohol de hersenen aantast? En 2 pintjes per dag worden er al snel 3 en meer. Met je goede examencijfers zal je niet veel vooruit zijn als je in de eerste plaats alcoholverslaafd bent.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th April 2012, 10:30
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Een drankje kan inderdaad ontspannen, daar ben ik zeker van. Ik kan er daarom wel inkomen waarom men denk dat alcohol dan ook de leerprestaties zal verbeteren. Minder stress maakt je meer ontspannen en daardoor kan je meer gefocust studeren.
Wel geef ik Belinda gelijk. Wanneer jongeren dit gaan lezen, gaan ze alcohol als een excuus gebruiken om betere cijfers te behalen. Het onderzoek is op te weinig mensen gebeurd en waar kan jijzelf de grens leggen? Het is dus zeker oppassen geblazen.

Een kleine tip voor iedereen: Bier (of ons vakmanschap) drink je met verstand! ;-) Of je er ook effectief méér verstand van zou krijgen, is volgens mij toch nog absoluut niet zeker...
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 13th April 2012, 16:51
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Leuk en passend voor deze topic: Een scene uit de serie Cheers.
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.