actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2012, 13:54
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
Israël verbiedt graatmagere modellen

dinsdag 20 maart 2012, 17u24

Het land wil eetstoornissen bestrijden en stelt een nieuwe wet in die paal en perk moet stellen aan het gebruik van graatmagere modellen in advertenties. Ook bewerkte foto's - waarin modellen virtueel slanker worden gemaakt - moeten gemerkt worden. Het Israëlische parlement keurde de wet maandagavond goed.
Het is voor het eerst dat een regering door middel van concrete wetgeving de confrontatie met de modewereld en het extreem slanke schoonheidsideaal, aangaat. Andere landen zouden het voorbeeld van Israël kunnen volgen in de strijd tegen eetstoornissen als anorexia en boulimie.

De wet bepaalt dat modellen bij elke shoot voor de Israëlische markt in de toekomst een medisch rapport moeten voorleggen, dat niet ouder is dan drie maanden. In het rapport moet staan dat het model volgens de maatstaven van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) niet is ondervoed. De WHO maakt van de Body Mass Index (BMI) gebruik om te berekenen of iemand ongezond mager is of aan overgewicht lijdt.

De wet is een initiatief van Adi Barkan, eigenaar van een van de belangrijkste modellenbureaus in Israël. Aanhangers hopen dat de Israëlische wet als precedent kan gelden in de strijd tegen te magere modellen en digitale beeldbewerking.

Mijn mening:
Het is eens een positief bericht dat vanuit Israël komt en dit keer moet ik zeggen dat ze gelijk hebben. Ten eerste zijn die graatmagere modellen aartslelijk en ten tweede zorgen ze voor een modebeeld dat op niks trekt. Jonge meisjes spiegelen zich daar aan en dat hoort niet. Ze zouden moeten zijn wie ze zijn. Natuurlijk is overgewicht ook niet de bedoeling, maar er zijn initiatieven genoeg die er voor zorgen dat kinderen gezond eten. Gezond eten en gezond slank moet de norm zijn. Israël geeft het voorbeeld en ik hoop van harte dat meer landen zullen volgen.

Bron: http://destandaard.be/artikel/detai...DMF20120320_185

Laatst aangepast door Lynn.Van.Hoof : 21st March 2012 om 13:55. Reden: Bronnen vergeten
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2012, 15:20
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Ik vind dit ook positief nieuws! Veel vrouwen (zowel jong als oud) gaan zich vergelijken met de model die we in tijdschriften en op de televisie zien. Hierdoor krijgen ze zelfcomplexen, eetstoornissen, en ga zo maar verder. Het is goed dat ze de graatmagere modellen gaan verbieden, hopelijk gaat dit door naar de rest van de wereld!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd March 2012, 15:56
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Zoals Lynn en Veerle al zeiden vind ik dit ook goed nieuws. Vooral vrouwen hebben steeds de neiging om hun uiterlijk te vergelijken met dat van andere vrouwen, en dit dan vooral met dat van modellen. Want zij zijn volgens hun toch de vrouwen met het mooiste uiterlijk. Wat vele mensen vaak vergeten is dat de persoonlijkheid van iemand minstens even belangrijk is als het uiterlijk. Maar dit blijkt toch niet altijd even goed door te dringen bij iedereen. Het feit dat Israël als eerste land graatmagere modellen in advertenties verbiedt vind ik dan ook zeer positief. Hopelijk is dit niet het enige land dat dit verbod invoert en volgt binnenkort de rest van de wereld. Zo gaan mensen, en vooral vrouwen, zich niet meer uithongeren om toch maar zo mager te willen zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd March 2012, 19:17
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Ik vind dat de rest van de wereld hier een voorbeeld aan moet nemen.
Belangrijk is dat zowel jongeren als ouderen en zowel mannen als vrouwen een schoonheidsideaal moeten ontwikkelen die niet levensbedreigend is. Eten is immers nodig om in leven te blijven.
Op het internet kan je ook ‘thinspo’ blogs terugvinden. Op deze blogs moedigen meisjes zichzelf en anderen aan om zoveel mogelijk te vermageren. Dit fenomeen wordt alsmaar populairder, dus ik vind dat er op het internet ook maatregelen moeten genomen worden.

http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20120215_210
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd March 2012, 21:38
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Natuurlijk is dit goed nieuws, maar dit is nog maar één land dat deze maatregel neemt! Overal zie je nog reclameadvertenties en modeshows met graatmagere modellen, zolang de modeontwerpers hun kledij maken voor graatmagere modellen zullen modellen zich blijven uithongeren om deze opdracht te kunnen krijgen. We mogen niet vergeten dat het de modeontwerpers zelf zijn die zorgen voor dit probleem en niet de modellen. Deze beslissing is zeker een stap in de goede richting, maar ik denk dat er nog vele jaren nodig zullen zijn om dit in de hele wereld te verwezenlijken. Het klinkt ook vrij onlogisch dat het algemeen modebeeld en de ideale vrouwenmaat ineens gaat veranderen. Ik vind dat we dit onderwerp zeker niet te rooskleurig mogen inzien, ik heb zelf ook een vriendin die in de modewereld werkt en daar gaat het nog steeds erg hard aan toe.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd March 2012, 14:04
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Het is inderdaad zo dat dit slechts 1 maatregel is, en dat dit niet wil zeggen dat we van het probleem af zijn. Maar het is een begin. En ik vind het moedig van Israël dat zij de eerste stap hebben durven zetten. Om op wereldvlak iets te kunnen veranderen, moet je klein beginnen.
Ik denk dat dit zeker een positief signaal is naar de rest van de wereld toe. Andere landen zullen nu misschien meer de druk voelen om er ook iets aan te doen, zij het niet om ethische redenen, dan wel om politieke redenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.