actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2017, 20:52
Hanne.V*n Hanne.V*n is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 71
Zeven op de tien Vlaamse jongeren hebben last van oorsuizingen

Na een bezoek aan een concert of een club hebben 7 op de 10 jongeren tussen de 18 en 30 jaar al last gehad van gefluit, gesuis, getuut of gezoem in de oren. Bij 1 op de 20 is die zogenoemde tinnitus zelfs chronisch. Dat is vooral het gevolg van luide muziek, schrijven de Mediahuis-kranten op gezag van een studie van de Universiteit Gent bij 517 jongeren tussen 18 en 30 jaar.

Doctoranda Sofie Degeest onderwierp de deelnemers ook aan een gehoortest. Uit die test bleek dat 15 procent van de ¬jongeren schade had opgelopen. "Elke haarcel geeft een bepaalde frequentie van het geluid door aan de hersenen", zegt audiologe Hannah Keppler, promotor van het onderzoek. "Als die haarcellen beschadigd raken, proberen de hersenen dat te compenseren door extra geluid waar te nemen: de oorsuizingen."

Keppler vindt de resultaten verontrustend omdat oorsuizingen normaal eerder voorkomen bij mensen boven de 40 jaar. Ze pleit ervoor om jongeren nog bewuster te maken van het risico van het zich blootstellen aan lawaai. "Klachten aan het gehoor kunnen al optreden als je acht uur lang wordt blootgesteld aan tachtig decibel", zegt Keppler. "Bij elke toename van drie decibel halveert de duur."

De onderzoekers roepen jongeren dan ook op om op concerten en feestjes altijd oordoppen te gebruiken, bij voorkeur op maat gemaakte. Die zorgen voor voldoende bescherming, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van wat u hoort.

Bron: 04-03-17, 12.59u -
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2907532

Mening: Na het lezen van dit artikel, vind ik het ook zeer verontrustend (net zoals Keppler) dat vandaag de dag veel jongeren gehoorschade hebben opgelopen door luide muziek. Vele muziekorganisaties doen al jaren een poging om gehoorschade tegen te gaan, onder meer door oordopjes uit te delen. Ik vind dat deze pogingen vaak nutteloos zijn, want iedereen gaat er bijna te snel van uit dat hun lichaam niets kan overkomen. Een mogelijke oplossing kan nog een strengere geluidsnorm zijn. vele zullen deze geluidsnorm letterlijk een domper vinden op de feestvreugde omdat je de muziek minder hard hoort en dat zo de sfeer minder tot zijn recht komt. Anderzijds vinden sommige mensen dit geen slecht idee, want uiteindelijk maak je de sfeer zelf en hoeft de muziek niet luid te staan om het enthousiasme op te wekken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2017, 20:23
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
6 Maart 2017
Mening: Het feit dat jongeren last hebben van oorsuizingen verrast me niet. We zijn zelf nog jong en ik besef zelf dat we het heel snel kunnen oplopen. Zelf ben ik geen fan van oordopjes, om het feit dat dat niet zo fijn aanvoelt als je het in je oren hebt zitten. Mijn vriendin 'verplicht' me er wel toe om deze te dragen omdat zij als logopedist beter weet wat de gevolgen kunnen zijn. Wanneer ik op een feestje sta, merk ik zelf ook wel eens dat de muziek toch wat luid staat. Op dat moment denk ik ook vaak aan de buurtbewoners van het feestje. Bij tentfeestjes zijn er weinig mensen die er last van kunnen hebben, maar wanneer een feest wordt gehouden op het dorpsplein? Ik vrees ervoor dat veel jongeren weinig tot geen rekening houden met de buurt, en dan spreek ik niet alleen over het geluid van de muziek. Wat Hanne aanhaalt over het feit dat je de sfeer zelf maakt, klopt in zeker zin ook wel! Daarom is luide muziek niet altijd noodzakelijk voor een leuk en aangenaam feestje.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th March 2017, 19:37
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Mening: Net zoals Hanne en Cédric vind ik dit verontrustend nieuws. Ik wil aan deze mening graag toevoegen dat ik denk dat veel jongeren het dragen voor oordopjes vermijden omdat ze vaak erg onaangenaam zitten. Op festivals worden er oordopjes uitgedeeld, maar die zijn vaak van slechte kwaliteit waardoor het risico op gehoorschade niet zo erg verminderd wordt en ze zitten meestal erg slecht waardoor ze achterwege gelaten worden. Je moet echt kwalitatief goede oordopjes kopen voor een comfortabel gevoel en voordat ze ook effectief het risico op gehoorschade verminderen. Ik denk dat hier iets aan gedaan zou moeten worden door de kwalitatieve oordopjes minder duur te maken of door de huidige geluidsnormen strenger op te volgen. Ik denk dat de geluidsnormen wel streng genoeg zijn, maar dat ze te weinig worden nageleefd.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th March 2017, 20:00
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Mening:

Ik ga akkoord met de meningen die hieronder al worden gegeven. Toch haal ik graag mijn eigen ervaringen aan. Het is vaak zo dat ik op een feestje ben en de muziek veel te luid vind. Ik ga hierna naar de inkom om oordoppen te halen. Vaak is het antwoord "Deze zijn al op". Hier ben ik uiteraard niets mee... Ook al kom je later aan op een feestje of fuif, dit is niet wat je wilt horen als je echt oordoppen wilt hebben.
Dit zouden de organisaties kunnen voorkomen door de mensen die naar de fuif willen komen zich op 'Aanwezig' moeten zetten bij het evenement dat vaak wordt weergegeven op Facebook. Hier kan de organisatie dan een lijst van maken, om zo te kijken hoeveel oordopjes men ongeveer zou moeten bestellen.

Verder is het ook vaak dat ik een drankbonnetje moet ruilen tegen oordoppen. Ik zou dit begrijpen als de oordoppen van goede kwaliteit zijn, maar vaak is dit niet het geval. Zoals Amber al aangehaald heeft, zitten ze vaak heel slecht en hoor je de muziek nog bijna even hard als zonder oordoppen. Dit is uiteraard niet wat je ervan verwacht.

De geluidsnormen zijn volgens mij zeker oké. Het is voor de organisaties zo al moeilijk genoeg om zich hieraan te houden, denk ik. Als ze nu proberen om meer en betere oordoppen aan te bieden, denk ik dat veel meer mensen er gebruik van zullen maken, waaronder ikzelf!

Hopelijk komen er veranderingen in de toekomst. Eigen oordoppen meenemen is ook altijd een optie, maar er zijn mensen die dit vergeten, niet kopen, kwijtspelen, etc.

Laatst aangepast door Eline.A*riaensen : 7th March 2017 om 20:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.