actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2011, 18:20
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
'Veldslag in Athene'

Veldslag in Athene

Bij het Griekse parlement in het centrum van Athene zijn groepen jongeren woensdag slaags geraakt met de politie in de rand van de reusachtige betoging tegen de besparingen op de eerste dag van een algemene staking. Volgens de politie stroomden ongeveer 70.000 mensen naar het centrale plein van Athene. In het hele land kwamen 125.000 betogers op straat.

Ongeveer 200 jongeren begonnen met molotovcocktails en stenen te gooien naar een versperring van de politie aan de toegang van het parlement. De politie antwoordde met traangas. Groepen sloegen met ijzeren staven ook een wachthuisje van de politie stuk aan een van de gebouwen van het ministerie van Buitenlandse Zaken, voordat ze door de oproerpolitie werden teruggedreven.

Iets verderop zette de politie traangas in tegen een 300-tal taxichauffeurs die een politiecordon met stenen en vuilnisbakken bekogelden, terwijl duizenden taxi-eigenaars manifesteerden tegen de liberalisering van hun beroep.

De rest van de betoging verliep rustig: voor het parlement vond een bijeenkomst van communisten plaats, terwijl een enorme stoet van de vakbonden en linkse extremisten naar het parlement toestroomde.

De betogers protesteren tegen nieuwe besparingsmaatregelen die donderdagavond in het parlement op een goedkeuring wachten. De Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds eisen de maatregelen van Griekenland om het land van het faillissement te redden.

(Uit: De tijd, 19/10/11, Belga, http://www.tijd.be/nieuws/politiek_...-3465.art?ckc=1)
__________________________________________________ ________

Eigen mening:

Toen ik het artikel las, was ik vooral verbaasd over de enorme omvang van de betoging. Zoveel mensen, verspreid over het hele land, uit verschillende bevolkingsgroepen, die samenkomen om tegen de economische crisis in een land te betogen.
Over de economische situatie in Griekenland zal ik kort zijn, ik denk dat het de beste oplossing is voor Griekenland (en misschien ook voor Europa) dat ze uit de euro stappen en terug een eigen munt invoeren. Hierdoor zullen ze hun schulden geleidelijk aan, en zonder druk van buitenaf kunnen wegwerken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.