actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2007, 09:00
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Meeste leerlingen hebben dagelijks met geweld te maken

Meeste leerlingen hebben dagelijks met geweld te maken


53 procent van de jongeren tussen 14 en 18 pleegde vorig jaar dagelijks geweld. 88 procent was er getuige van; 61 procent werd er het slachtoffer van. Dat meldt de krant De Morgen op basis van resultaten van het preventieproject 'Jongeren tegen geweld... Geweldig!'. Voor dat project van de Limburgse vzw Kinderrechtenhuis stelde het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen een enquête op die peilt naar de geweldbeleving bij jonge mensen. Vorig schooljaar werd die voorgelegd aan zo'n vierhonderd scholieren uit vier Limburgse scholen. (belga/tdb)

www.hln.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2007, 09:25
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Het is vaak al zo dat geweld begint 'met een spelletje'. Ik zit hier in Vorselaar op peda en passeer dus vaak de speelplaats van het KVR. Niet zelden zie ik een paar eerstejaars wat tegen elkaar duwen, wat stampjes tegen de poep uitdelen 'om te lachen eh mevrouw'. Al merk ik wel dat die leerling die daarnet op de grond viel een blik vol 'haat' en schaamte met zich meedraagt.
Wat begint als een spel draait vaak uit tot visering en pestgedrag vrees ik.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th November 2007, 16:20
Brughmans Jente Brughmans Jente is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Brecht
Posts: 60
vandaag dag is geen enkele leerling nog veilig voor geweld. Vooral in Amerika is het erg. Kinderen die hun lunchgeld niet willen afgeven, worden neergestoken.
Je behoort tot bepaalde groepjes en bij de rest moet je uit de buurt blijven. Geef mij dan toch maar België. Daar blijft het geweld binnen de perken. Want hier is het geweld toch niet zo extreem als in Amerika. Hopelijk kunnen we dat zo houden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th November 2007, 19:15
Dieter1BASO
Gast
 
Posts: n/a
Agressief? Wat nu?

In veel secundaire scholen merk je een stijging van agressie. Dat is niet alleen in Amerika zo. Ook in andere landen kampt men in secundaire scholen met agressieve kinderen. Sommige leerkrachten / leerlingen voelen zich zelfs niet meer veilig in en rond de school. Agressie, met woorden of met daden, wordt het vaakst van al gesanctioneerd. Het is de belangrijkste reden waarom leerlingen van school worden verwijderd. Maar vaak schijnen sancties agressie veeleer in de hand te werken. Hoe ga ja als leerkracht agressie dan te lijf?

Sommige jongeren zijn inderdaad agressief. Ze roepen in de klas of slingeren leerkrachten grofheden in het gezicht. Buiten de klas of de school, gaan ze soms nog een stap verder. Dan gebruiken ze meer hardhandige middelen om zich te uiten of om hun zin te krijgen. De meesten zijn al agressief van in het basisonderwijs. Scholen kennen wel de verhalen van leerlingen die al vroeg in hun schoolcarrière uitblonken door agressief gedrag. «Je wordt ermee geboren», zegt men dan, maar dat blijkt in mijn ogen een ernstige misvatting te zijn.
Onderzoek wees al uit dat agressie niet aangeboren is, maar aangeleerd wordt. Volgens mij ontwikkelt het zich vooral in de opvoedingsrelaties. Veel hangt af van de manier waarop ouders met hun kinderen omgaan. Zijn ze consequent in hun opvoeding? Trekken ze duidelijke grenzen? Hoe is de algemene situatie thuis? De opvoeding is dus cruciaal. Hoe onkundiger ouders zijn in hun opvoeding, hoe agressiever kinderen worden. Vandaar dat kinderen uit kansarme milieus - in ons land één op vijftig - vaker agressief gedrag zullen vertonen dan andere. Daarentegen kunnen factoren als echtscheiding, geldproblemen, horrorfilms agressief gedrag wel bevorderen, maar niet automatisch veroorzaken, zoals dikwijls gezegd wordt.

Agressie is gemakkelijk en bovendien loont het vlug. Het wordt een huisstijl en die neemt de leerling mee naar school. Daar komt het probleem dikwijls boven… Agressieve kinderen zijn minder sociaal vaardig. Ze zoeken enkel diegene op, die dezelfde karakteristieke gedragingen hebben. In Amerika uit dit zich inderdaad het hardst. Daar worden groepen gevormd die regelmatig slaags met elkaar geraken.
De reden van dit alles is dat ze hun gedrag niet leren bijsturen. Ze hebben het moeilijk met de eisen die de school/maatschappij stelt. Mogelijk zullen ze minder goed presteren, minder goed vrienden maken, gedragsproblemen etaleren. Uiteindelijk zullen ze voortdurend normen overschrijden. De bestraffingen die daarop volgen, maken hen nog agressiever.

Tot besluit: agressie is iets van alle tijden, maar we merken toch dat leerlingen de dag van vandaag niet gemakkelijk meer terugdeinzen.
Het is aan ons (aspirant regenten) om leerlingen hierop aan te spreken, om agressie uit de wereld te helpen.
Toch lijkt dat de dag van vandaag, een voor ons, onbegonnen opdracht.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th November 2007, 19:17
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Ik heb vandaag ook nog in de gebouwen op het KVR rondgelopen. Toen ik mijn klas gevonden had van wie ik de leerkracht nodig had moest ik nog eventjes wachten in de gang tot de bel ging.. Omdat ik nog wat te bespreken had met de leerkracht, wachte ik tot al de leerlingen buiten waren. Er was 1 leerling die in de gang aan de muur ging wachten, toen een andere leerling buiten kwam stak ze haar voet heel mooi naar voren om deze andere leerling te laten struikelen. Misschien niet zo'n gewelddadig voorval, maar je zag toch dat de leerling zich schaamde, en dat dit misschien het begin is van... Wie zal het zeggen? Pesten is misschien iets dat we niet kunnen vermijden, maar dat geweld, daar moet toch iets aan te doen zijn??
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.