actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2015, 19:43
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Brusselse politie houdt islamoloog Montasser AlDe’emeh voor terrorist

Brusselse politie houdt islamoloog Montasser AlDe’emeh voor terrorist
Islamoloog Montasser AlDe’emeh is, naar eigen zeggen, slachtoffer geworden van racistische agenten in Brussel. Montasser werd aangezien als een terrorist en hardhandig aangepakt, zegt hij. Hij dient een klacht in. AlDe’emeh is onder meer onderzoeker aan de Universiteit van Nijmegen, auteur van een doctoraat over radicalisering van de islam en werkte in Mechelen jarenlang met teruggekeerde Syriëstrijders.

Pieter Stockmans, die samen met Montasser AlDe’emeh het boek De jihadkaravaan schreef doet het relaas van de gebeurtenissen op Facebook. Daarin vertelt hij hoe AIDe’emeh, op de terugweg na een lezing in de commissie Binnenlandse Zaken van het Brusselse parlement, in de Anspachlaan met de auto werd tegengehouden door drie agenten van de Brusselse politie.

‘Ze gebaarden dat ik opzij moest gaan en dat ik mijn raam moest opendoen. Ze vroegen mijn identiteitskaart, rijbewijs en papieren van de auto.’ AIDe’emeh overhandigde alles zonder problemen, zegt hij. ‘Plots kwamen zeven agenten naar mijn auto.’

Die wilden weten welke talen AIDe’emeh allemaal spreekt. Toen hij antwoordde dat hij Nederlands, Frans, Engels en Arabisch sprakt, was het antwoord ‘Hier spreken we geen Arabisch.’

Toen de agenten in de koffer van de auto van AIDe’emeh dozen met exemplaren van De jihadkaravaan - een boek over de verschillende soorten dynamiek die de extremisering voeden - opmerkten, moest hij uitstappen van een agent.

‘Ze gooiden de boeken op de grond, grepen me vast en duwden me met handen en gezicht tegen de auto om me te fouilleren.’

AIDe’emeh kreeg ook het bevel de sim-kaart uit zijn gsm te halen, maar toen hij dat weigerde, deed de agent dat zelf.

‘Vernedering’

AIDe’emeh voelde zich door het hele incident geërgerd ‘Omstaanders stopten en begonnen foto’s te nemen, alsof ik een terrorist of een crimineel was. Wat een vernedering. Ik ben nog altijd in shock.’

Na een kwartier mocht hij uiteindelijk beschikken met als enige uitleg dat hij op een ‘terrorist’ leek die ze zochten.

AIDe’emeh is niet van plan het hele incident zomaar te vergeten ‘Ik zit nu bij de lokale politie om klacht te dienen. Tegen die agenten, niet tegen de politie. Die agenten gedroegen zich racistisch.’



1-12-2015
Bron: De standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151201_01999158


Eigen mening
Dat dit incident kan niet. Men mag iemand niet arresteren omdat hij Arabisch spreekt of een getinte huidskleur heeft. Ondanks de huidige omstandigheden in België is dit niet verantwoord. Veel mensen zijn bang en krijgen vooroordelen tegenover iemand die er een beetje anders uitziet. Iedereen is op zijn hoede, maar op je hoede zijn en radicale acties ondernemen om het voor te komen is een groot verschil.
Niet heel de politie wordt aangeklaagd, enkel de agenten. Dit is wel goed van de persoon in kwestie om te doen. Dit zegt de agenten dat het een racistische actie was. Jammer genoeg lijkt heel de politie door dit incident racistisch en bevooroordeeld.
Ik zou het zelf niet licht nemen als ik gearresteerd zou worden omdat ik van de 4 talen dat ik kan spreken 1 taal niet aan het standaard voldoet. Ik begrijp de aanklacht van de persoon in kwestie.

Laatst aangepast door jirka.v*nrooy : 1st December 2015 om 19:49.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.