actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Justitie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2013, 02:36
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Post Geef gevangenen liever goede douches dan internet

Geef gevangenen liever goede douches dan internet


In plaats van geld te verspillen aan telefoons en internetaansluitingen in gebouwen die tot op de draad versleten zijn, kan minister Turtelboom haar schaarse centen beter besteden aan nuttige maatregelen, meent Jan Dockx. Aan enkelbanden om de overbevolking tegen te gaan, bijvoorbeeld. Of aan proper sanitair.



Aan Mevrouw Turtelboom,

Excellentie,

U wenst telefoontoestellen en internet in elke cel (DS 07 december). Ook stelt u vast dat het aantal oproepen in de gevangenissen met 25 procent is toegenomen. U spreekt van modernisering.

Mevrouw de minister, ik nodig u uit voor een bezoek aan de gevangenis van Antwerpen. Samen gaan we dan op celbezoek om in een zeer beperkte ruimte drie gevangenen (twee in een stapelbed en een op een matras op de grond) uw moderne voorstellen aan de man te brengen. Gelieve u vooraf te voorzien van een gele badge. Na 15.00 uur is er voldoende parkeerruimte naast de gevangenis. Maar vraag vooraf zeker de parkeercode aan.

De overbevolking in de gevangenis van Antwerpen is een echte schande. Het is onmogelijk om 750 gedetineerden op een menswaardige manier op te sluiten als er slechts plaats is voor 440. Dit verklaart ook die stijging met 25 procent. De gemiddelde overbevolkingsgraad in de Belgische gevangenissen bedroeg in 2012 23,7 procent, maar voor Antwerpen 64,4 procent! Het kan anders: bij onze noorderburen wordt zelfs een leegstaande gevangenis gebruikt voor asielzoekers.


Liever enkelbanden

In plaats van u te bekommeren over internet- en telefoonaansluitingen zou u beter investeren in enkelbanden om de 70 procent beklaagden (die niet veroordeeld zijn en tot nader order onschuldig) uit de gevangenis te houden. Antwerpen is een ‘doorgangsgevangenis’ met hooguit 15 procent veroordeelden en 13 procent geïnterneerden.

Als u geld heeft voor internet en telefoon in elke cel (de verkiezingen zijn natuurlijk in aantocht), dan heb ik deze eisen:

1. De correcte betaling van de artsen die in de gevangenis werken.

2. De uitbouw van een observatiecentrum voor delinquenten zoals voorzien in de wet van 2005, naar analogie van het Pieter Baancentrum in Nederland. De jaarlijks vastgelegde miljoenen euro zijn tot nog toe elders uitgegeven.

3. Een gevangenis gebouwd in 1855 voldoet niet meer aan de moderne noden van onze maatschappij. Het installeren van telefoon en internet is daarom een dwaas voorstel. Ik adviseer u, mevrouw de minister, om te investeren in goed werkende douches die niet ruiken en waarvan de verf niet afbladdert, en afzonderlijke toiletten. Bovendien slaapt niemand graag op de grond op een matras die nadien verwijderd moet worden om de celdeur te kunnen openen.

4. De vrijwilligers die deel uitmaken van de Commissies van Toezicht en geen ambtenarenstatuut genieten moeten beter beschermd worden inzake burgelijke aansprakelijkheid. Het is ongezien dat zij, gezien het verhoogde risico op tuberculose, zelf moeten betalen voor een mantouxtest, terwijl het personeel van de gevangenis meermaals per jaar gecontroleerd wordt.

Welke verzekering voorziet u voor mijn vrijwillige en onbezoldigde inzet, als ik in de gevangenis het slachtoffer word van een incident? De enige troost voor mijn familie zal er dan in bestaan dat ik benoemd ben door de koning.

5. Investeer in een degelijke opleiding forensische psychiatrie aan onze universiteiten, zodat we de belachelijke vertoning over de toerekenbaarheid van Kim De Gelder niet meer moeten beleven. Hoe kan een volksjury onpartijdig oordelen?

6. Lever eindelijk eens een kleine inspanning om de honoraria van de gerechtsdeskundigen tijdig te betalen, en wel in verhouding tot hun opdracht.

In theorie bedraagt de standaardvergoeding 371 euro per dossier, ongeacht de complexiteit van de zaak. Een vooraanstaande gerechtspsychiater berekende dat hij uiteindelijk twee euro per uur had verdiende.


Excellentie,

ik nodig u alvast uit als mijn persoonlijke gast op 27 september 2014 voor een symposium in het Paleis der Academiën waarbij het Vlaams Geneeskundigenverbond in samenwerking met de Koninklijke Academie voor Geneeskunde dit brandend actueel onderwerp zal behandelen: de forensische psychiatrie in België en de schande van de internering.


DS, 12-12-2013 (Jan Dockx)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2013, 11:57
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Geef gevangenen liever goede douches dan internet

Dit artikel komt meer overeen met mijn persoonlijke mening over de gevangeniskwestie dan het gelijkaardige artikel van enkele weken geleden. De gevangenen hebben meer nood aan betere hygiënische omstandigheden dan aan een internetaansluiting. Ook het feit dat er mensen zijn die onterecht in de gevangenis verblijven vind ik niet kunnen. Het zou goed zijn als deze mensen met bijvoorbeeld een enkelband naar huis kunnen gaan. Wat in het artikel vermeld staat vind ik helemaal terecht 'Als u geld heeft voor internet en telefoon in elke cel (de verkiezingen zijn natuurlijk in aantocht), dan heb ik deze eisen...' . Internet heeft geen enkele zin in een gevangeniscel. Internet is zelfs gevaarlijk. Via het internet kunnen misdadigers nog steeds illegale handelingen uitvoeren. Ze kunnen contact opnemen met handlangers en opdrachten doorgeven. Ze kunnen ook diefstallen plegen via het internet. Deze luxe is zeker overbodig! Er zijn gevangenissen waar gevangenen een beter leven hebben dan arme mensen. Dit zou niet mogen zijn. Deze mensen zijn gestraft omdat ze iets ergs gedaan hadden. Het kan niet dat deze mensen het beter hebben dan goede (arme) mensen. Als dit zo verder gaat zullen er in de toekomst arme mensen zijn die een misdaad plegen enkel en alleen omdat ze graag in de gevangenis willen. Elke dag eten, een dak boven het hoofd,... .
Als de overheid geld zou willen investeren zou ze dit beter doen door de werknemers beter te betalen en te zorgen voor hun veiligheid. Dit geldt ook voor de vrijwilligers die in de gevangenis werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.