actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2012, 13:30
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Uur langer slapen = minder pijn lijden

Uur langer slapen = minder pijn lijden

Door: Ellen Provoost
3/12/12 - 08u51 Bron: Daily Mail


Een extra uur per nacht kan dramatisch de alertheid van een persoon verbeteren en pijn bestrijden, aldus wetenschappers.

Een nachtrust van tien uur per nacht, in plaats van de aanbevolen acht, is efficiënter in het bestrijden van pijn dan het nemen van het medicijn codeďne. De Amerikaanse studie volgde 18 gezonde mensen die gedurende vier nachten hun normale slaappatroon aanhielden, ofwel vier uur of tien uur per nacht sliepen. De vorsers maten hun slaperigheid overdag aan de hand van hersengolven, oogbewegingen, hartslag en spieractiviteit. De gevoeligheid voor pijn werd getest met een warmtebron.

Vergelijking met medicatie

Die resultaten toonden aan dat de groep die 's nachts 1,8 uur langer rustten dan hun gebruikelijke patroon alerter waren en minder pijn ervoeren. Degenen die een langere nachtrust hadden, konden hun vinger 25 procent langer op een warmtebron houden. Dit effect is sterker dan wanneer je 60 mg codeďne zou innemen. De resultaten suggereren dat gevoeligheid aan pijn bij vermoeide mensen het gevolg van slaperigheid is.

Professor en expert in slaapstoornissen Timothy Roehrs: "Onze resultaten suggereren het belang van voldoende slaap bij heel wat chronische aandoeningen of ter voorbereiding van een operatie."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...jn-lijden.dhtml

mening: Ik denk wel dat dit relevant is voor de gehele mensheid. Het onderzoek niet uitgebreid gebeurd (slechts 18 personen gevolgd) en dat spreekt natuurlijk niet in de onderzoekers hun voordeel. Maar ik kan wel aannemen dat een uitgerust persoon minder pijn kan hebben dan een vermoeid persoon. Als ikzelf vermoeid ben ben ik ook prikkelbaarder, zowel mentaal als lichamelijk en als ik uitgerust ben, kan ik precies meer verdragen. Maar nogmaals, het onderzoek gebeurde niet echt uitgebreid, dus voor ik het als vast statement zou kunnen beschouwen, zou ik toch graag wat meer onderzoeksresultaten zien. Toch vind ik het de moeite waard om te proberen/aan te raden, een goede nachtrust kan immers nooit kwaad!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2012, 14:47
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik stel mij hier toch de vraag of je dit onderzoek wel serieus moet nemen. Het is tenslotte maar bij 18 personen? gevoerd. Ik denk toch dat men z'n onderzoek beter eerst op grootschalig vlak kan bekijken voordat men de resultaten openbaar maakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.