actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2010, 11:42
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Ultrasoon geluid tegen borsttumoren wordt getest.

Ultrasoon geluid tegen borsttumoren wordt getest.

Een Utrechts ziekenhuis begint volgende maand met het testen van ultrageluid of echografie als een nieuwe behandelmethode van borstkanker. De methode wordt eerst toegepast op vrouwen met een goedaardig gezwel, over twee tot drie jaar kan het mogelijk worden gebruikt bij vrouwen met borstkanker.

Het UMC Utrecht is de eerste ter wereld dat onderzoek doet naar de nieuwe behandeling, zo heeft het ziekenhuis vandaag laten weten.

Bij de behandelmethode wordt met ultrageluid de borsttumor verhit, hierdoor sterven de tumorcellen af. De tumor wordt verhit tot een temperatuur van 60 tot 90 graden. Na het afsterven wordt hij door het lichaam opgeruimd. Met een gelijktijdige MRI-scan kunnen artsen de temperatuur in de gaten houden en de locatie van de tumor bepalen.

Het voordeel van de behandeling met ultrageluid is dat het een stuk minder belastend is en sneller gaat dan de operatie die nu bij mensen met borstkanker wordt uitgevoerd. Aanvullende bestraling blijft overigens ook bij de nieuwe methode nodig.

Als de behandelmethode over een aantal jaar voldoende is getest, komt ongeveer een kwart van de borstkankerpatiënten in aanmerking hiervoor. Het gaat dan om patiënten met kleine, niet uitgezaaide borsttumoren.

In Nederland krijgt gemiddeld een op de negen vrouwen borstkanker. Het is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen.


Bron: http://www.eosmagazine.eu/language/nl-BE/home.aspx

Eigen mening:
Ik vind dit een merkwaardige ontdekking die het leven van mensen met borstkanker een stuk draaglijker kan maken. ook is het opnieuw een bewijs dat de wetenschap sterk evolueert en steeds betere oplossingen vind voor het bestrijden van ziektes als kanker.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2010, 23:43
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik sluit me helemaal aan bij je mening Bart. Ik hoop dat het toestel in verloop van tijd ook zal werken op patiënten met een uitzaaiing. Het is inderdaad schitterend dat de wetenschap zulke dingen uitvindt. Laat ons wel hopen dat er geen ernstige complicaties volgen uit deze methode.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2010, 10:35
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Ik vind het ook fantastisch dat de wetenschap op vlak van kanker bestrijden vooruitgang boekt. Als je leest dat één op negen vrouwen in Nederland borstkanker krijgen, lijken deze onderzoeken mij zeker één van de prioriteiten voor de wetenschappers.
Natuurlijk zijn we weer enkele jaren verder voor deze behandelmethode echt zal toegepast worden, maar het is toch een nieuwe hoop voor al de borstkankerpatiënten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th November 2010, 11:44
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik ben blij dat er constant gezocht wordt naar nieuwe methodes om kanker te bestrijden. Als blijkt dat deze methode echt goed werkt, is dit een grote overwinning.
Misschien zijn er ook nog andere vormen van kanker die ze kunnen proberen tegen te gaan met gelijkaardige methodes. Het is hoe dan ook geweldig om te horen dat er in de toekomst misschien weer meer mensen met kanker geholpen kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th November 2010, 13:10
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
Het is uiteraard zeer goed dat er steeds wordt gezocht naar nieuwe, betere en snellere methodes om kanker te bestrijden. Ik stel mij enkel de vraag of deze nieuwe methode wel voldoende getest is om complicaties uit te sluiten. Ik denk bijvoorbeeld maar aan asbest. Deze stof werd vroeger verwerkt in een heel aantal bouwmaterialen. Jaren later wordt ontdekt dat deze stof verschrikkelijk kankerverwekkend blijkt te zijn. En het gebruik van materiaal met asbest wordt strikt verboden. Vanuit deze benadering stel ik mij dus een beetje destructief op tegen het gebruik van splinternieuwe methodes.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th November 2010, 15:08
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Ik sluit me aan bij deze meningen. Wat niet wegneemt dat ik het een rare methode vind. Maar we zullen zien wat het in de toekomst brengt.
Ik vind het fantastisch dat mensen continu blijven zoeken naar nieuwe oplossingen voor kanker en andere ziektes.
Zo zie je maar dat de wetenschap evolueert en nieuwe behandelingen blijft zoeken. Het zal waarschijnlijk wel enkele jaren duren voor deze methode helemaal op punt staat en gebruikt kan worden in de ziekenhuizen. Maar het brengt nieuwe hoop voor de borstkankerpatiënten.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12th November 2010, 17:56
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Ik ben een zeer sterke voorstander van al de vooruitgang die geboekt wordt op vlak van de behandeling van kanker. Als men nog geen 15-20 jaar terugdenkt, dan zou men merken dat de overlevingskansen in die tijd veel kleiner waren als in het heden. Toen stelde sommige dokters zich misschien wel de vraag of het het wel waar zou zijn bepaalde mensen een zeer toxische behandeling te geven waarna ze toch gedoemd zijn om te sterven? Voor degenen die dat laatste beledigend vinden - geef me een seintje en ik wil er gerust over praten.

Citaat:
Orgineel gepost door vinceloots
Het is uiteraard zeer goed dat er steeds wordt gezocht naar nieuwe, betere en snellere methodes om kanker te bestrijden. Ik stel mij enkel de vraag of deze nieuwe methode wel voldoende getest is om complicaties uit te sluiten. Ik denk bijvoorbeeld maar aan asbest. Deze stof werd vroeger verwerkt in een heel aantal bouwmaterialen. Jaren later wordt ontdekt dat deze stof verschrikkelijk kankerverwekkend blijkt te zijn. En het gebruik van materiaal met asbest wordt strikt verboden. Vanuit deze benadering stel ik mij dus een beetje destructief op tegen het gebruik van splinternieuwe methodes.


Dat is uiteraard waar, zo weet men bij bepaalde therapieën nog steeds niet wat de (neven-)effecten zullen zijn op langere termijn van zo'n 10-20 jaar of meer. Maar risico's moeten helaas genomen worden, en ik denk dat ik voor velen spreek dat ik dankbaar ben dat de wetenschap al zo ver staat, ook al staat ie op sommige vlakken nog in zijn kinderschoenen.

Zoals Diethe heeft gezegd, het geeft mensen hoop, en de waarde van hoop is niet te onderschatten bij kanker.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.