actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th March 2015, 19:47
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
België scoort op een na beste resultaat voor orgaandonatie

België scoort op een na beste resultaat voor orgaandonatie

In 2014 waren er in België 25,2 orgaandonoren per miljoen inwoners, de op één na beste score van de acht landen die aangesloten zijn bij Eurotransplant, het internationale samenwerkingsverband voor orgaanuitwisseling dat in 1967 werd opgericht.

Alleen Kroatië doet het nog beter met 33,9 donoren. Maar ons land doet het dan weer een heel stuk beter dan onze buurlanden Nederland (16,1 donoren per miljoen inwoners) en Duitsland (amper 10,5 donoren). Dat blijkt uit de jongste cijfers van het Transpalantatiecentrum van het UZ Gent die Belga kon inkijken.

Dat België de op één na beste score haalt, heeft te maken met onze wetgeving. Je bent in ons land automatisch donor, tenzij je verzet aantekent. Je kan tijdens je leven je wil kenbaar maken via je naastbestaanden of een schriftelijk document dat je bij je draagt, maar ook via registratie op het gemeentehuis.

Die registratie wordt doorgegeven aan een centrale databank van het ministerie van Volksgezondheid. De databank wordt altijd vooraf geraadpleegd wanneer de wegname van organen of weefsels overwogen wordt. Wanneer de overledene zich niet uitdrukkelijk als donor liet registreren, dan kan de familie in de eerste graad verzet aantekenen tegen het wegnemen. "Dat gebeurt in 12 tot 15 procent van de gevallen", zegt Luc Colenbie, Transplantcoördinator van het UZ Gent.

Als je positief staat tegenover orgaanschenking kan je op het gemeentehuis een formulier invullen waarmee je expliciet toestemming geeft voor orgaandonatie na overlijden. In dat geval is het een geruststelling voor de nabestaanden en wordt de wens van de overledene verplicht gerespecteerd.

Luc Colenbie houdt een pleidooi voor positieve registratie van donatie. "Het aanbod van organen voor transplantatie zal nooit voldoen om àlle mensen op de wachtlijsten te helpen", zegt hij. "Er hebben nog nooit zoveel mensen op wachtlijsten gestaan door nierziektes. Er zijn vorig jaar in ons land ook 87 mensen overleden van de wachtlijst voor wie niet tijdig een orgaan beschikbaar was."

In 2014 stonden 878 patiënten op een wachtlijst voor een nier, 187 voor een lever, 89 voor een hart, 82 voor een long, 70 voor een pancreas. In totaal 1.248 patiënten, een aantal dat de laatste jaren is toegenomen. De transplantatiecoördinator stelt ook vast dat de gemiddelde leeftijd van de donoren en van de ontvangers stijgt. En ook de doodsoorzaak is in het laatste decennium gewijzigd. "Waren het in de jaren 90 nog vooral verkeersslachtoffers, dan gaat het de laatste jaren vaker over een herseninfarct of -bloeding als doodsoorzaak", zegt Colenbie.

Bron: De Redactie, 10/03/15, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2265676

Eigen mening: Het is zeer goed nieuws dat België het op een na beste resultaat heeft. Donoren zijn er altijd te kort dus het geeft een 'goed' gevoel te weten dat je in een land leeft waar de kans op donortransplantaties groter is. De wetgeving omtrent donoren vind ik zeker goed. Elke burger is automatisch donor, maar dat wil niet zeggen dat jouw organen per se gebruikt zullen worden. De meesten zullen volgens mij geen verzet aantekenen, dus je nabestaanden kunnen beslissen om 'je lichaam aan de wetenschap' te schenken. Toch denk ik dat vele nabestaanden geen groen licht geven om het lichaam van de overledene als donor op te geven. Dat is jammer, want 'in principe heeft de overledene er geen last van.' Toch kan ik mij inbeelden dat mensen liever begraven worden zonder dat er in hen gesneden is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2015, 17:40
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
België: orgaandonatie

Net zoals Jorn vind ik het super dat België op de tweede plaats staat als het gaat om orgaandonatie. Er bestaan lange wachtlijsten voor het ontvangen van een orgaan. Dit zijn onzekere tijden voor de persoon zelf, zijn vrienden en zijn familie. Er is niemand die wil dat iemand uit zijn nabije omgeving sterft. Persoonlijk denk ik dat het geen slecht idee zou zijn om mensen te verplichten hun organen af te staan bij overlijden. Ik kan begrijpen dat families en vrienden het niet leuk vinden om het idee te hebben dat hun naasten opengesneden werden voor de begrafenis. Toch vind ik dit een beetje egoïstisch. De dode zal ofwel verbrand worden ofwel begraven worden. Je zal de persoon nooit meer zien en de organen zullen verloren gaan. Er kunnen mensenlevens gered worden met deze weggegooide organen! België doet het goed, maar het kan natuurlijk altijd beter.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.