actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2015, 14:38
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Reanimeren moet verplichte schoolkost zijn

Elke Vlaamse jongere moet twee uur reanimatietechnieken achter de kiezen hebben wanneer hij de middelbare school verlaat. Dat is de kern van een actieplan dat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) zo snel mogelijk in de praktijk wil brengen, schrijft Het Laatste Nieuws vandaag.

EHBO op school maakt nu al deel uit van de eindtermen, maar wordt in de helft van de Vlaamse scholen niet toegepast door een overvol leerprogramma en een gebrek aan trainers en expertise. Nochtans is het belang ervan ontzettend groot. Wanneer iemand getroffen wordt door een hartfalen, is het snelle optreden van omstaanders cruciaal voor zijn overlevingskansen.

Een reportage van het VRT-programma Volt maakte het onlangs nog eens pijnlijk duidelijk: slechts één Vlaming op de acht weet wat hij moet doen wanneer in zijn omgeving iemand een hartaanval krijgt. Dat is: de 112 bellen, hartmassage en mond-op-mondbeademing toepassen en bij voorkeur ook defibrilleren met een AED-toestel (Automatische Externe Defibrillator) dat al op heel veel openbare plaatsen in ons land voorhanden is.

Crevits wil nu een samenwerkingsverband tot stand brengen tussen de onderwijskoepels, het Rode en Vlaams Kruis, gemeenten en brandweerkorpsen. Bedoeling is dat alle vijfdejaars een intensieve cursus krijgen, gevolgd door een opfrismoment in het zesde jaar. De cursussen zullen gegeven worden door het Rode Kruis of door daartoe opgeleide leerkrachten.

Geen smak geld

"Een aanpassing van de eindtermen of het aanstellen van vakleerkrachten is daarvoor niet nodig", zegt Crevits. "Volgens het Rode Kruis volstaat het al dat je twee uur intensief met groepjes van vijftien derdegraadsleerlingen aan de slag gaat om ze de technieken aan te leren."

Crevits is niet van plan er een smak geld tegenaan te gooien. Voor het geven van de opleidingen rekent ze op het Rode Kruis, Het Vlaamse Kruis en de leerkrachten. "Het Rode Kruis organiseert nu al cursussen voor leerkrachten. Die kunnen hun kennis dan doorgeven aan leerlingen." En ook logistiek zijn er geen grote investeringen nodig. "Alle gemeentebesturen of brandweerkorpsen beschikken over oefenpoppen."

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/r...-zijn-a2300668/
Datum: 27/04/2015

Mening:
Ik vind het schrijnend dat maar 1 op 8 Vlamingen weten wat ze moeten doen wanneer iemand een hartaanval krijgt. Op deze moment is elke seconde cruciaal voor het slachtoffer. Hier moeten we dringend iets aan veranderen. In het artikel staat dat 2u genoeg is. 2u is niet veel, daarom denk ik dat het zeker haalbaar is. Het school moet hier strenger op toezien. Ik heb gehoord van derdejaars dat wij in onze school een cursus EHBO krijgen, dit vind ik goed. Als toekomstig leerkracht vind ik het zeer belangrijk dat je weet hoe je moet reageren in bepaalde situaties. Niet alleen in het onderwijs is dit belangrijk. Daarbuiten is het ook belangrijk. Het is leuker om een persoon te kunnen redden, dan hem te zien sterven voor jouw ogen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2015, 14:03
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Reanimeren moet verplichte schoolkost zijn

Zoals B*b al aanhaalde zou het goed zijn voor de maatschappij als iedereen lessen EHBO achter de rug zou hebben. Toch twijfel ik aan de haalbaarheid daarvan. Zoals in het artikel staat integreren weinig scholen lessen rond EHBO omdat het schooljaar reeds volgepland staat en het er gewoonweg niet meer bij kan. Een oplossing zou kunnen zijn dat deze lessen aangeboden zouden worden op woensdagnamiddag of onder de middagspeeltijden. Dan is nog maar de vraag welke leerlingen bereid zijn om hun woensdagnamiddag of middagspeeltijd op te geven voor lessen EHBO.
Als het gaat om lessen EHBO denken mensen spontaan aan leerkrachten Biologie en LO. Doordat EHBO geïntegreerd is in de lerarenopleiding en er cursussen EHBO bestaan voor leerkrachten denk ik dat elke leerkracht na verloop van tijd in staat is om deze lessen te geven.
Over de praktische regeling van het verplicht integreren van EHBO in secundaire scholen moet zeker nog eens nagedacht worden. Als er een waterdicht plan op de tafel komt dat voor iedereen haalbaar is, ben ik akkoord met het voorstel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.