actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2010, 07:43
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Trouwen voor de kerk wordt duurder

Trouwen voor de kerk wordt duurder

Wie vanaf 1 januari 2011 voor de kerk wil trouwen of van een dierbare afscheid wil nemen met een kerkelijke uitvaart moet daarvoor 250 euro neertellen. Dat is 50 euro meer dan nu, schrijven de Concentrakranten.

De Kerk voert de prijsverhoging van 50 euro vanaf 1 januari in alle Belgische parochies door "om gelijke tred te houden met de index van de consumptieprijzen". De vorige prijsverhoging dateert van 1 januari 2000.

Ook heeft de Kerk de tarieven van andere kerkelijke diensten aangepast. Zo zal men vanaf volgend jaar 15 euro moeten neertellen voor een gewone misintentie, ook als die nu nog besteld wordt. Voor termijnmissen - die maximaal voor 15 jaar kunnen worden aangevraagd - zal de kerk 23 euro aanrekenen.

Verdeling tarieven
Ook heeft de Kerk de nieuwe verdeling van de tarieven van huwelijks- en begrafenisplechtigheden vanaf 1 januari openbaar gemaakt. Van de 250 euro die nu wordt betaald voor een huwelijks- of begrafenismis, gaat er 40 euro naar de voorganger (priester, diaken of leek), 20 euro naar de koster, 20 euro naar de organist, 50 euro naar de parochie, 20 euro naar de federatie, 50 euro naar het bisdom en 50 euro naar de kerkfabriek. (belga/tw)

Bron: www.hln.be
20/10/10 04u33

Eigen mening:

Mijn mening? Kort en bondig: gewoon absurt!
Zeker na de feiten van de laaste maanden over de bisschoppen en de kerk.
De kerk zou juist hun prijs moeten verlagen, om de mensen bij zich te houden. Maar nee, ze vinden zichzelf zo belangrijk dat ze zich vergelijken met de index van de consumptieprijzen ...
Nu heb ik mijn twijfels of er nog veel koppels voor de kerk zullen trouwen, mijn vraag is: "Geloven er nu nog steeds even veel mensen in onze godsdienst?" Zeker na alles wat er de afgelopen maanden gebeurd is.
In de laatste paragraaf van het atrikel kunnen we terugvinden naar waar het geld nu eigenlijk gaat. Zelfs de parochie haalt voordeel wanneer er een mis is. Zij krijgen telkens 40 euro, nu kan ik begrijpen waarom zij de kerk zouden steunen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2010, 09:21
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Citaat:
Orgineel gepost door LuytenLieselot
Eigen mening:

Nu heb ik mijn twijfels of er nog veel koppels voor de kerk zullen trouwen, mijn vraag is: "Geloven er nu nog steeds even veel mensen in onze godsdienst?" Zeker na alles wat er de afgelopen maanden gebeurd is.steunen.


Wie echt voor de kerk wil trouwen kijkt niet op die 50 euro. Ik zou dat alvast niet doen
Wie echt gelooft is een andere zaak. Ik denk dat merendeel in iets gelooft, maar de bijbel totaal niet meer volgt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th October 2010, 09:35
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Ik snap wel dat de kerk duurder wordt, maar volgens mij is dat ook wel een gevolg van de pedofilieschandalen die aan het licht zijn gekomen. Ik denk dat er veel mensen zijn die hun geloof hierin wat verloren zijn, die niet meer voor de kerk willen trouwen, hun kinderen niet meer laten dopen,...
Als er minder vieringen, missen en begrafenissen worden gegeven zal de kerk minder verdienen en daarom denk ik dat ze dan zeker genoeg wilt verdienen aan die missen die ze nog wel mag doen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th October 2010, 09:38
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
De Kerk degradeert zich tot een winstmakende fabriek. Ik vind het verschrikkelijk dat sommige oudere mensen, die hun dierbare echtgeno(o)t(e) een kerkelijke uitvaart willen geven, hier dikwijls hun laatste spaarcentjes voor moeten aanspreken. Het is ronduit schandalig. Waarom moet dit (zoveel) geld kosten? Heb je als christenen geen recht op een kerkelijke begrafenis? Voor mijn part hoeft het allemaal niet meer.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th October 2010, 11:31
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Dit artikel geeft mij een gevoel van teleurstelling.
Zoals hiervoor al eens gezegd, zijn er al genoeg dingen gebeurd die de kerk in een slecht daglicht hebben gezet. Ik heb het gevoel dat men de prijs eerder kan verhogen bij dingen waarvan men tevreden is dan van dingen die net een hele samenleving teleur hebben gesteld. Dit is heel materialistisch bekeken, maar door een prijsverhoging bij de kerk door te voeren, krijg ik helaas ook dat gevoel bij de kerk. De kerk is toch een plaats waar iedereen terecht kan en zou moeten kunnen, arm of rijk, jong of oud, het maakt niet uit.
Wel, vind ik dat Veronique een standpunt heeft dat als je echt wilt trouwen voor de kerk, je niet op centen gaat kijken. Maar ik maak me dan de bedenking dat de kerk ook wel zal beseffen dat er meerdere mensen zo denken als ons.

Ik weet nog niet echt goed wat ik ervan denk, maar het geeft me toch een wrange nasmaak.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th October 2010, 13:08
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik begrijp dit wel, het geld voor de financiële steun voor slachtoffers van pedofilie door een geestelijke moet van ergens komen
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 20th October 2010, 18:17
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Of trouwen nu duurder wordt of niet, ik betwijfel of ik ooit voor de kerk ga trouwen. De schandalen van de kerk die de laatste tijd in het nieuws voorkomen vormen mijn belangrijkste argument. Ik denk dat zeer veel mensen mijn mening delen en er bewust voor kiezen niet voor de kerk te trouwen. Ik denk dan ook dat mensen die wel voor de kerk willen trouwen dit niet gaan annuleren omdat het wat duurder wordt.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 20th October 2010, 19:29
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door veronique.geussens
Wie echt voor de kerk wil trouwen kijkt niet op die 50 euro. Ik zou dat alvast niet doen
Wie echt gelooft is een andere zaak. Ik denk dat merendeel in iets gelooft, maar de bijbel totaal niet meer volgt.


Volgens mij is de essentie net dat je de Bijbel wel volgt, maar de Kerk niet meer.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 23rd October 2010, 12:51
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Over het algemeen wordt alles duurder en de kerk kan uiteraard niet achterblijven. Maar het is en blijft wel veel geld. Als je je dierbare echtgenoot een kerkelijk afscheid wil geven moet je al een flinke som geld neertellen. Veel mensen bezitten zoveel geld niet. Hier moet echt iets aan gedaan worden. De kerk heeft al in een negatief daglicht gestaan door al die pedofilieschandalen dus is het nu zeker niet het moment om een prijsverhoging door te voeren.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 23rd October 2010, 14:20
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Citaat:
Orgineel gepost door lien.lauwers
Of trouwen nu duurder wordt of niet, ik betwijfel of ik ooit voor de kerk ga trouwen. De schandalen van de kerk die de laatste tijd in het nieuws voorkomen vormen mijn belangrijkste argument. Ik denk dat zeer veel mensen mijn mening delen en er bewust voor kiezen niet voor de kerk te trouwen. Ik denk dan ook dat mensen die wel voor de kerk willen trouwen dit niet gaan annuleren omdat het wat duurder wordt.


Ik snap je standpunt volledig!
Maar ik denk dat er ook mensen zijn die nog willen trouwen voor de kerk die het niet voor de kerk zelf doen. Ik vind trouwen een prachtige manier om te tonen hoe graag je iemand ziet en om te tonen dat je voor altijd bij deze persoon wilt blijven. Ik vind trouwen voor de kerk net iets meer hebben als voor het gemeentehuis en dat is ook een beeld dat heel veel mensen hebben van een trouw. Het nadeel hierbij is dat je in je achterhoofd wel weet wat de kerk allemaal 'in zijn mars' heeft. Maar ik zou vooral trouwen om mijn liefde te tonen voor mijn man en niet 'uit respect/liefde' voor de kerk zelf.

Laatst aangepast door Caroline.Verbraeken : 23rd October 2010 om 14:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.