actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2011, 11:15
Esther Horemans Esther Horemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 57
Steeds meer online gameverslaafden opgenomen in afkickcentra

In België lopen enkele duizenden dwangmatige gamers rond. Dat schrijft De Morgen vrijdag. Het centrum voor alcohol- en andere drugproblemen (CAD Limburg) behandelt steeds meer online gameverslaafden.

Uit een studie van het Universitair Medisch Centrum van Rotterdam blijkt dat 12.000 Nederlandse tieners verslaafd zijn aan online games. Dimitri Das, preventiemedewerker van CAD Limburg zegt ook in België het aantal hulpvragen te zien toenemen. Jaarlijks behandelt het centrum zowat twintig online gameverslaafden.

Volgens Das is de hoeveelheid Belgische verslaafden vergelijkbaar met onze noorderburen. Een klein rekensommetje, weet De Morgen, 'leert dat in België dus enkele duizenden dwangmatige gamers rondlopen'.

BRON: www.nieuwsblad.be

Eigen mening:
Dit verbaast me eigenlijk weinig, zeker als je hoort van jongeren hoe vaak zij online games spelen . Naar mijn mening zouden er toch wel iets of wat maatregelen mogen komen rond het online gamen zodat er misschien iets minder gameverslaafden zouden moeten worden opgenomen in afkickcentra. Het leven kan uit zoveel meer bestaan dan alleen maar gamen..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2011, 11:39
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Wat ik mis in dit artikel is een bespreking over de gevolgen van deze verslaving en hoe het zich uit. Ik hoorde deze morgen op StuBru over dit fenomeen. En daar werd ook aangehaald dat deze verslaving veel gevolgen had voor het sociaal vermogen van die mensen. Het blijkt moeilijk om ze te behandelen juist omdat ze sociale vaardigheden missen. Op demogen.be heb ik nog bijkomend artikel gevonden dat uitleg geeft over de symptomen en een behandelingsplan (artikel bijgevoegd). Ik zelf weet me wel eens te amuseren met een online spelletje, maar dit is heel uitzonderlijk. Veel van mijn vrienden zitten ook vaak op facebook voor de spelletjes. Misschien is het omdat ik me daar niet in interesseer of juist omdat ik besef dat ik anders ook voor die reden online ga. Ik wil mijn tijd graag wat nuttiger besteden en op een andere manier mijn vrije tijd invullen.

Steeds meer gameverslaafden belanden in afkickcentra

Het centrum voor alcohol- en andere drugproblemen (CAD Limburg) behandelt steeds meer online gameverslaafden. 'Ze zijn vaak lijkbleek, agressief en hebben geen normale sociale capaciteiten meer', zegt klinisch psycholoog Huub Boonen van CAD Limburg. De behandeling is geen sinecure.

12.000 Nederlandse tieners zijn verslaafd aan online games. Dat blijkt uit een studie van het Universitair Medisch Centrum van Rotterdam. "We zien ook het aantal hulpvragen in België toenemen", zegt Dimitri Das, preventiemedewerker van CAD Limburg. Het centrum behandelt jaarlijks zo'n twintig online gameverslaafden. De hoeveelheid Belgische verslaafden is volgens de expert vergelijkbaar met onze noorderburen. Een klein rekensommetje leert dat in België dus enkele duizenden dwangmatige gamers rondlopen. Een rondgang bij medewerkers van CAD Limburg bewijst dat de behandeling geen sinecure is.

Stap 1 Identificeer de verslaafde
Online gaming is al lang uitgegroeid tot een gigantische entertainmentindustrie, maar de behandeling van online gameverslaafden staat nog in de kinderschoenen. Volgens Huub Boonen, klinisch psycholoog van CAD Limburg, is er een zichtbaar verschil tussen fanatieke en verslaafde gamers. "Dwangmatige gamers zijn vaak herkenbaar aan uiterlijke symptomen. Ze zijn lijkbleek, agressief en hebben geen normale sociale capaciteiten meer", zegt Boonen. De gamers zitten dagelijks tot 18 uren achter de computer, waardoor ze geïsoleerd raken en loskomen van de realiteit. "Ze slapen amper en verwaarlozen school, werk en relaties", klinkt het bij Das. Gamers met depressies, een laag zelfbeeld of sociale stoornissen vormen een risicogroep. Volgens Boonen "vluchten zij in een virtuele wereld".

Stap 2 Verbreek de gameflow
Online gameverslaafden geloven maar moeilijk dat een spel hen meer in de greep heeft dan ze willen toegeven. "Games zoals World of Warcraft worden speciaal ontwikkeld om de gebruiker mee te zuigen. De spelers worden voortdurend geprikkeld door uitdagingen die net iets boven het huidige niveau liggen. Die balans tussen de capaciteit van de speler en de moeilijkheidsgraad creëren een verslavende flow", vertelt Boonen. Sommige gamers zijn er zo erg aan toe dat ze opgenomen worden in een psychiatrische instelling. "Ze worstelen met agressieproblemen, waardoor de situatie thuis ondraaglijk wordt." Een behandeling is een tour de force om weer aansluiting te vinden met de realiteit. Gesprekssessies met de familie of partner moeten de kloof verkleinen die door jarenlange discussies is ontstaan

Stap 3 Ga op internetdieet
Compulsieve gamers zitten soms wel 70 uur per week voor de computer. "Het is belangrijk dat ze een agenda bijhouden met het aantal uren dat ze voor het scherm doorbrengen", verklaart Boonen. Op basis daarvan stellen therapeuten een haalbaar schema op om de verslaving terug te dringen. "Dat is beangstigend. Ze moeten opnieuw face-to-face leren communiceren, waarbij uitloggen geen optie is. Soms waren ze zelfs lid van een online clan, waarmee ze samen opdrachten uitvoerden. Het is dus belangrijk om sportieve en sociale activiteiten te stimuleren, zodat ze ook in de realiteit opnieuw euforie ervaren."

Stap 4 Verveel je eens
Tijdens een behandeling leren compulsieve gamers al snel dat afspraken en compromissen de sleutel zijn tot succes. "Het komt erop aan om structuur aan te brengen in de dagplanning. Ze moeten ook opnieuw leren omgaan met verveling, iets dat ze jarenlang nauwelijks hebben gekend", gaat Boonen verder. Een wonderformule bestaat echter niet. Sommige gamers zijn niet bereid om het virtuele universum opnieuw in te ruilen voor de echte wereld. Alvast nog een gouden raad: "Een internetspecifieke opvoeding is de beste preventie, begin er dus op tijd aan", besluit Boonen.
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5402/G...ickcentra.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.