actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2011, 20:42
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Scholier houdt brandende sigaret tegen rieten dak in Bokrijk

Een brandende sigaret van een 15-jarige scholier uit Boortmeerbeek veroorzaakte gisterennamiddag bewust een brandje in een van de historische gebouwen in het openluchtmuseum van Bokrijk (Genk). Het rieten dak van een schaapstal bij een hoeve vatte vuur. De brandweer van Genk had het zeer snel onder controle en geblust. De politie van Genk startte meteen een onderzoek naar de brand en verhoorde een aantal scholieren.

De 15-jarige scholier maakte deel uit van een school uit Keerbergen. "De jongen had een brandende sigaret tegen het rieten dak gehouden. We achterhaalden de identiteit. Na verhoor mocht hij beschikken. Zijn ouders zijn hem in Genk komen afhalen. Het rieten dak en het gebouw liepen geringe schade op. Wegens zijn minderjarigheid kan de schade verhaald worden op de familiale- of brandverzekering van de ouders", vertelde de Genkse politiewoordvoerster Rita Ubachs deze middag. (belga/adb)

Datum: 14/05/2011
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...n-Bokrijk.dhtml

Eigen mening:
Onvoorstelbaar! Hoe haalt een jongere van 15 jaar het in zijn hoofd om met opzet een historisch gebouw (of eender welk gebouw) in brand te steken met een sigaret. In het artikel staat dat de schade verhaald kan worden op familiale- of brandverzekering van de ouders omdat de jongen zelf nog minderjarig is. Ik vind dat de jongere zelf moet opdraaien voor de schade die hij heeft aangericht. Zo weet hij wat hij verkeerd heeft gehandeld en hopelijk zal hij het dan nooit meer opnieuw doen. Doordat de verzekering heel wat van de kosten zal dekken, bestaat natuurlijk het gevaar dat de jongere denkt dat het altijd zo zal gaan. Hij heeft dan geen besef van hetgeen hij heeft aangericht. Op die manier moeten de ouders slechts opdraaien voor een deel van de aangerichte schade. Zij betalen de verzekeringsmaatschappij hiervoor wel elk jaar een bijdrage. Hopelijk laten ze hun zoon zelf voor de schade opdraaien door hem bijvoorbeeld minder zakgeld te geven, dan kan hij die dure sigaretten trouwens ook niet kopen. Of ze laten hem thuis klusjes opknappen, want een vakantiejob op 15 jaar kan natuurlijk nog niet. In ieder geval een beetje verantwoordelijkheidsgevoel aankweken kan nooit kwaad.
Dat de jongen een sigaret heeft opgestoken tijdens een schooluitstap vind ik trouwens ook niet kunnen. Waarschijnlijk waren de jongeren alleen op stap, want als er een leerkracht bij was, had die, althans dat denk ik toch, meteen ingegrepen. Een jongere van 15 jaar moet geen sigaretten bij zich hebben tijdens een schooluitstap.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2011, 14:01
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
De jeugd van tegenwoordig heeft steeds minder en minder respect voor alles wat hen niet interesseert. Op straat zie je dikwijls ook jongeren die in een groep wat zitten rond te hangen en zitten te roken en tegen voorbijgangers zitten te roepen. Een beetje respect opbrengen voor de medemens opbrengen mag wel, vind ik, en al zeker voor historische gebouwen.
Volgens mij wordt er van thuis uit veel te weinig discipline gevraagd door de ouders. Misschien moet hier eens een project gemaakt worden op school: Respect! En hiermee bedoel ik niet alleen t.o.v. de medemens, maar ook t.o.v. de omgeving (gebouwen, milieu, natuur ...).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.