actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2011, 16:54
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Stijgend aantal minderjarigen betrokken bij misdrijven

Stijgend aantal minderjarigen betrokken bij misdrijven

27/04/11, 15u00

De afgelopen vijf jaar is er een verhoging vastgesteld van het aantal misdrijven waar minderjarigen bij betrokken zijn. Dat blijkt uit een antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD).
Het aantal geregistreerde misdrijven waarbij minstens een minderjarige verdacht wordt, is in de periode 2005-2009 gestegen van 28.354 tot 32.012. Het aantal misdrijven waarbij minstens een -14-jarige verdacht wordt, nam toe van 2.240 in 2005 tot 2.629 in 2007 om daarna gevoelig te dalen tot 991 in 2009. Het antwoord van Turtelboom kwam er na een schriftelijke vraag van Peter Logghe (Vlaams Belang).

Diefstal en afpersing
Minderjarigen zijn volgens Turtelboom het meest betrokken in feiten van diefstal en afpersing. Het aantal dergelijke feiten waarbij minstens één minderjarige verdacht wordt, steeg in de periode 2005-2009 van 10.176 tot 10.608. Voor -14-jarigen was er een stijging van 1.010 in 2005 tot 1.118 in 2006 om dan te dalen tot 425 in 2009.

Criminele dadergroepen zetten kinderen vooral in voor woninginbraken en gauwdiefstallen. Exacte cijfers zijn er niet, maar volgens de minister gaat het aantal van dergelijke feiten in een sterk stijgende lijn. (belga/sg)

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...isdrijven.dhtml

Eigen mening:

Het is toch verontrustend dat dit in een stijgende lijn evolueert. Dat jongeren de laatste jaren steeds minder hard “op hun mondje zijn gevallen”, is al langer bekend. Dat criminaliteit hierbij echter ook steeds meer bij komt kijken, is toch wel even schrikken.
Zou dit te maken hebben met het feit dat jongeren steeds meer vrijheid krijgen van thuis? Is bij vele jongeren de opvoeding niet ‘streng’ genoeg?
Ik vraag me af hoe het komt dat er steeds meer jongeren in de wereld van de criminaliteit terecht komen. Neemt het besef van moraliteit bij de jeugd af, of zijn jongeren steeds meer beïnvloedbaar door het ‘slechte’ van de maatschappij?
Spijtig genoeg zijn er blijkbaar ook vele criminele dadergroepen dit misbruik maken van deze jongeren, zodat ze zelf niet moeten opdraaien voor de criminele daad.
Ouders en ook de school zullen hun verantwoordelijkheid moeten opnemen om ervoor te zorgen dat deze stijgende lijn doorbroken wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2011, 17:24
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Net zoals Kristof vind ik het verontrustend dat de criminaliteit bij onze jongeren in stijgende lijn evolueert. Ik hoorde net nog een nieuwsbericht over de amokmakers in het recreatiedomein Hofstade. Ik vind het de verkeerde kant uitgaan wanneer we zelfs niet meer kunnen genieten van een dagje zon aan het strand. In dit voorbeeld werd er vandaag gesproken over pasjes om een recreatiedomein binnen te mogen, maar ik vraag me af of er niet meer kan gegaan worden dan dat. Kan de politie niet strenger optreden en de jongeren ook effectief straffen, zodat het tot hen doordringt dat ze verkeerd bezig zijn? In iedere geval, er zal iets moeten gebeuren om de hoge criminaliteit onder de jongeren naar beneden te helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.