actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2011, 09:48
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Twee op drie kleuterscholen zijn bereid tot staken

Als de minister van Onderwijs niet snel duidelijk maakt hoe hij het prangende probleem van de overvolle klassen zal aanpakken, willen twee op de drie kleuterscholen een staking steunen. Dat blijkt uit een rondvraag van de Werkgroep Vlaamse kleuterscholen.


Op de eerste dag na de paasvakantie is het vandaag weer een instapmoment voor kinderen die 2,5 jaar zijn geworden. Ongeveer 14.000 peuters beleven hun allereerste schooldag. “En dat terwijl er in honderden klassen al tussen 25 en 35 leerlingen zitten”, zegt Bruno Sauwens van de Werkgroep Vlaamse kleuterscholen.

Deze belangengroep deed een enquête onder alle kleuterscholen. Dat zijn er 2.200, met in totaal 3.000 vestigingen. “Van de 700 respondenten verklaarde twee derde bereid te zijn om desnoods in september te staken. In een aparte telefonische enquête bij tachtig scholen was er een even grote meerderheid bereid tot staking”, zegt Sauwens.

De vakbonden zijn niet gelukkig met dit dreigement. Ze vinden onder meer dat onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) de tijd moet krijgen om zijn beloftes waar te maken.

Bron: GVA Online
Eigen mening:
Ik begrijp goed dat sommige scholen zouden staken. Het aantal leerlingen in een kleuterklas blijft stijgen. Nu zitten er gemiddeld 25 tot 35 leerlingen in een klasje. Ik heb enorm veel respect voor kleuterleidsters! Kleuters zijn sowieso al heel vermoeiend, wat moet dat dan wel niet zijn als ze met zo veel in een klasje zitten?
De dag van vandaag zijn er veel kleuterleidsters die geen full-time job vinden. Waarom maakt men niet gewoon meer klasjes? Dit zou positief zijn voor de kleuterleidsters én voor de kinderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2011, 18:16
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Er zitten inderdaad teveel kleuters in één klas. Een vriendin van mijn zus moet haar eerste stage afleggen in een klas met veertig kleuters. Dat is toch veel te veel. Het nadeel van deze grote klassen is dat de kleuters niet allemaal evenveel aandacht krijgen en de kleuterleidsters kunnen niet elke kleuter nauwlettend in het oog houden. Er zullen dus meerdere ongelukken gebeuren en je weet dat een ongeluk met kleine kinderen snel gebeurd is. De beste oplossing zou dan zijn, zoals Evelien hieronder al heeft vermeld, om meerdere klassen in te richten. De klassen zouden dan kleiner zijn en meer mensen kunnen hun job van kleuterleidster uitvoeren, maar sommige scholen hebben er de plaats en het budget niet voor om die extra klassen op te richten. Natuurlijk speelt hier ook het aantal uren dat je ter beschikking krijgt een grote rol. Als school kan je niet zomaar enkele extra uren inrichten. De maatstaf die hier gehanteerd wordt, is het aantal leerlingen dat de school had op 1 februari. Zodoende moeten scholen roeien met riemen die ze hebben of beter gezegd de uren die ze krijgen.
Ik kan het dus best begrijpen dat de kleuterscholen gaan staken. Als ze dat niet zouden doen, zal er naar hen zeker niet geluisterd worden. En dan blijft het aantal kleuters steeds maar stijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2011, 20:07
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Ik begrijp niet waarom iedereen telkens wil staken wanneer het net niet goed gaat. Het is overduidelijk dat de klassen in kleuterscholen overbevolkt zijn, maar wat denk je dat het gevolg gaat zijn van een staking? Maak je het probleem dan niet enkel erger? Evelien vermelde al om meerdere klassen op te richten, maar is dit echt zo'n goed idee? Het budget waar de scholen het mee moeten doen stelt vaak niet veel voor, verbouwingen kunnen dan wel een mogelijke oplossing zijn, maar is deze ook werkelijk haalbaar voor alle scholen? Containerklassen kunnen ook een oplossing zijn, deze zijn misschien iets goedkoper, maar aangenaam? Niet echt, in de winter is het er véél te koud en in de zomer is het dan weer te warm. Mijn voorstel zou zijn om de klassen door meerdere leerkrachten te laten begeleiden. Dit zou minder kosten en zo kunnen leerkrachten ook ideetjes uitwisselen en wordt hun kijk op het lesgeven enkel vergroot. Zou het niet bevorderend kunnen werken voor de creativiteit van de leerkrachten en zou het de mogelijkheden in klas niet positief kunnen beïnvloeden?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th April 2011, 19:15
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Ik ben het hier eens met Jolien. Aangezien er zo'n groot aanbod is aan kleuterleid(st)ers, kan je makkelijk meerdere leerkrachten bij één klas zetten. Zo worden inderdaad ideeën uitgewisseld, maar de kinderen kunnen ook beter in het oog worden gehouden. Zoals Evelynne immers al zei: een ongeluk is snel gebeurd bij kleine kinderen.
Ook qua financiën is dit volgens mij een betere oplossing. De meeste kleuterscholen hebben namelijk helemaal geen groot budget en kunnen dus ook geen grootschalige verbouwingen uitvoeren voor extra lokalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.