actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2012, 08:28
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Nijpend tekort aan tijdelijke kleuterleidsters

Nijpend tekort aan tijdelijke kleuterleidsters

Heel wat Vlaamse basisscholen hebben het almaar moeilijker om zieke leerkrachten te vervangen. Het tekort aan kleuterleiders en onderwijzers is nijpend en manifesteert zich ook vroeger op het schooljaar voor dan anders.

Een van de directrices die het probleem van nabij mocht ervaren is Lut Dewachter van basischool De Palster in Moerbeke. Zij zoekt een kleuterleidster voor een vervanging van drie weken maar heeft na 50 telefoontjes nog steeds niemand gevonden. "Ook collega's in onze scholengemeenschap zijn op zoek naar kleuterleidsters en vangen bot."

Ook in en rond Antwerpen is de reserve kleuterleidsters zo goed als opgebruikt, blijkt uit navraag bij de VDAB. "We merken voor het kleuteronderwijs dat we momenteel nog een heel krappe reserve hebben. We zijn nu volop bezig met het organiseren van informatiesessies in de regio Turnhout en Mechelen om werkzoekenden op die manier warm te maken om de stap te zetten naar de regio Antwerpen", zegt regioverantwoordelijke Ingrid Mertens.

In de rest van Vlaanderen zijn er volgens de VDAB wat meer werkzoekende kleuterleidsters, maar ook daar blijven de korte, vaak deeltijdse, opdrachten kandidaten afschrikken.

Bron: deredactie.be

Mening: Ik begrijp wel dat er weinig kleuterleidsters zijn die een tijdelijke job willen. Ikzelf zou ook niet graag jaren aan een stuk enkel een tijdelijke leerkracht willen zijn. Ik zou dit enorm frustrerend vinden, maar het is natuurlijk een groot probleem. Ik hoop dat hier toch een oplossing voor te vinden is zodat de kleuters niet zonder leerkracht vallen. Het is wel opvallend dat er vooral in de provincie Antwerpen een groot tekort aan reserve is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2012, 10:01
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik schrik helemaal niet van de feiten die in dit artikel worden beschreven. Ik ken zelf ook jonge leerkrachten die drie tot vijf jaar na het behalen van hun diploma nog steeds geen vaste job hebben. Het is naar mijn mening enorm vermoeiend en frustrerend als je na enkele weken weer opnieuw moet beginnen. Je moet niet alleen nieuwe lessen maken, maar je moet je ook weer aanpassen aan de schoolcultuur, collega's,... Ik denk dat deze aanpassing zwaar wordt onderschat. Je zou het voor minder beu worden om voor de klas te staan. Toch moet je denk ik door deze periode heen, hoe vervelend dat soms ook is. Natuurlijk kan je ook gewoon geluk hebben en meteen een vast plaatsje vinden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd November 2012, 11:29
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Het is inderdaad best een ondankbare job om telkens opnieuw een korte vervanging van enkele dagen te doen. Dit haalt Lien al heel goed aan.
Voor jonge leerkrachten is dit echter wel een interessante manier op 'binnen te raken' in een school. Door een goede korte vervanging te doen, is de kans groter dat deze leerkracht mag komen solliciteren als er een vaste plaats vrijkomt.
Deze korte vervangingen zijn dus eigenlijk de springplank naar een vaste job.
De kans dat een pas afgestudeerde leerkracht meteen vast wordt aangenomen in een school is in mijn ogen eerder zeldzaam.
Laat je dus niet afschrikken om deze tijdelijke job aan te nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.