actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2014, 13:56
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
#DSDISCUSSIE. Is trager rijden op de snelweg de oplossing voor de files?

#DSDISCUSSIE. Is trager rijden op de snelweg de oplossing voor de files?

Geen regen of rukwinden, toch was er gisteren de hele dag verkeershinder na verschillende ongevallen. Verkeersexpert Kris Peeters heeft een eenvoudige oplossing: trager rijden.
‘Onze wegen zijn eivol’, zegt verkeersexpert Kris Peeters. ‘Een autosysteem dat tegen zijn grenzen aanbeukt, is heel gevoelig voor elke verstoring. Als er vrachtwagens bij een ongeval betrokken zijn, is de impact op het verkeer vaak dramatisch.’

Peeters vindt een uitbreiding van het wegennet geen goede oplossing. ‘Verkeer gedraagt zich als gas, niet als vloeistof. Geef het meer ruimte en het neemt meer ruimte in. Geef het minder ruimte en je kunt het samendrukken.’

Tegenintuďtief

‘Onze capaciteit wordt niet goed benut’, vervolgt hij. ‘Als we 85 kilometer per uur rijden, benutten we de wegen optimaal. Het is tegenintuďtief, maar door trager te rijden, vlot het verkeer vanzelf. Bovendien is er een beter evenwicht tussen personenauto’s en vrachtwagens, wat het aantal ongevallen doet dalen.’

De optimale snelheid om het verkeer vlot te laten doorstromen hangt af van verschillende factoren, zoals het type weg, het aantal aansluitingen, de breedte. 'Op gewestwegen zal de de optimale snelheid eerder op 70 kilometer per uur liggen', zegt Peeters.

Gedrag chauffeurs

'85 kilometer per uur is het evenwicht tussen passagesnelheid (bij 90 km/u stromen er meer voertuigen door dan bij 85km/u) en volgafstand (die kleiner kan zijn bij 85km/u).' Het is volgens hem ook belangrijk dat het verkeer aan een constante snelheid kan blijven rijden, vandaar bijvoorbeeld ook het belang van kruisingen.

Peeters vervolgt: ‘Ongevallen worden veroorzaakt door verschillende factoren: snelheid en massa, maar ook door het gedrag van chauffeurs. Iedereen met een beetje gezond verstand, ziet dat vrachtwagens vaak dicht achter elkaar rijden zodat ze niet tijdig kunnen remmen. Ook de cruise control speelt vaak een rol.’

Wat denkt u? Is een maximumsnelheid van 85 km per uur op de snelweg dé oplossing voor de files? Reageer via de knop rechtsboven of via Twitter met de hashtag #dsdiscussie.

bron: De standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140516_01107865

Mijn mening

Ik ben niet akkoord met het feit dat we allemaal 85 per uur zouden moeten rijden op de autosnelwegen. Ik ben wel akkoord met de uitspraak dat als iedereen een constante snelheid, dat er minder files zouden zijn. Vaak zijn er files omdat men niet van het linker rijvak willen afgaan en zo dus alles ophouden. Ook kruisen van rijvakken is iets dat heel wat file zou vermijden als iedereen dit op een fatsoenlijke manier doet.

Het gedrag van de bestuurders is inderdaad iets dat veel effect heeft op onze snelwegen. Mensen gaan vaak opzettelijk vertragen en en versnellen omwille van frustratie of agressie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2014, 20:42
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Ik denk ook niet dat dit een oplossing is. Op de ring van Antwerpen is de snelheid in de spitsuren vaak al beperkt tot bijvoorbeeld 90 kilometer per uur en zelfs dan nog staat alles vaak dicht. Oké, waarschijnlijk helpt een snelheidsbeperking wel, maar in mijn ogen heeft het geen nut om deze snelheidsbeperking naar andere snelheidswegen over te brengen indien dit eigenlijk geen nut heeft. Ik ben dan ook voor de plaatselijke snelheidsbeperkingen waar men vandaag de dag al gebruik van maakt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2014, 21:09
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Ik denk ook dat dit helemaal geen oplossing gaat zijn. Als we bijvoorbeeld kijken naar de Kennedytunnel. Daar gaan ze opeens de snelheid verlagen naar 70 km per uur en dit zorgt voor een groot deel voor de enorme files. Ze kunnen beter het mobiliteitsplan van de jaren 60 terug invoeren. Waarbij ze een grote ring rond Antwerpen aanleggen al dan niet met een tunnel. De kleine ring zal de files nooit kunnen opvangen. Wegen aanleggen is niet vervuilend, maar de voertuigen die erop rijden. Het mobiliteitsprobleem moet opgelost worden door de verbrandingsmotoren te vervangen door milieuvriendelijke krachtbronnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.