actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2008, 21:01
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
Trein van 38 miljoen euro staat al jaren stil

Trein van 38 miljoen euro staat al jaren stil

Archieffoto treinstel Eurostar.
Een Eurostar-treinstel van de NMBS staat al ruim vijf jaar buiten dienst in de tractiewerkplaats van Vorst. De trein ter waarde van 38 miljoen euro bleek overbodig omdat de trafiek van de Eurostar tegenviel.

Graffiti
De buitenkant van de trein is volgeklad met graffiti en het interieur is toegetakeld door vandalen en zwervers. Voorts zijn allerlei onderdelen gedemonteerd om andere treinen te depanneren.

Kwakkelend treinverkeer
De NMBS had de trein nodig voor de massa reizigers die de Eurostar te verwerken zou krijgen. Maar door het kwakkelende reizigersverkeer richting Londen heeft het extra treinstel de voorbije vijf jaar niet meer gereden, terwijl het huurcontract gewoon doorliep.

Wisselstukken
"De huur voor al die jaren, 23.750.000 euro, was dus puur verlies", zegt Peter Reekmans (Lijst Dedecker), die het probleem aanklaagt.
NMBS-woordvoerder Hugo Stevens geeft toe dat de trein stilstaat. Maar hij ziet ook een positieve kant. "Doordat we de trein de voorbije jaren konden gebruiken voor zijn wisselstukken, hebben de andere stellen nauwelijks problemen gekend."

Leasing
In 2010 loopt het leasingcontract van het bewuste treinstel af en wordt het weer eigendom van de NMBS. "We gaan het stel, dat nog perfect kan rijden, verhuren aan Eurostar Groot-Brittannië", zegt Stevens. (belga/ka)

bron : www.demorgen.be : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...aren-stil.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th April 2008, 21:06
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
Dit is toch echt te absurd...
Het is toch te veel geld om zomaar weg te smijten, onlangs heeft de regering de enorme schulden van de nmbs nog overgenomen.
Het is niet moeilijk om zo'n schuldenberg te creeëren als je een dure trein gewoon laat verkommeren maar wel de huur blijft betalen.
En voor ze het in 2010 kunnen verderverhuren zullen ze er nog wel heel wat extra kosten aan moeten doen ook!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th April 2008, 23:21
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik neem geregeld de eurostar en vind het heel spijtig dat deze niet tot in Antwerpen komt. De Thalys doet dit namelijk wel en die heeft heel veel klanten die de Thalys in Amsterdam of Antwerpen nemen. Dus ik vraag mij af waarom dit voor Eurostar ook niet zo zou zijn.
Ze hadden beter na enkele jaren nog eens geprobeert om de trein te gebruiken, tijden veranderen. De Eurostar heeft als maar meer passagiers, dat heb ik zelf al heel hard gemerkt de laatste 4 jaar.
Als trouwe Eurostar-reiziger vind ik het heel jammer dat dit gebeurd want het zijn hele mooie comfortabele treinen.
Ik blijf hopen dat ze tot Antwerpen komen
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th April 2008, 23:24
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Vraag: Kost het niet nog veel meer om de trein te laten rijden als er geen passagiers genoeg zijn?

De toekomst verkeerd inschatten en dus een trein te veel aankopen, ja dat is ook ondernemen eh.

Ik zou er dus niet direct zo'n politiek drama van maken. Maar ja... populistische partijen moeten vaak genoeg kraaien om aandacht te krijgen...

ps.: Waarmee ik zo'n fout natuurlijk niet goedkeur, maar ons Inge Vervotte zal hopelijk voor verbetering zorgen. Het zou dom zijn dat zij op zoiets wordt afgerekend, want ze heeft er totaal niets mee te maken.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th May 2008, 10:33
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
Ik denk ook wel dat het meer zal kosten om een lege trein te laten rijden dan hem te laten roesten. Maar wat ik niet begrijp is dat ze de trein nog gaan verhuren?? Ze zeggen zelf dat er wisselstukken uit gebruikt zijn, dat hij vol graffiti is gespoten en dat de binnenkant er ook maar smerig uitziet. Ik denk niet dat Eurostar Groot-Brittanie er happig op is om dit monster nog te huren.

Het is jammer dat er zoveel geld aan verloren gaat, maar als je het contract getekend hebt, zit je er ook wel aan vast. Een inschattingsfout over het succes van de Eurostar. Dat ze de trein voor wisselstukken hebben gebruikt is natuurlijk maar een schrale troost en een poging om hun fout goed te maken. Het zou al veel beter zijn mocht de NMBS zijn fout gewoon toegeven, zonder dat men naar excuses zit te zoeken om het toch maar goed te praten.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 3rd August 2008, 15:10
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,700
Roestige Eurostar rijdt weldra weer

Roestige Eurostar rijdt weldra weer


Het Eurostar-treinstel van de NMBS dat al sedert 2003 in Vorst stond te roesten, is vertrokken. Treinspotters zagen het stel in de richting van het noorden van Frankrijk rijden, getrokken door een locomotief van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF.



Eurostar gaat de trein inzetten op de bestemming Londen nu de hogesnelheidslijn aan populariteit wint. Eerst wordt het stel opgelapt.

Voor de NMBS komt daarmee een eind aan een zware verliespost. Het treinstel werd gehuurd maar stond sedert vijf jaar roest te vergaren. Het huurgeld over die periode wordt geraamd op 23,7 miljoen euro. (red)


DeStandaard, 03/08/08
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.