actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2012, 17:14
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
'Niet studiekeuze, wel schoolkeuze bepaald door sociale achtergrond'

BRUSSEL - Dirk Van Damme, hoofd van onderwijsonderzoek en – vernieuwing bij de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), ontkent dat hij het hervormingsplan van Pascal Smet afkeurt. De Morgen publiceerde dinsdag de kritiek die Van Damme zou hebben, maar in een reactie noemt hij die berichtgeving ongenuanceerd.
Volgens De Morgen heeft Van Damme met name kritiek op het uitstellen van de studiekeuze tot 14 jaar. Die maatregel zou hij eerder 'nutteloos' bevonden hebben, en een hypotheek op de toekomst van de jongeren. Hij zou gezegd hebben dat Smet met zijn plan te veel focust op kansengroepen, terwijl uit onderzoek blijkt dat vooral het niveau van de goed presterende leerlingen er de laatste jaren op achteruitgaat.

Maar in een reactie op het artikel nuanceert Van Damme. 'Het stoot vooral tegen de borst dat ik opgevoerd word als een tegenstander van een gelijkekansenbeleid in onderwijs', zo zegt hij. Hij ontkent dat hij zich ooit gekeerd heeft tegen de hervormingsplannen van Smet, hij acht de hoofdlijnen ervan 'juist en noodzakelijk'.

'Ik heb me wel op een genuanceerde wijze willen afzetten tegen een al te radicale en naïeve visie (die overigens niet die van de minister is) op een punt dat in het publieke debat naar voren is gekomen, namelijk het uitstellen van de studiekeuze.'

'Het uitstellen van elke oriënterende studiekeuze naar de leeftijd van 14 jaar zal naar mijn gevoel de impact van sociale achtergrond op leerresultaten niet drastisch kunnen terugschroeven, aangezien vooral de schoolkeuze door sociale achtergrond wordt bepaald', argumenteert hij. Volgens Van Damme zou iedereen tegen zijn 14de al het best de richting volgen waar zijn of haar talenten het best tot ontwikkeling komen.

Van Damme pleit nog voor het herbekijken van studierichtingen, 'waarbij technische en beroepsgerichte richtingen als volwaardig alternatief moeten gepositioneerd worden.' Hij benadrukt ook dat het Vlaams onderwijsbeleid blijvend moet inzetten op gelijke kansen en tegelijk rekening moet houden met de signalen dat betere studenten het blijkbaar minder goed doen dan tien jaar geleden.

Bron: DS 9-10-2012

Mening:

Ik denk dat enige nuancering betreffende de reeds geschreven artikels wel op zijn plaats is. Voordien werden, volgens Van Damme, bepaalde zaken nogal hard uit zijn kritiek op het plan van Pascal Smet uitgelegd. Hij stelt dat men hem verkeerd verstaan hebben.

Ikzelf denk dat mijn mening over onderwijs nogal sterk overeen komt met de uitleg in dit artikel van Van Damme. Ik vind het zeer belangrijk dat de richtingen in het onderwijs niet zo sterk tegenover elkaar worden geplaatst. We kunnen ASO, BSO, TSO en KSO beter zien als 4 gelijkwaardige richtingen. Bij de keuze van een richting moeten ouders, leerkrachten en de kinderen zelf kijken naar de talenten van het kind en niet enkel naar de studeercapaciteiten. Leerlingen die zeer handig zijn kiezen voor een richting in het BSO, leerlingen die graag en goed studeren en theoretisch beredeneren kiezen voor een richting in het ASO, leerlingen die artistiek onderlegd zijn kiezen voor een richting in het KSO en leerlingen met zowel praktische als technische inzichten kiezen dan weer voor TSO. Deze richtingen kunnen elkaar perfect aanvullen. Wanneer een leerling vanuit het BSO kan uitleggen aan een leerling vanuit het ASO waar de wiskundige kennis die ze opdoen tijdens de lessen in de praktijk wordt toegepast, zorgt dit voor een win win situatie.
Ook voor leerkrachten zou het een positieve invloed kunnen hebben om samen te werken met vakleerkrachten die lesgeven in andere richtingen. Ze zouden namelijk kunnen ontdekken dat projecten die ze individueel uitwerkten aan elkaar kunnen gesloten worden en ze kunnen informatie uitwisselen aan elkaar.
Over het uitstellen van de studiekeuze tot 14 jaar. Kan ik nog geen echt duidelijke mening vormen. Ik denk dat beide kanten wel voordelen hebben. Wanneer de leerlingen ouder zijn kunnen ze een betere passende keuze maken maar wanneer de leerlingen op hun 12 jaar kiezen kunnen ze hun talenten vroeger ontwikkelen en zullen ze vroeger succeservaringen opdoen. Ik begrijp dan ook dat de discussie in dit artikel niet eenvoudig is en zeker nog uitgediept moet worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.