actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2016, 12:59
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
‘De Greenpeace van extreemrechts’ gaat manifesteren in

‘De Greenpeace van extreemrechts’ gaat manifesteren in Molenbeek

Een afdeling van Génération Identitaire, een radicale jongerenorganisatie uit Frankrijk, gaat zaterdag in Molenbeek manifesteren tegen de Islam. ‘Hun actiemethodes? Vrij spectaculair’, aldus Filip Dewinter.

‘Vergis u niet. Het gaat niet om een manifest, het gaat om een oorlogsverklaring.’ Met die forse uitspraak eindigt het oprichtingspamflet van Génération Identitaire, de Frans-Europese beweging die zaterdag in Molenbeek tegen de Islam wil betogen.

Dat belooft weinig goeds. De beweging ruikt namelijk een uitgesproken kans om zich internationaal op de kaart te zetten, nu alle ogen strak op Brussel gericht staan. De burgemeester van de geviseerde gemeente, Françoise Schepmans (MR), verbood de manifestatie, maar de aanhang groeit op Facebook en Twitter, nu ook andere splinter- en haatgroepen de oproep ondersteunen en massaal verspreiden.

Extra beveiligingsmaatregelen lijken noodzakelijk.

Spartaans leger

Génération Identitaire werd in 2012 opgericht na een reorganisatie van verschillende kleinere extreemrechtse organisaties, en trekt vooral ontgoochelde jongeren aan.

Hun gedeelde bekommernis? De verloedering van Europa en de Westerse waarden, het verlies aan ‘traditie, kennis en autoriteit op school’, de vrees van een sociale onzekerheid ‘die veel te genereus is voor vreemdelingen maar te weinig voor de onzen’.

De beweging gelooft ook niet dat ‘Kader onze broeder kan zijn, onze planeet ons dorp en de mensheid onze familie. We hebben ontdekt dat we wortels hebben en voorouders, en dat betekent onze toekomst’, luidens het manifest op de professioneel ogende website.

En de grote schuldigen van dat alles? De generatie van mei ‘68, de babyboomers, de politici, de multiculturele samenleving, de Islam. In de communicatie kiest de beweging daarom niet toevallig voor twee veelzeggende, terugkerende symbolen: het cijfer 732, dat verwijst naar de slag van Poitiers, waarbij de Frankische hofmeier Karel Martel een moslimleger in Spanje staande hield, en op de gele vlaggen prijkt ook telkens een omgekeerde V, de Griekse letter Lambda, die ook de schilden van het Spartaanse leger versierden, in de Grieks oudheid gevreesd voor zijn discipline en slagkracht.

Moskee bezetten

Omdat Génération Identitaire niet gelooft in de parlementaire weg (ook niet in een alliantie met het FN van Marie Le Pen) kiest het daarentegen voor concrete acties. Het noemt zichzelf daarbij ‘de eerste lijn van het verzet’ en gaat ‘geen enkel gevecht’ uit de weg. Het bezette al eens een moskee, en begin deze maand blokkeerde de organisatie de bruggen die van het vluchtelingenkamp in Calais naar het stadscentrum leiden.

Génération Identitaire kent ook aftakkingen in Nederland en Duitsland.

Vlaams Belang-voorman Filip Dewinter noemt de acties ‘telkens goed voorbereid en vrij spectaculair’. ‘Er gaan vaak maanden werk aan vooraf, wat me charmeert –ik noem ze daarom wel eens de Greenpeace onder de radicalen.’

Wat de manifestatie van zaterdag betreft, denkt hij dat het vooral om ‘kleinere rechts-radicale groepjes gaat, die de naam van Génération Identitaire accapareren. ‘Want België kent, voor zover ik weet, geen lokale afdeling’.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160329_02208000

Mening:
Na wat er allemaal gebeurt is vorige week, gaan meer en meer mensen zich radicaliseren. En dan bedoel ik niet de islamieten, maar de 'andere'. Sinds de aanslagen van dinsdag zie ik meer en meer op sociale media (zoals Facebook), mensen die hun klachten openlijk delen met de wereld. Jammer genoeg zie je hieraan steeds meer rechtse uitspraken, die ze overnemen van het Vlaams Belang of zelfs erger. Angst doet vreemde dingen met mensen. Maar we moeten de solidariteit voor ogen houden en niet heel de Islam veroordelen omdat er enkele 'rotte appels' tussen zitten.
Deze 'extreemrechtse Greenpeace' of Génération Identitaire veroordelen heel de islam gemeenschap, maar is dit niet te naïef? Ik vind in elk geval van wel. Door dergelijke manifestaties krijgen meer en meer mensen bang om op straat te komen, mensen met een hoofddoek worden langs alle kanten vies en vreemd bekeken. Niemand vertrouwt elkaar nog en zeker niet als die persoon in kwestie, anders is dan de andere, maar ik zou het veel beter vinden moesten we geloven in het goede van elkaar.

Laatst aangepast door Lotte.G*ens : 29th March 2016 om 13:09.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2016, 11:25
Dennis.B*roeckx Dennis.B*roeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 55
Ik ga hier volledig mee akkoord.
Dit is weer een voorbeeld waarbij mensen al de moslims over dezelfde kam scheren, wat net geradicaliseerde moslims in de hand werkt.
Deze mensen voeren acties uit die hun doel tegenwerken.
Hopelijk kan dit manifestant worden tegengehouden want een moskee bezetten is zeker niet de oplossing maar een mogelijke oorzaak voor meer problemen. Het irriteert me dat er zulke mensen zijn die deze fout niet inzien en tot zulke actie overgaan.
Zeker dat er politici zijn die gecharmeerd zijn door zo'n groep is betreurend.
Net zoals vele reacties van mensen op sociale media na de aanslagen,
reacties die we net op dit moment niet nodig hebben.
Eén van de zelfmoordterroristen bij de aanslagen in Brussel was van Brussel, dit zou nooit zover zijn gekomen als deze persoon zich thuis voelde in zijn eigen stad. Hij zal waarschijnlijk veel gediscrimineerd zijn geweest wat tot zijn radicalisering heeft geleid en de reactie hierop is meer discriminatie?
Dit vind ik onbegrijpbaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.