actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2013, 07:15
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Een op tien zet eerste spuit voor z’n vijftiende

Een op tien zet eerste spuit voor z’n vijftiende

Een op de tien druggebruikers die klant is bij Spuitenruil heeft zijn eerste spuit gezet voor zijn vijftiende. Een op de drie voor zijn achttiende. ‘Maar de meesten zetten pas na jaren de stap naar hulp. Tijd waarin de kans groot is dat ze hepatitis C oplopen’.
Bij Spuitenruil kunnen injecterende drugsgebruikers op verschillende plaatsen in Vlaanderen steriele injectienaalden ophalen en er hun gebruikte spuiten weer inleveren. Vorig jaar werden in totaal 608.361 spuiten verdeeld.

‘Dat blijft veel’, zegt Tessa Windelinckx, Vlaams coördinator van Spuitenruil. ‘Toch delen we de jongste jaren minder spuiten uit, vooral in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Het is mogelijk dat druggebruikers minder injecteren, maar dat weten we niet.’

Opvallend: de leeftijd waarop druggebruikers hun eerste spuit zetten, ligt zeer laag. 37 procent is minderjarig, een op de tien is zelfs jonger dan vijftien jaar.Jongere cliënten van Spuitenruil zijn ook op jongere leeftijd beginnen te injecteren dan oudere cliënten. Dat blijkt uit een bevraging bij enkele honderden cliënten.

Problematisch is dat Spuitenruil die jongeren niet bereikt. ‘Er zitten jaren tussen het moment waarop ze hun eerste spuit zetten en het moment waarop ze voor het eerst naar ons komen’, zegt Windelinckx. ‘Zaak is nochtans om hen zo snel mogelijk te bereiken. We weten immers dat wie injecteert in het eerste jaar 50 procent kans loopt om hepatitis C op te lopen.’

Bron: www.standaard.be 15/5/2013

Mening: Ik vind het ronduit schandalig dat drugsgebruikers zomaar steriele spuiten kunnen ophalen. Oké, het is wel goed dat de spuiten steriel zijn in het begin, maar na enige tijd deze te gebruiken is dit ook niet meer het geval en lopen ze dus degelijk kans om besmet te geraken met hepatitis C en nog andere ziektes. Het is toch enorm opmerkelijk dat er zo veel minderjarigen spuiten komen ophalen. Dit is geen goed teken en zeker niet als ze zich pas zo laat aandienen. Ik hoop dat hier snel verandering op komt en dat het aantal drugsgebruikers snel daalt. Het is niet enkel gevaarlijk voor hun, maar ook voor anderen rondom hen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2013, 07:23
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Het is inderdaad beangstigend om te weten dat er zoveel minderjarige drugs gebruiken. Wanneer nu ook blijkt dat het om spuiten gaat, ben ik toch wel eventjes geschrokken. Ik ben wel voorstander van de steriele spuiten. Als men deze zou verbieden voor minderjarig, zou er een circuit starten met vervuilde spuiten en is de kans om besmetting nog groter. Het is wel belangrijk om voldoende preventie rond dit thema te blijven organiseren.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2013, 09:35
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Exclamation Een op tien zet eerste spuit voor z’n vijftiende

Eerst en vooral vind ik het angstaanjagend dat de leeftijd van deze jongeren zo laag ligt. Jonger dan vijftien jaar? Ik weet niet of de leeftijd twintig jaar terug ook zo laag lag, maar dit artikel bevestigt nogmaals dat er genoeg preventie en sensibiliseringscampagnes moeten zijn en blijven. Net als A*ton ben ik het erover eens dat het verbieden van steriele spuiten het omgekeerde effect zou hebben. Iets dat verboden is, maakt het des te spannender.

Vervolgens denk ik ook dat we eens moeten stilstaan bij het 'waarom'. Gaat het enkel om experimenteren en/of groepsdruk en erbij horen, of is er meer aan de hand? Gaat het om persoonlijke problemen of moeten we de reden zoeken bij de maatschappij? Zou het gebruikt worden om uit de realiteit te ontsnappen?
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2013, 14:52
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Ik ben enerzijds geschokt, maar tegelijk ook blij als ik dit artikel lees. Zoals Silvia en Anton zeggen: het is goed dat men steriele spuiten gebruikt. Het feit dat men zoveel steriele spuiten uitdeelt, betekend volgens mij dat druggebruikers toch 'voorzichtig' willen zijn en steriele spuiten willen gebruiken. Dit neemt echter niet weg dat ook ik geschokt ben door de lage leeftijd waarop men de eerste spuit zet. Op 15-jarige leeftijd zit je nog maar in het 3de of 4de middelbaar, heel verontrustend als je het mij vraagt!
Er zijn waarschijnlijk heel veel mensen die dit artikel verontrustend vinden, dat weten we. Misschien moeten we dan eens gaan kijken naar mogelijke oplossingen. Eerst en vooral, zoals Raisa al zegt, zouden we eens moeten gaan kijken waarom jongeren, jonger dan 15 jaar, een spuit zouden zetten. Op die manier kunnen we zorgen dat de reden waarom ze het doen verdwijnt. Als men geen reden meer heeft om zo jong een spuit te zetten, doet men het waarschijnlijk (hopelijk) ook niet meer. Maar we moeten volgens mij ook aan preventie doen. In het 6de leerjaar van de lagere school hebben we een projectweek gehad over drugspreventie en hier herinner ik me nog veel van. Het werkt dus wel. Ik vind dat dit project door de overheid verplicht zou moeten worden in het lager onderwijs, maar ook in het secundair onderwijs, want het is belangrijk om onze jeugd te waarschuwen voor de gevolgen van drugsgebruik. Natuurlijk blijft het ook dan nog de persoonlijke keuze van de leerling of hij al dan niet van de drugs blijft. Want we hebben allemaal nog steeds een eigen wil. En maar goed ook!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.