actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2010, 14:22
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Belgisch bedrijf levert uranium aan Iran

Essentieel bij de productie van kernwapens

Belgisch bedrijf levert uranium aan Iran
woensdag 10 november 2010

Auteur: Peter De Lobel

bron: Het nieuwsblad

Een Belgisch bedrijf heeft, alle strakke regels ten spijt, verarmd uranium geleverd aan Iran. Dat kan onder meer gebruikt worden bij de productie van kernwapens.

Er lopen twee strafklachten tegen Belgische bedrijven die nucleaire producten hebben uitgevoerd naar Iran. Het gaat om verarmd uranium en zirkoniumpoeder. Verarmd uranium kan gebruikt worden als omhulsel in kernwapens. Zirkonium wordt vooral gebruikt in nucleaire installaties, maar kent ook toepassingen voor bommen en clustermunitie.

Voor beide producten is een rist uitvoervergunningen en -machtigingen nodig en minister van Energie Paul Magnette (PS) moest gisteren toegeven dat die er niet waren voor deze leveringen.

Iran ligt internationaal onder vuur omdat het weigert zijn programma voor verrijking van uranium op te geven. De Iraniërs zeggen dat ze kernenergie alleen vreedzaam willen gebruiken, maar de internationale gemeenschap vreest dat Teheran aan een atoombom werkt. Afgelopen zomer werden de internationale sancties tegen het land net om die reden nog verstrengd.

'Dit kunnen we ons gewoonweg niet veroorloven', zegt Groen!-parlementslid Kristof Calvo, die Magnette gisteren op de rooster legde in de Kamercommissie-Bedrijfsleven. 'Ik neem niet graag het woord nultolerantie in de mond, maar voor leveringen van nucleair materiaal aan Iran lijkt mij dat wel gepast. Dit zijn geen stoffen waarmee ze in Teheran hun barbecue willen aansteken, dit is hardcore nucleair materiaal.'

In 2010 werden al twee andere machtigingen voor uitvoer naar Iran geweigerd. Het ging om onderdelen van een gasturbine en delen van een stoomturbine. 'Maar als blijkt dat op hetzelfde moment leveringen van uranium en zirkonium wel door de mazen van het net konden glippen, dan hebben we een ernstig probleem. Wat zal het Internationaal Atoomagentschap (IAEA) zeggen? En de Europese Commissie? Op een moment dat je voorzitter bent van de Europese Unie, is dit een zeer pijnlijk dossier', zegt Calvo.

Om welke bedrijven het gaat, is nog onduidelijk. Op het kabinet-Magnette kon men daarover gisteravond geen uitsluitsel geven. Een eerste check binnen de Vlaamse administratie leverde ook niet meteen resultaat op.

Mening
Als dit niet interressant is dan weet ik het ook niet meer! Zijn we nu gek geworden om zulke producten uit te voeren naar zulke landen die misschien in de toekomst voor ons een bedreiging zijn. Als het echt werkelijk is dat Iran aan een atoombom bezig is dan kan dit echt catastrofaal aflopen. Ik weet niet wat deze bedrijven bezielden, maar zo iets doen gaat er voor mij over. Ik snap wel dat ze hier enorme winst kunnen uit halen maar toch. Maar wat is nu het beste, dat je eigen bedrijfje forse winst maakt tegenover de andere bedrijven maar dat er een reële gevaarlijke kans bestaat dat er atoombom op Europa wordt gegooid OF je geen uranium uitvoert naar die landen en er dus geen kans is op het maken van een atoombom en Europa gespaard blijft in de toekomst, maar wel dat je bedrijfje geen winst maakt? Aan u de keuze!!! Alé aan hen de keuze, maar wat voor een beslissing maken ze hier!!!???
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2010, 18:11
wout.vervoort wout.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: gierle
Posts: 14
Hier begrijp ik absoluut niks van. Niet alleen dat de bedrijven in kwestie zo weinig moreel hebben dat ze mensen in het gevaar zouden brengen voor een verkoop. Maar denk ook eens aan de praktische kant. Die bedrijven hebben uranium kunnen transporteren naar Iran, zonder dat iemand hier iets van merktte. De grenzen van de EU mogen dan wel open liggen maar dat geldt toch niet voor de rest van de wereld, en als ik mij niet vergis moet het transport van radioactief materiaal steeds onder toezicht van politie gebeuren. Ik denk inderdaad dat de europese commissie hier niet licht over zal gaan.
De reactie van Groen! was ook weer iets te fel door het hardcore te gaan noemen. Verarmt uranium kan gebruikt worden voor bommen, maar niet als eigenlijke "brandstof". Dit dient enkel voor het omhulsel te construeren van de eigenlijke bom.
Niet dat dat iets goedpraat natuurlijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2010, 18:45
sandra.dries sandra.dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: herentals
Posts: 55
EEN BOM OP HUN....vul zelf maar in

zo'n politiek instabiel land, extreem moslimland, haat en racisme naar al dat westers is....ge moet maar durven...
Worden hier namen opgeplakt??
Dat de Europese gemeenschap hier niet mee kan lachen, is niet meer dan normaal. Wat gaat onze Herman nu zeggen?
Dat spul dient inderdaad niet om de barbecue aan te steken of hunne gasketel hé!
hoe noemt men dit weer, "witteboordcriminaliteit"?
Ah ja, en dat kon je afkopen zeker?
cheers
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th November 2010, 11:01
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Het is inderdaad sterk dat zoiets uberhaupt mogelijk was zonder dat het opgemerkt werd door de instanties die erover moeten waken. De uitvoer van uranium aan een land waarvan men sterk vermoed dat het bezig is met de bouw van nucleaire wapens, zou onmogelijk moeten zijn. Persoonlijk vind ik dat bedrijven die uranium produceren zodanig goed in het oog gehouden moeten worden, dat er bij verkoop aan een land als Iran onmiddelijk ingegrepen kan worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th November 2010, 19:19
3s. 3s. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 42
Elektriciteit

Het kan nog steeds zijn dat Iran simpelweg elektriciteit wil op wekken, maar dan moet het gewoonweg openbaar maken dat het dit doet. Door dit te weigeren krijg je geen toelatingen voor maar iets te doen, en moet transport als dit in het geheim gebeuren, en wanneer dat uitlekt, krijg je situaties als deze.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.