actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2013, 14:41
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Akkoord bij IJsboerke over overname

Akkoord bij IJsboerke over overname

Zaterdagochtend om kwart voor zes is er na een hele nacht onderhandelen een akkoord bereikt over een overnameplan voor de ijsfabrikant van onder meer IJsboerke.
Bij de Tielense ijsfabrikant Belgian Icecream Group is een akkoord bereikt over het overnameplan door ijspralinefabrikant Glacio uit Beerse. Dat akkoord was nodig om BNP Paribas Fortis, de belangrijkste schuldeiser van de Tielense ijsproducent, te overtuigen.

Het overnameplan voorziet een doorstart, waarbij 128 van de 335 personeelsleden het bedrijf moeten verlaten, voornamelijk bij de huis-aan-huisverkopers met de bekende ijskarren.

Volgens ACV-Dirk Verhaegen is er vrijwillig vertrek mogelijk voor bepaalde groepen die moeten inleveren, zoals die huis-aan-huisverkopers. Meer details werden niet gegeven.

‘Het is geen goed akkoord,' stelt hij. ‘Het blijft een triestige zaak vanwege het sociale bloedbad. Maar dat er een akkoord is, is in deze moeilijke tijden wel een goede zaak.'

Laura Snyders van ABVV vindt het goed dat er nu duidelijkheid is: 'Er is sinds gisterenmiddag veel op en af onderhandeld. Maar nu is er een akkoord dat dinsdag aan het personeel voorgesteld zal worden.' Ze hoopt dat de rust nu voor een hele tijd kan terugkeren.

'Ook aan motivatie werken'

Voor Peter Janssen, momenteel al bestuurder bij Belgian Icecream Group en ceo van de overnemer Glacio, waren het lange dagen: 'Het is heel zwaar en moeilijk geweest. Het is toch wat schrikken. Je hebt goede intenties om een een bedrijf opnieuw op de rails te krijgen. Maar ik besef dat een sanering niet eenvoudig is.'

Het zal volgens hem een erg drukke week worden: 'De akkoorden met de bank zijn rond. Er is met de Nationale Portefeuillemaatschappij al heel wat onderhandeld en afgesproken, maar dat moet nu in de komende week allemaal officieel gemaakt worden'.

Daarnaast moet volgens de ceo het bedrijf ook zo snel mogelijk gesaneerd worden. 'Er moet ook aan de motivatie van de mensen gewerkt worden, maar ik denk dat we er iets moois van kunnen maken, met troeven voor lokale producten en lokale tewerkstelling,'stelt Janssen verder. 'Met de lente en de zomer in aantocht is er geen tijd te verliezen.'

Eigen mening:
Ik denk dat het een goede zaak is, voor iedereen, dat er eindelijk een akkoord bereikt is. Wanneer onderhandelingen blijven duren, is dit nooit goed. Ik ken één van de twee ceo's persoonlijk van Glacio en ik merkte ook dat de onderhandelingen een grote stress meebracht. Deze stress was moeilijk voor de hele familie. Ik denk ook dat het een vrij goed akkoord is, ook al wordt er gemeld dat het een triestig akkoord. Het is zeer zeker erg voor de mensen die ontslagen worden. Dit zijn er ook heel wat. Toch is dit ergens begrijpelijk, vind ik. Men kan niet voor iedereen een job voorzien. Het gaat ook vooral om de huis-aan-huisverkopers. Voor het bedrijf is dit een grote verliespost, aangezien er steeds meer bedrijven huis-aan-huis verkopen. Het gaat dan niet enkel om ijs, maar ook om pizza en andere zaken. Denk maar aan Bofrost. Hiermee zijn de ontslagen werknemers natuurlijk niets. Hopelijk kan er voor hen nog een oplossing gevonden worden. Daarbij, ik ben ervan overtuigd dat het ontslag op een correcte manier verlopen is. Voorlopig is het al een hele stap dat er een akkoord bereikt is.

Bron
http://www.standaard.be/artikel/det...130223_00480882, 23 februari 2013
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th February 2013, 18:16
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Ik vind dat je gelijk hebt, dat ze goed gehandeld hebben in de zaak van onslagen personen. Het is nu eenmaal 'optijd' aangekondigt en niet zoals bij Ford Genk of dergelijke zaken. Het is wel niet goed dat je zegt dat ze wel een oplossing zullen vinden. Sommige mensen hebben nu al een oudere leeftijd gekregen en je moet weten dat deze personen nu niet zo gemakkelijk nog aan werk zullen geraken. Huis-aan-huis verkopen was een mooi job voor sommige 'oudere' mensen. Het is natuurlijk zo, dat in tijden van crisis zoals nu, niet iedereen 'gered' kan worden. De mensen die nu hun job verliezen zullen het toch ook moeilijk krijgen. Denk dan vooral aan de 'oudere' generatie. Voor deze personen is het echt niet meer gemakkelijk om nu nog een job in de maatschappij te vinden. Hier moet toch ook aan gedacht worden? Dus ik vind een onderhandeling een mooi begin maar nog steeds met erge gevolgen!
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th March 2013, 13:01
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Het is inderdaad zeer goed dat deze overname vast staat. Het bedrijf heeft inderdaad zeer goed gehandeld omtrent de ontslagen personen. Het akkoord heeft een lange tijd nodig gehad waardoor de mensen vroeg genoeg op de hoogte werden gebracht over het feit dat er ontslagen zouden vallen. Voor de mensen die ontslagen zijn is dit natuurlijk minder aangezien zij nieuw werk moeten zoeken. Dit is niet even gemakkelijk voor iedereen. Mensen die veel ervaring hebben zijn ook duurder dan jonge werkkrachten en ook niet alle mensen zijn nog zo jong. Zij zullen het waarschijnlijk moeilijker hebben om terug werk te vinden. Het is crisis en is het dus goed dat het akkoord rond is maar het is spijtig voor de ontslagen personen. Wij weten allemaal zeer goed dat niet iedereen kan blijven werken maar toch is het altijd een harde klap voor de personen die ontslagen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.