actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2013, 16:38
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Leuvense studenten moeten meer betalen voor Alma-maaltijd

De vzw Alma Studentenrestaurants verhoogt vanaf 11 februari de prijs van de maaltijden in zijn Leuvense vestigingen. Een warme maaltijd wordt gemiddeld 3,7 procent duurder, de andere producten 3 procent. De prijsverhoging is volgens de directie noodzakelijk om Alma financieel gezond te houden.


Alma serveert in Leuven maaltijden voor studenten en personeel van de KU Leuven, KH Leuven Groep T, Lemmensinstituut en de Vlerick Business School.

De belangrijkste uitgaven - grondstoffen en personeel - stegen de voorbije jaren zoals (de lonen zelfs iets meer) de gezondheidsindex. Dat was echter niet het geval voor de inkomsten. Alma haalt zijn inkomsten enerzijds uit verkoop van maaltijden en anderzijds uit subsidies in het kader van het decreet op de studentenvoorzieningen. Die overheidssubsidies volgden de afgelopen jaren de gezondheidsindex niet.

Naast maatregelen om de kosten waar mogelijk te verminderen en extra inkomsten te genereren via activiteiten zoals event-catering, is de aangekondigde prijsstijging volgens de directie noodzakelijk om deficits te vermijden.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1327916/leuvense-studenten-moeten-meer-betalen-voor-alma-maaltijd.aspx

Mening: het is spijtig dat de prijzen verhogen in tijden van crisis en zeker ook voor studenten. De meeste studenten hebben geen weekendjob en sommige moeten alles zelf betalen. Indien dit het geval is, dan is deze stijging en minder leuk bericht voor studenten. Studenten kunnen ook niet alles zelf blijven betalen. We moeten natuurlijk ook begrijpen dat deze personen ook maatregelen moeten treffen om er niet onderdoor te geraken in deze tijden. Studeren is en moet goedkoop blijven vind ik, maar natuurlijk in tijden zoals deze is het zeker niet gemakkelijk. Ook vind ik, dat een academie jaar best al veel geld kost en als de maaltijden dan ook nog opslagen, kan het voor sommige misschien onbetaalbaar worden. Er zijn natuurlijk optie's zoals boterhammen nemen en dergelijke, maar mijn voorkeur gaat ook toch naar andere gerechten in de kantine op de school. We moeten zorgen dat iedereen recht kan krijgen op verder studeren, ook wat de prijs betreft.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th February 2013, 23:53
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Het eten dat de studenten in Alma konden kopen, was nu eenmaal ontzettend goedkoop. Ik verschiet er eerlijkgezegd niet van dat de prijzen zijn gestegen. In tijden van crisis wordt alles duurder, zo ook de kost om het eten te bereiden. En wat is 'duurder'? Men spreekt hier over een prijsverhoging van 3,7%. De maaltijden zullen wat duurder zijn, maar zeker niet te duur om 's middags gezllig een hapje te gaan eten. Ik vind het van Tessa een beetje overdreven om te zeggen dat op deze manier de studenten er onderdoor zouden geraken. Het is ocharme een kleine prijsstijging. Ook vind ik het niet correct dat ze zegt dat het studeren goedkoop is en goedkoop moet blijven. Studeren is niet goedkoop. Vele mensen kunnen het zich niet permitteren om hun kinderen te laten voortstuderen. En als het eten in Alma nu te duur zou worden, kunnen ze even goed zelf eten meebrengen. Daar is toch ook niets mis mee en op die manier kan je de (relatief kleine) prijsstijging aan de kant zetten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th February 2013, 15:42
AGOO AGOO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: LIER
Posts: 8
Interventie op artikel in verband met prijsstijging Alma

Citaat:
Orgineel gepost door Heleen.Mariën
Het eten dat de studenten in Alma konden kopen, was nu eenmaal ontzettend goedkoop. Ik verschiet er eerlijkgezegd niet van dat de prijzen zijn gestegen. In tijden van crisis wordt alles duurder, zo ook de kost om het eten te bereiden. En wat is 'duurder'? Men spreekt hier over een prijsverhoging van 3,7%. De maaltijden zullen wat duurder zijn, maar zeker niet te duur om 's middags gezllig een hapje te gaan eten. Ik vind het van Tessa een beetje overdreven om te zeggen dat op deze manier de studenten er onderdoor zouden geraken. Het is ocharme een kleine prijsstijging. Ook vind ik het niet correct dat ze zegt dat het studeren goedkoop is en goedkoop moet blijven. Studeren is niet goedkoop. Vele mensen kunnen het zich niet permitteren om hun kinderen te laten voortstuderen. En als het eten in Alma nu te duur zou worden, kunnen ze even goed zelf eten meebrengen. Daar is toch ook niets mis mee en op die manier kan je de (relatief kleine) prijsstijging aan de kant zetten.


Ik moet mij aansluiten bij Heleen, de prijzen van Alma zijn uiterst democratisch te noemen. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat Alma zijn prijzen aanpast. Alles wordt duurder: energieprijzen, grondstoffen en personeel. De prijsstijging van 3,7% lijkt mij dus eerder een lichte correctie, die geen al te zware gevolgen zal hebben op het budget van studenten. Indien dit toch een probleem zou kunnen zijn, geef ik als goede raad: drink één consumptie minder en je hebt de prijsstijging in de kiem gesmoord.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th February 2013, 12:33
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Net zoals de twee vorige reacties, vind ik het normaal dat Alma zijn prijzen aanpast. Hierbij wil ik opmerken dat er een prijsverschil is tussen de verschillende maaltijden: een spaghetti kost bijvoorbeeld minder dan een kipfilet met frietjes. Dus ja, als het prijsverschil voor studenten echt problematisch is, dan kunnen ze zoals voorgesteld niet enkel een consumptie minder drinken, maar bijvoorbeeld ook een keer meer spaghetti eten.
Naast eens gaan eten in Alma zijn er nog andere mogelijkheden om goedkoop een warme maaltijd te eten: in vele winkels vind je vaak pizza, lasagne of andere bereide maaltijden van het huismerk die soms al goedkoper zijn dan een maaltijd in de Alma. Daarnaast kan je eventueel met kotgenoten samen een maaltijd bereiden en als je een beetje op de prijs let, dan kan dat ook voor weinig geld.
Het is nu eenmaal zo dat iedere mens moet eten en ik vind dat er genoeg mogelijkheden zijn om heel goedkoop of juist heel duur te eten. Dus ik denk dat de prijsstijging van Alma zeer normaal is en vraag ik mij af hoeveel studenten het gaan merken dat ze 1 of 2 eurocent (3,7%) meer moeten betalen voor een warme maaltijd bij de Alma...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th March 2013, 17:57
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Interventie op artikel in verband met prijsstijging Alma

Ik moet mij aansluiten bij Heleen, de prijzen van Alma zijn uiterst democratisch te noemen. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat Alma zijn prijzen aanpast. Alles wordt duurder: energieprijzen, grondstoffen en personeel. De prijsstijging van 3,7% lijkt mij dus eerder een lichte correctie, die geen al te zware gevolgen zal hebben op het budget van studenten. Indien dit toch een probleem zou kunnen zijn, geef ik als goede raad: drink één consumptie minder en je hebt de prijsstijging in de kiem gesmoord.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.