actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2013, 11:11
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Kwart restaurants wil voorschot vragen bij reservatie

Kwart restaurants wil voorschot vragen bij reservatie

maandag 18 maart 2013, 09u23

Bijna één derde van alle klanten verwittigt het restaurant zelden of nooit wanneer ze hun reservatie niet halen. Daarom overweegt een kwart van de restaurants in de toekomst een voorschot te vragen bij reservaties. Dat blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bij 453 restaurants.


Het niet annuleren van reservaties zorgt voor omzetverlies bij restauranthouders omdat zij het aantal ingrediënten en nodige personeelsleden onder meer laten afhangen van de hoeveelheid reservaties. Een aantal sterrenrestaurants vraagt daarom al een voorschot bij reservatie.

Geen enkel van de door het NSZ ondervraagde restaurants past dat systeem al toe, maar een kwart van die restaurants overweegt het wel. Driekwart van de restaurants ziet het aanrekenen van een voorschot niet zitten wegens klantonvriendelijk.

'Het toont duidelijk aan dat niet-geannuleerde reservaties de restaurants erg hoog zitten en financieel pijn doen. Een tafel die tegen de verwachting in leeg blijft, voelt een restauranthouder meteen in de portefeuille. In deze crisistijden en met de torenhoge faillissementscijfers in de horeca in het achterhoofd is elke niet gerespecteerde reservatie er één te veel', zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

Telefoonnummer

Bij de meeste restaurants reserveert meer dan de helft van de klanten hun tafel op voorhand, blijkt nog uit de bevraging. 72 procent van de restaurants vraagt nu wel al een telefoonnummer wanneer de klant reserveert om op die manier te kunnen polsen of de klant de afspraak niet vergeten is.

Sterrenchef Wout Bru kondigde bij de start van zijn pop-uprestaurant ‘117 by Wout Bru’ in Antwerpen aan dat hij een voorschot zou vragen bij elke reservatie om plotse annuleringen tot een strikt minimum te herleiden. Ook in bepaalde andere zaken, vaak sterrenrestaurants, wordt die tactiek toegepast.

Tijdens januari en februari gingen 369 horecazaken over de kop, zo blijkt uit cijfers van Graydon. De horecasector is daarmee tijdens de eerste twee maanden van 2013 goed voor een aandeel van 18 procent op het totaal aantal van 2.070 faillissementen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130318_010

Commentaar: Dit is vind ik een zeer moeilijke kwestie. Ik begrijp de restauranthouders die verlies maken bij het wegblijven van klanten. Ze moeten personeel en ingrediënten betalen zonder omzet te maken. Maar, een voorschot vragen op een reservatie vind ik wel een zeer drastische maatregel. Ik persoonlijk heb een ander idee om iets te doen aan dit probleem. Als een klant reserveert, kan je hem vragen een bedrag te betalen dat hij volledig terug krijgt als hij of zij komt opdagen. Als dat niet gebeurd, verdwijnt het geld in de zak van de restauranthouder. Dit lijkt me een nuttige oplossing. Maar, gelukkig moet deze maatregel niet overal worden toegepast omdat drie kwart van de restauranthouders het nog niet wil invroeren. Het voordeel is wel, denk ik, dat als elk restaurant deze maatregel toepast, dat het dan een normaliteit wordt om een voorschot te betalen waardoor het idee van klantonvriendelijkheid verdwijnt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.