actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2011, 09:05
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Boerenbond: "Droogte maakt situatie nu overal kritiek"

Boerenbond: "Droogte maakt situatie nu overal kritiek"
- Demorgen.be
- 20/05/2011

De landbouw in België heeft duidelijk te lijden onder de aanhoudende droogte. In zijn tijdschrift noemt de Boerenbond de situatie voor de laat gezaaide granen dramatisch. Landbouwers die kozen voor wintertarwe hebben dit jaar fout gegokt. "De meeste planten blijven te lang in een vegetatief stadium en tonen minder intentie om zich op te richten. Wie koos voor een vroegrijpe wintertarwe zal dit jaar misschien niets oogsten."

De droogte stelt ook de vlasteelt voor zware problemen. "Percelen met een goede bodemstructuur zijn het droge voorjaar weliswaar beter doorgekomen dan percelen met structuurschade, maar we mogen toch stellen dat de situatie nu overal kritiek aan het worden is. Alleen voldoende neerslag kan die scheve toestand nog enigszins rechttrekken", aldus de Boerenbond.

Droogtestress
Ook de rood-paarse verkleuring van de maïsplantjes wijst op 'droogtestress'. De Boerenbond bestempelt de maïs omwille van die verkleuring als de barometer van de toestand op het veld. "Dit fenomeen manifesteert zich elk jaar, maar is nu bijna algemeen. Bepaalde maïsvariëteiten zijn gevoeliger voor dit verschijnsel dan andere. Aangezien dit nu een tijdelijk verschijnsel is, zal het de opbrengst zeker nog niet hypothekeren."

Zaaien van bonen uitgesteld
Voor akkergroenten zoals bonen wordt wegens de aanhoudende droogte op vele plaatsen het zaaien uitgesteld. "Hiervoor zal er eerst zeker een neerslagvolume nodig zijn van 30 mm", aldus de Boerenbond. De weersomstandigheden zijn bovendien ook ongunstig om onkruid te bestrijden. Dat stelt onder meer een probleem bij de spinazieteelt. (belga/svm)
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5396/E...l-kritiek.dhtml


Mijn mening:
Dat het weer de laatste tijd ongewoon warm is voor de tijd van het jaar, is niemand ontgaan. En ik had er ook al eens over nagedacht wat dit voor de landbouw betekend. Een korte bui kan niet veel baat bieden denk ik. Gelukkig dat spreken ze over de ‘droogtestess’ bij maïsplantjes als een tijdelijk verschijnsel. Al spreken ze ook over een kritieke situatie en dat klinkt minder optimistisch. Hopelijk gaat het eens goed regenen zodat de landbouw geen oogsten (en dus inkomsten) verliest.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2011, 09:47
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Het is inderdaad een groot probleem. Als ik bij mij in de buurt rondkijk, moet ik zeggen dat er nog maar zeer weinig te zien valt van beplanting. De maïs die gezaaid is komt stilletjes aan uit. Maar in vergelijking met andere jaren staat hij behoorlijk laag. Maar zoals de boerenbond in het artikel zegt is dit nog geen serieus probleem als het binnenkort gaat regenen. Het is zo dat we geen regen kunnen bestellen waardoor er zeker ernstige problemen kunnen ontstaan als deze droogte blijft aanhouden. Want boeren hebben geen inkomsten niet meer maar consumenten hebben ook geen producten. Daarom hopen we op regen voor de akkers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.