actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th May 2016, 17:10
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Jammer maar helaas: online shoppen is niet voordeliger

Hoewel online shoppen wereldwijd nog maar zes procent van de totale winkelmarkt bezet, is het aan een fikse opmars bezig. Vooral omdat we denken dat we online de beste koopjes kunnen doen. Helaas blijkt dat dik tegen te vallen.

Meer dan 24.000 producten, zowel online als in de 'echte' winkel verkrijgbaar, werden vergeleken in het wereldwijde onderzoek van MIT in Boston. In totaal ging het om 56 winkelketens in tien landen. En het resultaat is slecht nieuws voor wie verknocht is aan online shoppen: de prijzen verschillen op het internet nauwelijks van die in de winkels. In 72 procent van de gevallen waren ze zelfs precies gelijk. "De meeste winkels hebben één prijs voor een product, ongeacht de locatie of de koper", concludeert prof. Alberto Cavallo, die het onderzoek leidde. "Het is zo dat het internet niet heeft geleid tot meer prijsdifferentiatie, maar dat door de toenemende transparantie juist vaker dezelfde prijzen worden gehanteerd."

Grote onlinewinkels die geen levensechte shops hebben, denk maar aan Amazon of Ebay, werden in het onderzoek niet opgenomen, maar volgens Cavallo maakt dat weinig verschil. "Er bestaan vele vergelijkingssites waarop zowel producten van pure onlinewinkels als van ketens zoals Carrefour en Marks& Spencer staan. Die moeten met elkaar concurreren, dus zullen die prijzen niet zo veel verschillen."

Bron: Jammer maar helaas: online shoppen is niet voordeliger. Opgehaald van De Morgen: http://www.demorgen.be/mode/jammer-...liger-bccd60fb/

Mening:
Volgens bovenstaand onderzoek is er nauwelijks een prijsverschil te bespeuren tussen producten die je online koopt en producten die je (gewoon) in de winkel koopt.

Naar mijn mening moet hier een belangrijke kanttekening bij worden gemaakt. Het gaat immers enkel om winkels die zowel een online-shop als ook een 'levensechte winkel' hebben. Grote onlinewinkels werden hierbij buiten beschouwing gelaten. Bijgevolg vind ik dat het onderzoek toch enigszins een vertekend beeld geeft. Volgens mij kunnen onlinewinkels, die geen 'echte winkel' hebben, immers wel producten tegen een voordeliger tarief aanbieden. Ze kunnen producten, zonder 'tussenstations', rechtstreeks verkopen wat een kostenvermindering met zich meebrengt die ze bijgevolg ook aan de consument kunnen geven. Hierdoor is online shoppen volgens mij steeds populairder aan het worden.

Het prijsverschil tussen beide aankoopopties zal weliswaar niet zo groot zijn, maar toch zijn er toch enkele voordelen aan verbonden. Wanneer je online winkelt leg je immers met enkele muisklikken een product in je winkelmandje. Het is m.a.w. tijdsbesparend. Wat de overige kosten betreft, vind ik de twee aankoopopties compenserend. Wanneer je naar een échte winkel rijdt, heb je logischer wijze vervoerskosten. Wanneer je online winkelt, zal je vaak verzendkosten moeten betalen.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 24th May 2016 om 17:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th May 2016, 13:31
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Online shoppen voordeliger of niet?

De mening van Mitchell kan ik zeker begrijpen, maar toch vind ik het belangrijk dat we hier met een kritische blik naar kijken. Online winkels kunnen producten goedkoper aanbieden, omdat ze geen gebouwen hoeven te huren. Wel vragen deze winkels vaak verzendingskosten, tenzij je boven een bepaald bedrag koopt. Ook zorgt dit ervoor dat mensen lui worden. In enkele klikken kan je iets kopen. Je hoeft de deur niet meer uit en je hoeft de moeite niet meer te doen om naar de winkel te rijden. Alles wordt thuis afgezet. Waarom zouden mensen dan nog buitenkomen? Hoe gaan mensen nog aan voldoende sociale contacten komen? Draagt dit er toe bij dat we steeds meer naast elkaar gaan leven in plaats van met elkaar? Het feit dat het makkelijker is om online te kopen, zorgt ervoor dat mensen dit ook vaker doen uit gemakzucht. Je kan zelfs gekochte goederen gratis terugsturen. Als je kleren zou willen kopen, kan je verschillende maten bestellen en enkel de passende maat aankopen.
Een ander aspect is de betaalmethode. Vaak moet je vooraf via de site betalen met je bankkaart. De ideale manier om hackers hun werk te laten doen. Hoe zit het met de beveiliging op de sites? Wie vergoedt de schade als er een bankkaart en/of gegevens gehackt worden? Online shoppen heeft dus voordelen, maar zeker ook nadelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.