actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2016, 12:53
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Amper een op drie plattelandsbewoners wil extra bouwlaag in dorp

Slechts 54 procent van de dorpsbewoners wil dat er meer mensen in het dorp komen wonen. Dat blijkt uit een bevraging van Landelijke Gilden. Een of meer bouwlagen extra heeft maar bij 30 procent van de bewoners een draagvlak.

Afgelopen zomer werden meer dan duizend plattelandsbewoners uit 25 Vlaamse dorpen bevraagd. Infrastructuur blijkt voor hen de voornaamste beleidsprioriteit, gevolgd door meer open ruimte. "Maar over hoe die open ruimte moet behouden worden, is er veel minder eensgezindheid", zegt Sonja De Becker, voorzitter van Landelijke Gilden. "Dat er in het dorp meer mensen komen wonen, wordt nog getolereerd door een nipte meerderheid (54 procent), maar een of meer bouwlagen extra heeft veel minder draagvlak (30 procent) en is zeker geen beleidsprioriteit." Dat de bevraagde dorpsbewoners spontaan geen link leggen tussen ruimtelijk beleid en woonbeleid kan te maken hebben met een gebrek aan goede praktijkvoorbeelden.

Kernversterking
Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) verduidelijkt dat er momenteel een studie loopt waarin verdichtingsstrategiën op maat van dorpen worden bekeken. "Kernversterking" is ook geen pleidooi voor een grote volksverhuizing naar de dorpen, zegt de minister, een link leggend naar het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV). "Ik ga voor een aanpak op maat, met kleinschalige ingrepen zoals verdichtingsprojecten, het opsplitsen van woningen of bestaande kavels of het hergebruik van in onbruik geraakte gebouwen." De minister verklaarde onder meer dat ze streeft naar een "robuuste open ruimte waarbij we alle kansen benutten om woonlinten en verspreide bebouwing weg te nemen en waarbij groen doorloopt van dorp naar open ruimte."

Landelijke Gilden gaf vandaag ook de aftrap van haar eerste van twintig "Dorpsateliers", waarbij met dorpsbewoners en andere partners nagedacht wordt over de toekomst van hun dorp. Om het Vlaams dorpenbeleid vorm te geen, start minister Schauvliege komend werkjaar drie dialoogdagen op.

Bron: Belga, Amper een op drie plattelandsbewoners wil extra bouwlaag in dorp. (sd). Opgehaald van De Morgen: http://http://www.demorgen.be/binne...-dorp-bee3f8d6/

Mening:
Ik kan me best voorstellen dat slechts iets meer dan de helft van plattelandsbewoners wil dat er meer mensen in hun dorp komen wonen. De inwoners van een dorp kennen elkaar immers vrij goed ("ons kent ons") en willen dit ook zo houden. Ze zijn niet gebaat bij nieuwe dorpelingen die zo op hun beurt weer moeten 'leren kennen'. Het is weliswaar onmogelijk om iedereen van je dorp te kennen, maar toch, de 'vervreemding' in het dorp zal hierdoor alsmaar groter worden.

Daarnaast daalt het percentage zelfs tot 30 procent wanneer men hen voorstelt om één of meerdere extra bouwlagen te voorzien. Volgens mij keuren de meeste inwoners dit voorstel af, omdat ze vinden dat de harmonie in hun dorp niet verstoord mag worden. Plattelandsbewoners zijn immers gewend om de nodige groene ruimte om zich heen te hebben wat voor de nodige rust zorgt.

Ik ben me ervan bewust dat de bevolking aangroeit en er bijgevolg extra woonruimte moet worden voorzien, maar dit kan volgens mij ook op andere manieren. Vlaams minister Schauvliege deed reeds enkele voorstellen. Vooral de verdichtingsprojecten en het hergebruik van in onbruik geraakte woningen kunnen mij bekoren. Op deze manier zijn die bepaalde plaatsen immers (terug) functioneel en kunnen hierin mensen gaan wonen. Het opsplitsen van woningen of bestaande kavels lijkt me niet zo'n goed idee, omdat de bewoners ervan al geruime tijd vertrouwd zijn met hun woonomgeving en bijgevolg de eigenheid van hun woning niet willen verliezen.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 10th December 2016 om 13:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.