actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2013, 19:14
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Een geneesmiddel is geen snoepje

"Een geneesmiddel is geen snoepje"

ma 29/04/2013 - 17:29 Luc De Roy
Ouders grijpen nog te snel naar medicijnen als hun kind te maken krijgt met onschuldige kwaaltjes als koorts, hoesten, een verstopte neus of oprispingen. Daarom start het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen- en Gezondheidsproducten (FAGG) de campagne "Geneesmiddelen en kinderen: opgelet, een geneesmiddel is geen snoepje!". De bedoeling is om de ouders beter in te lichten over hoe ze de medicijnen correct kunnen gebruiken.
Uit cijfers van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (Riziv) blijkt dat de Belgische apothekers jaarlijks 6,6 miljoen verpakkingen met medicijnen voor kinderen verkopen. In totaal krijgen de kinderen 107 miljoen pillen, druppels en vaccins toegediend en dat is teveel, zegt het FAGG.

"Het overmatig gebruik van geneesmiddelen bij kinderen moet ons zorgen baren", zo zei minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS). "Maar als ouder is het ook niet altijd duidelijk hoe je moet reageren als je kind ziek is."

Het FAGG start daarom een campagne op, die de ouders beter moet inlichten over het oordeelkundig gebruik van geneesmiddelen.

Er worden drie brochures verspreid, waarin gefocust wordt op verkoudheid en hoesten, koorts en oprispingen. Daarin wordt uitgelegd vanaf wanneer je naar een dokter moet stappen en wanneer je je kind een geneesmiddel mag geven.
De brochures kunnen ook geraadpleegd worden via de website www.geneesmiddelenenkinderen.be.

BRON: De redactie
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...ne_geneesmiddel

mening: Ik vind het zeker en vast belangrijk dat er bewust wordt omgegaan met het gebruik van geneesmiddelen, het is volgens mij dan ook een goede zaak dat men van plan is om een campagne op te zetten om zo de mensen ook te informeren. Volgens mij zijn er toch nog mensen die geneesmiddelen niet altijd correct gebruiken. Ik denk persoonlijk ook dat het beter zou zijn dat men reclame van geneesmiddelen van de tv bant. Op deze manier wordt medicijngebruik volgens mij nog te hard aangemoedigd. Geneesmiddelen neem je enkel als je ziek bent en dan vraag je volgens mij best raad aan de apotheker. Die zal je wel bijstaan en vertellen hoe je dat medicijn op een veilige manier kan gebruiken.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 29th April 2013 om 19:39.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2013, 20:01
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Mijn mening hierover is best negatief. Het is eindelijk goed dat men eens kijkt naar dit probleem. Het is normaal dat een ouder snel zich zorgen maakt over haar/zijn kind, maar daarom een kind zo snel medicatie toedienen. Het is niet gemakkelijk voor een ouder, om hier rekening mee te houden. Ze zouden ook beter eerst de bijsluiter eens bekijken, want ik geloof dat veel mensen dit niet doen en gewoon maar iets innemen of iets toedienen aan hun kind. Raad vragen aan een apotheker of de dokter kan zeker geen kwaad. Campagne opstartten is een goed begin om mensen hier toe te richten en meer informatie brengen. Ik denk persoonlijk ook dat de reclame op televisie hier een grote boosdoener voor is. Veel reclame over medicatie en dergelijke is niet goed. Mensen zien deze reclame en als ze iets niet ernstig hebben, gaan ze gemakkelijk zo'n middelen kopen. Als deze nu ook als minderen of verboden worden, dan denk ik persoonlijk dat de mensen sneller ook raadt aan de apotheker en dokter gaan vragen.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.