actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2013, 14:04
R*xane.van.looveren R*xane.van.looveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Antidepressiva worden goedkoper

Bron: De Morgen
29/04/13, 09u55 − Bron: Le Soir


Antidepressiva en geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk worden vanaf woensdag goedkoper. Het gaat om prijsdalingen van 10 tot 20 procent, weet Le Soir. In België krijgen ongeveer 1,1 miljoen mensen antidepressiva voorgeschreven en zijn er ongeveer een miljoen mensen met een te hoge bloeddruk. De voorbije twaalf jaar is het gemiddeld aantal voorgeschreven medicatie tegen depressie en hoge bloeddruk verdubbeld.

Mening:
Dit lijkt mij zowel goed als slecht nieuws. Het is uiteraard belangrijk dat medicijnen betaalbaar zijn voor iedereen. Iedereen heeft evenveel recht op een goede gezondheidszorg en betaalbare medicatie is hier ook een deel van.
Het nieuws over de antidepressiva geeft me echter een dubbel gevoel. Soms hebben mensen de neiging om te snel naar medicatie te grijpen en dit is niet bevorderend voor de gezondheid. Ik vrees dat dit vooral het geval kan zijn bij depressies. Iedereen voelt zich wel eens down maar dit moet niet altijd met medicatie opgelost worden. Ik denk ook dat het een stuk moeilijker is om na te gaan of iemand echt problematisch depressief is en in nood van medicatie. Een te hoge bloeddruk is makkelijker na te gaan en minder subjectief dan een persoon zijn mentale staat. Bovendien genezen antidepressiva niet iemand zijn verdriet maar camoufleren ze dit eerder.
Ik vrees dus dat mensen nog gemakkelijker deze weg zullen nemen wanneer hun welbevinden minder is. Medicatie is echter niet altijd de juiste oplossing voor zulke problemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2013, 14:51
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Ik begrijp het standpunt van Roxane. Maar deze geneesmiddelen kan je enkel verkrijgen op doktersvoorschrift. Het is dus niet zo dat iedereen aan deze pillen kan geraken wanneer hij/zij zich een beetje down voelt. In het artikel staat dat de geneesmiddelen goedkoper worden. Maar zal de gewone burger dit ook voelen in zijn portemonnee? Een tijdje geleden vertelde men op het nieuws dat elektriciteit goedkoper is geworden, maar dat dit niets zal veranderen aan het factuur van de gewone burger. Is dit hier ook zo het geval?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.