actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2015, 10:56
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Farmabedrijf zet regering voor blok

Voormalig minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) heeft ongeziene toegevingen gedaan aan het omstreden farmabedrijf Alexion over het extreem dure medicijn Soliris. Dat blijkt uit het geheim contract tussen beiden, dat De Morgen in handen kreeg. De kans bestaat dat het contract de huidige regering parten zal spelen.

Het grote publiek leerde Soliris in 2013 kennen als het medicijn dat de toen 7-jarige Viktor moest redden. Het jongetje lijdt aan de zeldzame en dodelijke aandoening aHUS en kon enkel overleven met dat geneesmiddel. Het probleem: per maand kost zo'n behandeling 18.000 euro. Onbetaalbaar voor de ouders van Viktor.

Na moeizame onderhandelingen kon toenmalig minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) een akkoord bereiken met het farmabedrijf Alexion om tot een terugbetaling te komen. Wat ze precies hadden afgesproken, was geheim.

Uit het vertrouwelijke contract dat De Morgen nu in zijn bezit heeft, en waarvan de echtheid door verschillende bronnen is bevestigd, blijkt dat Onkelinx wel zeer verregaande toegevingen heeft gedaan. Zo staat er duidelijk dat de prijs van een ampul voor onbepaalde duur vastligt op 4.278,14 euro en dat "Soliris op geen enkel moment herzien kan worden".

Nergens wordt het bedrijf verplicht om extra onderzoek naar het medicijn te leveren of om zelf de werking van Soliris te evalueren. Wel krijgt de minister een korting van 5 procent en zijn de eerste twee ampullen voor elke nieuwe patiënt gratis. "Een peulschil", klinkt het bij farma-experts en insiders, die nauwelijks kunnen geloven dat een minister dit heeft ondertekend.

Hoewel het om grote sommen geld gaat, staan er nauwelijks bepalingen of verduidelijkingen in het document. Het is een luttel A4'tje, met bovenaan het logo van de Soliris-producent en de eerste regel 'Dear Minister Onkelinx'. Het document is duidelijk opgesteld door Alexion zelf, maar wel ondertekend door de PS-dame.

'Dit contract of niets'

Onkelinx zelf laat via haar woordvoerder weten dat het voor haar vooral belangrijk was dat de patiënten toegang kregen tot het dossier. "Het bedrijf was zeer duidelijk", legt een ex-medewerkster van haar uit. "Het was dit contract of niets." Ook andere bronnen bevestigen dit: "De werkwijze van Alexion tart alle verbeelding. Dit was pure chantage."

Alexion wil niet ingaan op de details van het contract. Ook huidig minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) onthoudt zich van commentaar. De kans is nochtans groot dat zij zich binnenkort zelf over het geneesmiddel moet buigen.

Bron: De Morgen, zaterdag 21 maart 2015
URL: http://www.demorgen.be/binnenland/f...-blok-a2260124/

Mening:
Eerst en vooral vind ik het niet kunnen dat belangrijke medicijnen die levens kunnen redden zo duur zijn. Ik begrijp dat de middelen om dit medicijn te maken misschien niet de goedkoopste zijn, maar wanneer het gaat over leven of dood vind ik het niet kunnen dat Solaris een medicijn is dat onbetaalbaar is voor mensen die het echt nodig hebben.
In het contract dat de krant De Morgen heeft kunnen inzien, speelt het farmabedrijf in mijn ogen een "vuil" spelletje. Het bedrijf heeft geen verplichtingen tot verder onderzoek. Zelfs de werking van Solaris wordt niet verder onderzocht. Dit vind ik niet kunnen, want mensen betalen heel veel geld om dit medicijn te kunnen innemen en daarbij is de werkingen niet 'gegarandeerd'.
De deal die Onkelinx heeft afgesloten met het farmabedrijf is natuurlijk iets, maar het bedrijf heeft in mijn ogen geprofiteerd van de situatie. Naar mijn mening is het bedrijf meer uit op geld, dan de achterliggende betekenis van het medicijn, namelijk mensenlevens redden.

Laatst aangepast door E*elyne.Van.Rompaey : 21st March 2015 om 11:07.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.