actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2015, 08:56
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Vlaanderen wil deel van opbrengst suikertaks

Vlaanderen wil deel van opbrengst suikertaks

Vlaams minister van Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V ) wil dat een deel van de opbrengst van de suikertaks op frisdranken in de toekomst ook naar het Vlaamse gezondheidsbeleid zou gaan. Vlaanderen is namelijk bevoegd voor gezondheidspreventie en Vandeurzen wil het geld gebruiken om extra campagnes te financieren.

Die extra campagnes moeten mensen aanzetten om gezonde dranken te kopen. "Wij moeten kijken hoe wij de Vlamingen kunnen aanzetten tot een gezonde levensstijl", aldus Vandeurzen. "Als daar fiscale maatregelen in thuishoren -en federaal is toch aangegeven dat men daar de deur voor wil openen-, dan moet je die flankeren met campagnes en voorlichting. Dat is iets voor Vlaanderen en ik hoop dat een stukje van de fiscale opbrengst daarvoor kan worden ingezet."

Volgens Het Nieuwsblad deelt de federale regering de visie van Vandeurzen niet. "Campagnes zijn nu niet aan de orde", aldus de federale minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) in de krant.

De Redactie, 13/10/2015

Eigen mening:
Ten eerste wil ik even iets zeggen over die zogenaamde suikertaks. Ik denk niet dat deze het koopgedrag van mensen veel kan veranderen. Een blikje cola dat maar 1 eurocent duurder wordt, gaat niet veel effect hebben. Bovendien zijn er nog tal van goedkope merken op de markt, waar je voor weinig geld een blikje cola kan kopen. Het probleem moet volgens mij op een andere manier aangepakt worden.
Ik heb ooit een reportage gezien over het gebruik van labels in de voedingsindustrie. Als je nu een product ziet staan, kan je niet duidelijk zien wat er allemaal inzit. Je zou dan naar het etiket moeten gaan kijken, maar dan weet je nog niet of er bijvoorbeeld te veel suiker inzit. Werken met etiketten en kleuren van een stoplicht kan hiervoor de oplossing zijn. Op elk etiket komt bijvoorbeeld de hoeveelheid suiker te staan. Als dit ongezond is, kan het een rode kleur krijgen. Ik denk dat dit mensen zou aanzetten om na te denken over wat ze eten. Heel het etiket lezen en niet weten of het nu een ongezonde hoeveelheid is, vergt te veel moeite van mensen. Spijtig genoeg werd aan het licht gebracht in de reportage dat er veel gelobby is. De taks is van de tafel geveegd, omdat de voedingsindustrie veel geld heeft. Uiteraard willen zij niet dat hun producten slecht worden voorgesteld.
Een ander probleem dat moet worden aangepakt is bij de producent. Waarom moet er zoveel suiker of zout in eten en drinken? Het is gewoon een kwestie van gewoonte bij mensen. De meeste mensen merken een verschil nog niet eens.
Het geld van de suikertaks gebruiken voor campagnes lijkt me niet voldoende. Ik denk dat je mensen niet kunt aanspreken met campagnes. Het is een gewoonte om ongezond te eten. Dat verander je niet meteen door campagnes.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2015, 10:55
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Vlaanderen wil deel van opbrengst suikertaks

Ik ben het volledig eens met de hier onderstaande mening. Door frisdrank duurder te maken gaan de kopers zich hier niet van weerhouden om dit niet meer of minder te drinken, een goed vergelijkend voorbeeld zijn sigaretten. Deze worden alsmaar duurder en duurder en er wordt nog steeds zeer veel gerookt. Zoals hieronder vermeld wordt is het werken met bijvoorbeeld de kleur van stoplichten een beter idee. Ikzelf heb in mijn vorige opleiding, voeding-en dieetkunde, een project moeten uitvoeren rond het beďnvloeden van de koper. Het was duidelijk dat de koper gaat kijken naar producten die op ooghoogte staan en ook naar informatie die meteen in het oog springt. Ik denk dus ook dat we hier de verandering moeten aanbrengen en niet met taksen beginnen werken. Wat Vandeurzen vindt over ook een deel van deze opbrengst te krijgen komt bij mij over als ervan profiteren, vele zullen dit denken en daarom is het een demotiverend initiatief naar mijn mening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.