actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2012, 09:12
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
Twee op de tien lijsttrekkers zijn vrouwen

Twee op de tien lijsttrekkers zijn vrouwen

Bij de gemeenteraadsverkiezingen wordt amper 21 procent van de lijsten in Vlaanderen door een vrouw aangevoerd. Dat blijkt uit een analyse van het Centrum voor Politicologie van de KU Leuven. De onderzoekers verwachten trouwens dat het aantal vrouwelijke burgemeesters nauwelijks zal stijgen: van 31 nu tot ongeveer 40.

Onderzoekers Sofie Marien en Joost De Moor stippen aan dat de politiek op federaal en Vlaams niveau de voorbije jaren stappen vooruit heeft gezet op het vlak van gendergelijkheid. De Kamer telt 58 vrouwelijke parlementsleden (38,7 procent) en er zitten 49 vrouwen in het Vlaams parlement (39,5 procent). De regering-Di Rupo telt vijf vrouwen in haar rangen, terwijl de ploeg-Peeters vier vrouwelijke ministers (44 procent) telt.

Vergeleken daarmee blijft de gemeentepolitiek een mannenbastion. Vlaanderen telt op dit ogenblik 31 vrouwelijke burgemeesters op 308 gemeenten en het Centrum voor Politicologie verwacht nauwelijks verbetering na 14 oktober, al merken de onderzoekers op dat het om een algemene voorspelling gaat.

Een van de uitgangspunten is dat vooral de lijsttrekkers van de grote partijen het meeste kans maken om de sjerp te mogen omgorden. Maar een analyse van de kandidatenlijsten toont aan dat partijen massaal de voorkeur geven aan een mannelijke lijsttrekker. Voor de partijen met een nationaal nummer (CD&V, N-VA, sp.a, Open Vld, Groen, Vlaams Belang en LDD) is er zelfs nauwelijks sprake van een verandering. Ze gaan van 19,3 procent vrouwelijke lijsttrekkers in 2006 tot 21,2 procent dit jaar.

________________________________

Bron: DS, do 04/10/'12

Mening: blijkbaar zijn er wel stijgingen merkbaar wanneer het gaat over vrouwen in de politiek maar deze zijn, jammer genoeg, niet erg groot. Volgens mij zijn politici minder bezig met het 'verwerven' van vrouwen binnen hun partij en binnen de algehele politiek omdat ze er niet over nadenken dat mannen nog steeds dit domein domineren. Ik denk dat partijen eerder bezig zijn met hun echte werk en met campagne voeren i.p.v. met de gendergelijkheid binnen de politiek. Vrouwen hebben nog altijd wel meer moeite om in de politiek te geraken (en geaccepteerd te worden), volgens mij kunnen ze nog wel eens tegen het glazen plafond stoten: niet aanvaard worden, scheef bekeken worden door andere politici, opmerkingen,... Misschien hebben de politici van vandaag als ook de burgers nog steeds onbewust de idee dat mannen beter zijn in politiek voeren dan vrouwen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th October 2012, 16:12
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Ik denk persoonlijk niet dat de vrouwen in ons land te weinig kansen krijgen in de politiek. Er zijn gewoon meer mannen die de ambitie hebben dit soort beroep uit de oefenen. Dat geldt ook voor andere hogere functies. Veel vrouwen hebben geen ambitie om een hoge functie uit te oefenen. 41, 3% van de Belgische vrouwen werkt parttime, niet enkel voor de kinderen maar ook omdat ze dit zelf willen (bron: steunpunt WSE). Persoonlijk zie ik liever een ambitieuze, geëngageerde man op de lijst staan, dan een vrouw die men moet smeken op de lijsten te komen staan.

Maar aangezien de vrouwen ongeveer de helft van de bevolking representeren, hebben zij uiteraard recht om deel te nemen aan de politiek indien ze die ambitie hebben en over de nodige capaciteiten beschikken. Ze hebben een andere kijk op de dingen die mogelijk wel een meerwaarde kan uitoefenen. Of de toename van vrouwen in de politiek gegarandeerd zou leiden tot een beter beleid, dat weet ik niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th October 2012, 13:36
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Deze tendens had ik zelf ook al opgemerkt in mijn eigen gemeente Wuustwezel, waar slechts één van de vijf lijsttrekkers een vrouw is. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er minder vrouwen verkozen kunnen worden, want de helft van de kandidaten moet nog steeds van het vrouwelijke geslacht zijn. Als de lijsttrekker een man is, moet de tweede persoon op de lijst een vrouw zijn. Er zijn in het verleden dus al wel engagementen genomen om het aantal vrouwen in de politiek te doen stijgen.
Er zijn ook wel genoeg politiek geëngageerde vrouwen, maar ze hebben vaak niet de ambitie om burgemeester te worden. Ik denk niet dat er iets mis is met 'niet als eerste op de lijst willen staan'. Het spijtige is dat er wel zo'n 50% vrouwen op de lijst staan, maar dat algemeen gezien maar 33% van de verkozenen in de Vlaamse gemeenten vrouwen zijn. (Bron: Amazone Wat kan je doen op lokaal niveau?) Het probleem ligt dus grotendeels bij de kiezer zelf, die vooral voorkeurstemmen blijkt te geven aan mannen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.