actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2012, 19:16
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Begroting in evenwicht, maar met een keerzijde

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft in het Vlaams Parlement zijn Septemberverklaring gehouden, de beleidsverklaring voor volgend jaar. Zijn begroting is in evenwicht, maar daar staan wel besparingen tegenover en een aantal aangekondigde maatregelen die worden uitgesteld. De oppositie was niet onder de indruk.

"De begroting is opnieuw in evenwicht, en dit zonder nieuwe belastingen en zonder te raken aan de toekomst", kondigt Peeters niet zonder enige trots aan.

Maar Vlaanderen moest wel extra middelen zien te vinden, en daarom worden een aantal eerder aangekondigde beleidsmaatregelen uitgesteld tot aan de volgende begrotingscontrole, begin volgend jaar. Vlaams minister van Begroting Philippe Muyters (N-VA) bevestigde achteraf in "Villa Politica" dat dit ook geldt voor de kindpremie, een stokpaardje van zijn partij.

"Maar we komen niet terug op onze engagementen", liet Peeters ook weten. Hij had het onder meer over extra middelen voor de gehandicaptenzorg en het onderwijs, extra kredieten voor innovatie, investeringen voor een mobieler Vlaanderen, ... "Een kwalitatief leven voor elke Vlaming moet het doel zijn", vindt de minister-president.

Er komen dan wel geen nieuwe belastingen bij, aan de Vlaamse ambtenaren worden wel extra-inspanningen gevraagd. Volgens Peeters moeten de personeelskosten met 1 procent naar beneden, te bespreken met de sociale partners.

"De uitweg uit de crisis is dichterbij dan velen denken", zegt Peeters. Daarom verwacht de bevolking volgens hem vandaag ook actie van de Vlaamse regering. Het bleef allemaal wel wat vaag, want veel cijfers heeft de minister-president niet genoemd in zijn Septemberverklaring. Dat was voer voor de persconferentie van minister van Begroting Muyters, achteraf.
"Kopie van vorig jaar"

De oppositiepartijen in het Vlaams Parlement waren niet bepaald onder de indruk. "Ik heb niets nieuws gehoord, en ook geen cijfers", merkte fractievoorzitter Sas Van Rouveroij van Open VLD op. "Nietszeggend en een kopie van vorig jaar", klonk het schamper bij Joris Van Hauthem (Vlaams Belang).

"Opgewarmde koffie of een nieuwjaarsbrief met goede intenties", luidt het cynische oordeel van Lode Vereeck van LDD. Die vindt het wel goed dat er 10 miljoen extra in wetenschappelijk onderzoek wordt geďnvesteerd.

Filip Watteeuw, fractievoorzitter van Groen, zegt dat hij "de borstklopperij van Kris Peeters" beu is. "Dit is een kopie van vorig jaar. Kris Peeters staat niet meer in de realiteit."

Bron: Deredactie.be

Mijn mening:
Het is weer zo ver: Linda De Win crost met haar knots van een microfoon opnieuw rond doorheen de gangen van het Vlaams Parlement, het politieke jaar is opnieuw van start gegaan. Kris Peeters heeft goed werkt geleverd, vind ik. Een begroting in evenwicht. Dat de crisis nog steeds lelijk huis houdt in ons land, moeten we niemand meer vertellen. Banen blijven sneuvelen, bedrijven hebben het nog steeds moeilijk. Dat de Vlaamse regering toch een begroting in evenwicht kan voorleggen, vind ik sterk. Dat toont van duidelijke keuzes, een duidelijk beleid. Dat er dan maatregelen (nog) niet worden uitgevoerd, vind ik niet meer dan normaal. Wanneer er wél voldoende geld voor is, zullen die zeker ten uitvoer komen. Als er belastingen verhoogd zouden moeten worden om die maatregelen door te duwen, zou het ook niet goed zijn!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th September 2012, 19:39
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Net zoals Nic vind ik het sterk dat Peeters vandaag een begroting in evenwicht kon afleveren. Het toont voor mij aan dat Vlaanderen, ondanks het lastige voorbije jaar (ik denk hierbij aan de eurocrisis, maar ook aan de federale politieke crisis), nog steeds sterk in zijn schoenen staat.
Dat er gesnoeid wordt in de lonen van de ambtenaren kan ik begrijpen. Vlaanderen telt een groot aantal ambtenaren, wanneer zij allemaal hun steentje bijdragen kan dit mogelijk leiden tot een regering die niet onmiddellijk de belastingen verhoogt. Natuurlijk blijf ik voorstander van het principe dat het geld gezocht moet worden bij de grootverdieners, maar ik vind het enigszins wel eerlijk dat er met deze maatregel niet geraakt wordt aan de arbeiders en dat de ambtenaren nu ook eens mogen inboeten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th September 2012, 21:19
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
Ik vind het goed dat de 'inkomstenbron' onder andere afkomstig is van de Vlaamse ambtenaren en niet van andere kostenposten zoals bijvoorbeeld kinderopvang of gehandicaptenzorg, wat dat betreft is er wel een juiste keuze gemaakt. Er is zelfs 4 miljoen extra financiering voorzien voor kinderopvang. In deze begroting heeft men daadwerkelijk inspanningen gedaan op vlak van kinderopvang, iets wat volgens mij vrij essentieel is aangezien het bevolkingsaantal stijgt. Toch hebben de vakbonden reeds een opmerking gegeven over de begroting van 2013, de begrotingsopmaak zou geen gemakkelijke oefening worden. Hier sluit ik me ook bij aan, er zullen sowieso keuzes worden gemaakt die niet bij iedereen in de smaak vallen en de vakbonden hameren er op dat er sociale keuzes moeten worden gemaakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.