actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2012, 16:37
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Reynders wil dat 'pestbelastingen' stoppen

Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) is het eens met de kritiek van de ondernemers op het 'pestgedrag' van de regering. 'We moeten ophouden met het heffen van almaar meer belastingen', zegt Reynders in De Zevende Dag.


Er waren enkele beslissingen in het regeerakkoord met enkele 'pestbelastingen' voor de bedrijfsleiders, aldus Reynders. 'Ik denk aan de bedrijfswagens.'

'Er zijn grenzen. Er is een bepaalde rode lijn die de belastingen niet kunnen overschrijden. We moeten die zogenoemde pestbelastingen vanaf de begroting van 2013 een halt toeroepen', vindt de minister.

Hij wijst erop dat er andere mogelijkheden zijn om inkomsten te genereren. Reynders had het onder meer over de blokkering van de uitgaven en andere 'structurerele hervormingen'.

N-VA

Hervormingen zijn ook de sleutel voor Wallonië om de opmars van de N-VA te stoppen, denkt Reynders. 'De N-VA haalt heel goede resultaten in de peilingen, deels omdat er een gebrek is aan structurele hervormingen. De echte oplossing is meer hervormingen in het zuiden van het land.'

'We moeten weten wat we nog samen willen doen', pleit het MR-kopstuk. 'We hebben echte structurele hervormingen nodig, wat betreft integratie bijvoorbeeld, in Wallonië en in Brussel.'

Bedrijfsklimaat

In een debat in De Zevende Dag herhaalden bedrijfsleiders Wouter Torfs van Schoenen Torfs en Ignace van Doorselaere van lingeriegroep Van de Velde hun eis voor een bedrijfsvriendelijker belastingklimaat in Vlaanderen. '83 procent van de Belgische export komt uit Vlaanderen, het is toch de logica zelf dat Vlaanderen zijn eigen beleid kan voeren', betoogde Torfs.

'Vlaanderen heeft een eigen exportbeleid, dat zeer goed werkt', reageerde SP.A-voorzitter Bruno Tobback. Ook volgens Open VLD-voorzitter Alexander De Croo heeft de Vlaamse regering verschillende belangrijke bevoegdheden. 'We moeten gaan nadenken over het beleid dat we gaan voeren met de hefbomen die we hebben, zonder om meer te blijven vragen', stelde hij.

Ignace van Doorselaere spoorde de politici aan om zonder verder getreuzel te beginnen aan de fiscale hervorming. 'Zorg voor rechtszekerheid', zei hij. Alexander De Croo ziet een belangrijke rol weggelegd voor het parlement. 'Daar kan al worden nagedacht over de fiscaliteit van de toekomst, van na 2014', besloot hij.


Bron: De Standaard

Eigen mening
Bij het lezen van dit artikel had ik vooral bedenkingen bij volgende bemerking van Reynders:
"Hij wijst erop dat er andere mogelijkheden zijn om inkomsten te genereren. Reynders had het onder meer over de blokkering van de uitgaven en andere 'structurelere hervormingen'."

Reynders vindt dat de hogere belastingen op de bedrijfsleiders, in mijn ogen ook de grootverdieners en de personen met kapitaal, moet stoppen. Om de begroting toch in evenwicht te houden stelt hij voor om uitgaven te blokkeren en structurele hervormingen niet door te voeren. Ik stel me hier enorme vragen bij. Hoe kan een land waarbij o.a. de economie stroef loopt, terug een evenwichtig land worden als er niet geïnvesteerd word in zaken die belangrijk zijn voor de economie? Met deze uitspraak denk ik dat Reynders bijvoorbeeld bedoeld om minder te investeren in wegen en verkeer, in de haven,... maar als er niet geïnvesteerd wordt, blijven buitenlandse bedrijven weg en komen we in een neerwaartse spiraal terecht.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st October 2012, 13:36
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Pestbelastingen voor bedrijfsleiders moeten een halt worden toegeroepen. Stel dat ik hiermee akkoord ben, waar halen we dan het geld dat we anders uit deze zogenaamde pestbelastingen halen? De kleine zelfstandige? De fabrieksarbeider? Of gaan we zoals Sarah al stelde onze uitgaven beperken en niet meer investeren in noodzakelijke zaken. Verder is het weer zo dramatisch aangepakt. Pestbelastigen, het woord geeft al aan hoe we ons hierbij zouden moeten voelen. Als meneer Reynders gewoon 'belastingen' had gezegd, klonk dit al veel minder erg.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st October 2012, 17:55
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Traditioneel stemmen vooral zelfstandigen op de MR, iets wat meneer Reynders goed weet. De verkiezingen zijn op 14 oktober en dat weet meneer Reynders ook maar al te goed. Opvallend genoeg probeert Reynders net nu opnieuw in goede aarde te vallen bij zijn kiezerspubliek en het verbaast me dan ook helemaal niet dit bericht net nu in de krant te lezen.
Wat nu de echte bedoeling is van meneer Reynders is lastig te zeggen, maar het is wel algemeen geweten dat hijzelf én zijn partij de zogenaamde 'pestbelastingen' mee hebben goedgekeurd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.