actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2012, 16:39
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Meer allochtone kandidaten dan ooit

Steeds meer mensen met een migratieachtergrond duiken op in de kieslijsten van de partijen. Het Minderhedenforum ziet op alle lijsten in de dertien Vlaamse centrumsteden in totaal 9,46 procent kandidaten met een migratieachtergrond, tegen 7,18 procent in 2006.

'De trend die onze analyse weergeeft, vinden we terug bij alle partijen en in alle centrumsteden', zegt Naima Charkaoui, directeur van het Minderhedenforum.

Niet alleen de linkse partijen zoeken naar een diverse mix op hun kandidatenlijst, ook de centrumpartijen doen dat. Zowel CD&V als Open Vld schommelen rond de 9 procent. Pvda blijft, zoals in 2006, de partij met de meeste kandidaten met diverse roots (16,5 %). Groen (13,40 %) steekt de SP.A (10,78 %) voorbij. Daarop volgen CD&V en Open VLD en N-VA (5,37%). Vlaams Belang is de hekkensluiter en blijft hangen op minder dan 2 procent.

Het Minderhedenforum telt voorts beduidend meer namen van Turkse en Oost-Europese origine op de kandidatenlijsten. Er worden 61 kandidaten met Turkse naam geteld, terwijl dat er in 2006 maar 37 waren. De aanwezigheid van kandidaten met Oost-Europese achtergrond stijgt van 10 naar 31.

datum: 23/09/2012
bron: http://www.standaard.be/artikel/det...120922_00306890

Eigen mening:
Ik vind het heel logisch als er over het algemeen meer allochtonen zijn in België dat dat ook een weerslag heeft in de partijen. Ook deze mensen willen iets te zeggen hebben in de Belgische politiek. In het artikel wordt ook vermeld hoeveel allochtonen er in elke partij (procentueel gezien) zitten en het is logisch dat er in de linkse partijen meer allochtonen zitten en dat dat afneemt naarmate de partijen meer rechts worden.
Het is goed voor de partijen dat ze een goede weergave zijn van de realiteit, want zo spreken ze iedereen aan. De allochtonen kiezers zullen misschien ook sneller geneigd zijn om te stemmen op iemand van dezelfde origine. Ik ben in ieder geval benieuwd wat het resultaat gaat zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd September 2012, 21:53
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Net zoals Tinne ben ik benieuwd naar het resultaat. De partijen mogen de allochtonen in België zeker niet uitsluiten. Hoewel ik vind dat de partij toch zeker rekening moet houden dat de allochtone kandidaat volledig is ingeburgerd. Met andere woorden ze moeten onze taal beheersen en bereid zijn om zich aan te passen aan onze samenleving. Toch moet ik toegeven dat dit mij ook wel een beangstigend gevoel geeft. Onlangs hoorde ik tijdens een nieuwsuitzending dat een allochtoon staatssecretaris wou worden en nadien burgemeester. Zou het kunnen dat hij "zijn volk" zou voortrekken en dat wij belgen worden achteruit geschoven ... Het klinkt wreed maar je moet toegeven dat er meer en meer allochtonen opduiken in ons land. Ik ben het er mee eens dat zij ook een kans verdienen maar dan moeten ze zich wel aanpassen zoals ik hierboven al vermeldde. Velen doen dit ook niet en die leiden soms tot grote zorgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.