actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st May 2012, 00:28
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
N-VA pleit voor nieuwe kerncentrale

Bron: belga

N-VA is voorstander van een nieuwe kerncentrale op thorium in ons land. Dat stelt Kamerlid Bert Wollants woensdag in zijn 'totaalvisie' om de prijzen en de bevoorradingszekerheid van energie onder controle te houden. Indien mogelijk wil N-VA de levensduur van alle huidige kerncentrales ook éénmalig met tien jaar verlengen, al pleit de partij wel voor een geleidelijke afbouw van kernenergie.


'N-VA is voor de afbouw van kernenergie, maar tegen de kernuitstap zoals ze nu voorligt. Ze is een luxe die ons land zich op dit moment nog niet kan permitteren', aldus Wollants. Als het veilig kan, wil hij ook de oudste kerncentrales dus nog tot 2025 openhouden. Dat moet ademruimte geven om de hernieuwbare energiemarkt uit te bouwen en voldoende back-upcapaciteit te voorzien.

De N-VA wil daarnaast één nieuwe kerncentrale bouwen, die moet helpen om tot een geleidelijke afbouw van kernenergie te komen. Zo'n centrale op de splijtstof thorium 'zal aanzienlijk veiliger zijn en genereert ook minder kernafval', aldus Wollants. Het nog langer openhouden van de bestaande kerncentrales zal volgens hem immers meer kernafval opleveren, de uitbouw van nieuwe veiligheidsmaatregelen verhinderen en de positie van Electrabel versterken.

Ongeloof bij Groen

Groen-Kamerlid Kristof Calvo reageert alvast vol ongeloof. 'Iedereen in Europa kiest voor kernuitstap en hernieuwbare energie' luidt het in een reactie aan Belga. Calvo verwijst ook naar de kerncentrales in opbouw in het Franse Flamanville en het Finse Olkiluoto, waar de vertragingen enorm zijn en het kostenplaatje de pan uitswingt. Dat een partij die in Vlaamse regering zit met dergelijk voorstel uitpakt, is een bewijs waarom het energiebeleid in België zo slecht is, besluit hij.

Voor Wollants maakt het voorstel echter deel uit van een 'totaalvisie' die maximaal inzet op hernieuwbare energie. Hij benadrukt dat onze energiemix volgens de huidige plannen in 2020 nog steeds voor drie kwart uit niet-hernieuwbare bronnen zal bestaan.

Mening: Ik snap N-VA wel. Het is in mijn ogen onmogelijk hoe ons land er nu voorstaat alles op hernieuwbare energie te laten werken. Want doordat ons land zoveel verschillende weersomstandigheden heeft kan men bij niet anders dan kernenergie blijven te gebruiken. Want wat als het een mistige dag is en er geen wind is. Goodbye energie van de zonnepanelen en windmolens. Ik ben zelf niet zo'n grote voorstander van kernenergie maar in de winter kan ons land bijna niet zonder.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st June 2012, 19:58
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Ik heb het gevoel dat N-VA zichzelf flagrant tegenspreekt. Momenteel is N-VA voorstander om een nieuwe kerncentrale op te starten en willen ze bovendien ook nog eens alle huidige kerncentrales voor 10(!) jaar verlengen. Tegelijkertijd pleiten ze er ook wel voor om kernenergie af te bouwen. “Contradictio in terminis” zou Bart De Wever nu zeggen, al doet hij dat hoogstwaarschijnlijk nu net niet.

De tegenargumenten van Wollants in verband met de kerncentrale op splijtstof moeten we ook met een korrel zout nemen. Het is en blijft onveilig en er wordt nog steeds kernafval geproduceerd. Er wordt helaas ook helemaal niets gezegd over het kostenplaatje van deze nieuwe kerncentrale, al zal dat wel niet weinig zijn. Ik heb zo het gevoel dat we dat geld beter kunnen gebruiken voor hernieuwbare energie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd June 2012, 21:45
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Origineel gepost door Jasper:
Citaat:
De tegenargumenten van Wollants in verband met de kerncentrale op splijtstof moeten we ook met een korrel zout nemen. Het is en blijft onveilig en er wordt nog steeds kernafval geproduceerd. Er wordt helaas ook helemaal niets gezegd over het kostenplaatje van deze nieuwe kerncentrale, al zal dat wel niet weinig zijn. Ik heb zo het gevoel dat we dat geld beter kunnen gebruiken voor hernieuwbare energie.


Ah, het veiligheidsaspect wordt hier nogmaals aangehaald. Het is een feit dat de media veel meer aandacht besteden aan een incidentje in een kerncentrale dan aan een mijnramp in China. Toch kan ik u verzekeren dat kernenergie zeer streng gecontroleerd wordt en mijns inziens een van de veiligste energiebronnen is. Sinds het ontstaan zijn er 7 grote incidenten geweest (waarvan twee zeer ernstig: Tsjernobyl en Fukushima). Dat wil ik wel eens met het aantal mijnrampen vergelijken.
Verder hebben kerncentrales veruit het hoogste rendement en de laagste CO2-uitstoot in vergelijking met de nog steeds veel meer gebruikte kolen- en gascentrales.
Laat ons ook niet vergeten dat men voor zonnepanelen siliciumhalfgeleiders nodig heeft, die ook niet echt zo goed zijn voor het milieu.
Echt socialer dan kerncentrales zijn alternatieve energiebronnen ook niet echt, groene energie is ook big business geworden.
Het feit is gewoon dat als men nu overschakelt op enkel alternatieve energiebronnen dan moeten we enorm veel energie importeren uit het buitenland of we moeten alles afzetten na 17u. Mensen die het tegendeel beweren zijn niet realistisch bezig. Alternatieve energiebronnen zijn geen wondermiddel dat alles zal oplossen.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.