actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2015, 11:02
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
De Wever: "Nooit één voorstel gedaan om belastingen te verhogen"

Bart De Wever verzet zich tegen "de framing" dat zijn partij de belastingen wil verhogen. "Aan het einde van de rit zullen we die verlagen", zegt hij. Hij verdedigt zich zo tegen de aanval van zijn Open VLD-collega Gwendolyn Rutten. De Wever valt haar wel bij in haar verzet tegen de voorstellen van CD&V-vicepremier Kris Peeters.

Rutten gaat tekeer tegen "belastingideetjes"


Het moest De Wever tijdens "De ochtend" van het hart: de N-VA heeft nog nooit één idee gelanceerd om de belastingen te verhogen. "Ik daag iedereen uit om er één te vinden. Wij doen natuurlijk wel voorstellen, maar die dienen om ons belastingssysteem te hervormen."

De Wever ging daarmee openlijk de strijd aan met een van zijn coalitiepartners, Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten. Die had in Het Laatste Nieuws en "De ochtend" gezegd dat het gedaan moet zijn om elke dag nieuwe voorstellen te lanceren om de belastingen te verhogen.

Dat ging over federaal vicepremier Kris Peeters, die afgelopen weekend nog een rits voorstellen formuleerde, maar ook over de N-VA, die het kadastraal inkomen wil hervormen.

Die voorstellen zijn niet enkel slecht voor het vertrouwen in de economie, redeneert Rutten, het vloekt ook met het beeld dat deze regering van zichzelf heeft: één die, na de Di Rupo-jaren, de belastingen verlaagt.

Zere plek

De uithaal van Rutten raakt een zere plek bij De Wever. Hij én de N-VA ergeren zich al langer over de "framing" door de buitenwereld: dat de N-VA de beloofde verandering niet waarmaakt en dat het business as usual is met De Wever en co.

"Die framing is echt niet correct", zegt de N-VA-voorzitter. "Absurd en naast de feiten." Een hervorming van het kadastraal inkomen leidt niet noodzakelijk tot een verhoging van de belastingen. Ook de door Vlaams N-VA-minister Ben Weyts voorgestelde kilometerheffing zorgt eerder voor een verlaging dan een verhoging van de belastingen, omdat buitenlanders mee zouden betalen.

Zwarte gat

Net als Rutten zegt De Wever bezorgd te zijn over de vele publieke voorstellen in de taxshift-discussie. En op die manier valt hij mee CD&V-vicepremier Kris Peeters aan. Hij was het die afgelopen weekend pleitte voor een harmonisatie van de btw, een hogere taks voor verhuurders van meerdere woningen of een striktere aanpak van tankkaarten.

Dat "stuntgedrag", redeneert De Wever met Rutten, verzwakt onze economie. Het tast bovendien het beeld van deze regering aan.

De Wever: "Mijn ergernis is dat we al een aantal lastenverlagingen hebben doorgevoerd, in de personenbelastingen én voor de loonkosten. Aan het einde van de rit moet de taxshift de belastingen verlagen. Maar nu is die discussie zo'n black hole, dat niemand nog over de al genomen maatregelen spreekt."

Bron: www.deredactie.be

Eigen mening:
Het gaat al een tijdje moeilijker tussen Open VLD en N-VA. De spanningen lopen in het parlement vaak hoog op. Ze maken het elkaar vaak onnodig lastig. Daarnaast laten ze geen kans voorbijgaan om elkaar zwart te maken in de media. Dit moet echt stoppen. Ze moeten met elkaar in dialoog gaan en duidelijke afspraken maken in verband met de taxshift en andere maatregelen zoals de vervoersbelasting. Ik hoop dat ze snel tot een consensus komen want de onderlinge strubbelingen hebben altijd een effect op het volk.
Tot nu toe ben ik het vaak eens geweest met de beslissingen die N-VA heeft gemaakt in verband met belastingen. Ik ben absoluut een voorstander van de vervoersbelasting. In enkele buurlanden past men dit systeem al een lange tijd toe en het is dus logisch dat wij dit systeem ook gaan invoeren. Ook de herziening van het kadastraal inkomen is een noodzaak in mijn ogen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2015, 18:43
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Net zoals G*ddy vind ik ook dat er een vervoersbelasting moet komen. Wij zijn in Europa één van de landen bij uitstek waar vrachtwagens doorrijden. Ze verslijten ook onze wegen, dus ik vind het logisch dat ook zij hier taksen op betalen. Wij doen dit trouwens ook bij sommige buurlanden, dus is dit niet meer dan normaal.
Het kadastraal inkomen dateert al van 1979 dus ook dit moet dringend nog eens bekeken worden. Het is decennia geleden opgesteld, maar het moet dringend geactualiseerd worden.
Daarnaast vind ik ook dat de partijen dit onderling moeten bespreken en niet elkaar gaan zwartmaken bij de media. Hierdoor krijgt de Belg nog meer het gevoel van verwarring, wat nu al erg is. De politieke partijen moeten dit bespreken in het parlement met elkaar en niet via de media.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.