actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2015, 15:40
Dorien V*n den Broeck Dorien V*n den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 51
België is vierde beste land voor evenwicht werk-privé.

België is vierde beste land voor evenwicht werk-privé.

Slaag je er weer amper in een harmonieuze balans te bereiken tussen werk en privé? Bedenk dan eens dat we hier weinig reden tot klagen hebben. Ons land scoort op dat vlak overigens heel goed, zo blijkt uit onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). In Denemarken, Spanje en Nederland doen ze nog beter.

Korte werkdagen en veel tijd voor vrienden en familie zorgen ervoor de Denemarken op kop staat in de Better Life Index van de OESO. Hieronder de topvijf.

1. Denemarken
De sleutel tot het Deense succes? Korte werkweken en een gezinsvriendelijke werkomgeving. Slechts 2% van de voltijdse werknemers doet overuren. De Deense staat steunt ook gezinnen en alleenstaanden met jonge kinderen: de staatsuitgaven voor gezinnen bedraagt er 4% van het BNP, bijna het dubbele van het OESO-gemiddelde.

2. Spanje
Spanjaarden hebben evenveel vrije tijd voor zichzelf en hun gezinnen als Denen. Er zijn evenwel meer Spanjaarden die overuren kloppen. Spaanse werknemers hebben 16,1 uur of 67% van de dag ter beschikking voor hun persoonlijke leven en ontspanning, maar toch werkt 8% van hen lange dagen. Spanje heeft ook één van de laagste geboortecijfers van Europa en een zwakke tewerkstellingsgraad onder vrouwen.

3. Nederland
Slechts 0.5% van de Nederlanders werkt lange dagen. Dat vertaalt zich evenwel niet in meer vrije tijd. Gemiddeld hebben de Nederlanders 15,4 uur per dag de tijd voor zichzelf en hun gezin. De gelijkheid tussen man en vrouw is er groot en gezinnen genieten ruime staatssteun.

4. België
Slechts 5% van de Belgen werkt lange dagen. We genieten ook van flexibele werkagenda's en veel vrije tijd.

5. Noorwegen
Noren kunnen 15,6 uur per dag bij hun gezin doorbrengen. Slechts 3% van de Noren werkt lange dagen.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/buitenland/b...prive-b692fcb2/
Datum: 9 november 2015

Eigen mening: Ik wist niet dat wij in België goed het werk en privé kunnen scheiden. Dit is wel heel leuk om te horen. Veel mensen proberen hun werk en privé te scheiden, hierdoor krijgen ze meer tijd voor hun gezin, familie en vrienden. Je kan niet elk uur en elke dag bezig zijn met uw werk en ontspanning hoort er ook wel bij. 5% van de Belgen werken lange dagen en dit getal is heel klein. Ik dacht dat er meer mensen lange dagen werkte omwille van financiële kosten. Meer werken dus meer verdienen. Maar deze stelling is dan toch fout volgens dit artikel. België mag trots zijn op deze vierde plaats.

Laatst aangepast door Dorien V*n den Broeck : 9th November 2015 om 16:02.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2015, 16:05
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
België is vierde beste land voor evenwicht werk-privé

Ik ben toch enigszins verbaasd door dit artikel. In het artikel staat letterlijk dat we genieten van veel vrije tijd. Ik denk dat dit voor veel mensen niet waar is. In België ligt de werkdruk hoog en ik denk dat vele mensen hun werk ook wel mee naar huis nemen. Het is bijna een kunst om dit niet te doen, zeker in bepaalde sectoren. Als leerkracht moet je bijvoorbeeld minder uren werken in de week, maar tegelijk neem je je werk mee naar huis en spendeer je hier nog veel uren aan. Ik denk dat dit wel in veel sectoren zo is. Daarom schrik ik dat er maar 5% van de Belgen lange dagen werkt. Het hangt natuurlijk ook af van de ondervraagde personen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.