actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2015, 16:10
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Grote visfraude in Brusselse restaurants

Grote visfraude in Brusselse restaurants


Milieuorganisatie Oceana heeft een grootschalige visfraude in Brusselse restaurants ontdekt. Wie tong, kabeljauw of blauwvintonijn bestelt, krijgt in één op de drie gevallen een goedkopere vis op zijn bord.

De milieuorganisatie Oceana, een belangenvereniging die streeft naar de instandhouding van de visbestanden, nam tussen maart en juni van dit jaar 280 vismonsters in Brusselse restaurants en de kantines van de Europese instellingen. Uit DNA-onderzoek op de stalen bleek dat 31,8 procent van de vismonsters foutief geëtiketteerd waren en dus een andere vis bevatte dan op het menu stond.

De vissoorten die werden getest, zijn tong, kabeljauw en blauwvintonijn. De verschillende stalen werden geanalyseerd door het Laboratorium voor Biodiversiteit en Evolutionaire Genomica (KU Leuven).

‘In 95 procent van de gevallen werd er gefraudeerd met blauwvintonijn’, zegt Lasse Gustavsson, directeur van de Europese tak van Oceana. ‘Deze kostbare vissoort werd in 72 procent van de monsters vervangen door geelvintonijn en in 22 procent door de overbeviste grootoogtonijn.’

Maar ook met tong (11 procent) en kabeljauw (13 procent) wordt er regelmatig bedrog gepleegd. ‘Tong wordt vaak vervangen door andere platvissen zoals Japanse schar of gekweekte zoetwatervis’, aldus Gustavsson, ‘Kabeljauw wordt vervangen door meer dan tien verschillende soorten: vooral pangasius, koolvis en heek.’

Meer dan 77 procent van de monsters zijn genomen in restaurants in de buurt van de Europese instellingen en het centrum. Vijftien procent is afkomstig uit kantines van het Europees Parlement en de Europese Commissie. De overige monsters zijn genomen in sushi-restaurants.

‘We niet weten op welk niveau er fouten zijn gemaakt’, verduidelijkt Gustavsson. ‘Zo is het goed mogelijk dat niet het restaurant maar de groothandel een fout etiket heeft gebruikt.

bron: De Standaard, 3november, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151103_01952503

mening: Ik vind het schandalig dat zoiets gebeurd. De bevolking betaald namelijk al genoeg wanneer ze op restaurant gaan. Ik vind dat mensen het recht hebben op de waarheid. Het artikel vermeld dat het mogelijk is dat de restaurants hier niet verantwoordelijk voor zijn. Dit vind ik fout het is de taak van het restaurant na te gaan welke producten zij serveren. Mensen vertrouwen hier op als zij op restaurant gaan. Ik weet dat dit misschien niet zo evident is als restaurant dit allemaal te controleren, maar na dit schandaal moeten ze hier misschien toch eens wat meer aandacht aan schenken. Ik vind zeker dat ze dit verder moeten onderzoeken bij wie de fout ligt.

Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 3rd November 2015 om 16:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2015, 18:06
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Ik schrik niet van dit nieuws. Dit gebeurt niet enkel in restaurants maar ook in de supermarkt. Een paar jaar geleden werd er paardenvlees in lasagne gebruikt en 'krabsalade' die in de winkel verkrijgbaar is bevat vaak niet eens krab maar surimi. Een ander voorbeeld is yoghurt met fruit. Het bevat vaak niet eens fruit maar gewoon aroma's. Zo kan de lijst nog wel eventjes doorgaan. Mensen weten dit vaak niet en worden dus misleid. Op de verpakking staat er weliswaar 'met fruit' of een andere term, maar dit is pure marketing.
In restaurants moet hetgeen geserveerd worden dat op de kaart staat en geen varianten. Kunnen ze dit niet waarmaken, dan lijkt het me logisch dat de kaart aangepast moet worden.

Laatst aangepast door N*ra.Rabah : 11th November 2015 om 18:10.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.