actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2015, 07:47
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Jambon: 'Dreigingsniveau aanpassen is niet nodig'

Er is voorlopig geen noodzaak om het dreigingsniveau in België aan te passen. 'Op basis van de informatie die we nu hebben is er geen aanleiding om het dreigingsniveau in ons land te verhogen', zegt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon in een reactie op de aanslagen in Parijs. Er komen wel versterkte controles bij grote evenementen de komende dagen, zoals de voetbalwedstrijd dinsdag in Brussel tussen de Rode Duivels en Spanje.

'We mogen nu niet in paniek vervallen', zei de minister in een reactie op Radio 1. Er is tot dusver volgens hem 'tot op dit moment geen enkele aanwijzing dat er een overflow naar dit land zou komen.' Toch zijn er een aantal preventieve maatregelen genomen. Zo verleent de Belgische politie bijstand bij controles aan de Franse grens. Ook op de luchthaven Brussels Airport en in het treinstaton Brussel-Zuid, waar de Thalys uit Parijs stopt, vinden extra controles plaats.

Crisiscentrum

Het crisiscentrum besliste vannacht al dat er geen verhoging van het dreigingsniveau nodig is. Dat gebeurde na een evaluatie door het OCAD, het coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse. “Op basis van de beschikbare gegevens zijn er geen aanwijzingen dat de dramatische gebeurtenissen in Parijs een directe impact hebben op ons land. OCAD bevestigt niettemin de noodzaak van een verhoogde waakzaamheid voor grote evenementen. De Belgische overheden en diensten volgen de situatie continu van nabij”, luidt het in een mededeling van het crisiscentrum.

Uit voorzorg wordt aan de politiediensten een verhoogde sensibilisering gevraagd voor grote evenementen die dit weekend in België gepland zijn, alsook voor de voetbalwedstrijd van komende dinsdag in Brussel.

Bagage

Aan personen die deze evenementen wensen bij te wonen, wordt gevraagd om geen bagage of zakken mee te nemen, om de versterkte controles die georganiseerd zullen worden te bespoedigen. Er wordt aan iedereen gevraagd “om waakzaam te zijn, om bij te dragen tot ieders veiligheid”..

Bron: DS, 14/11/2015.

eigen mening: Het is typisch België om na een aanslag van terroristen te reageren met extra of versterkende beveiligingsmaatregelen in ons land. Langs de ene kant vind ik dit normaal. Als regering moet je de bevolking een veilig gevoel geven. Ik heb ook al wel een gedacht: Wanneer komt de dag dat IS België zal aanvallen? Ik vraag me dan ook vaak af waar of hoe ze de aanslag gaan plegen. Je hoort dat er mensen zijn in je omgeving die er nog harder mee bezig zijn, en die soms wel eens voor angst zorgen. Ik denk dat iedereen het verschrikkelijk vindt wat er in Frankrijk gebeurd is, zoveel onschuldige burgers zijn dood. Het is dan wel typisch dat wij meteen aan ons land denken. Het is goed dat Jambon beslist om in Brussel en in Antwerpen meer beveiliging te voorzien. Ik ben ook voorstander voor het voorzien van extra beveiliging op grote evenementen. Ik denk dat we er op moeten letten dat we niet paranoďde gaan worden voor een aanval die er misschien niet gaat komen. Wat we wel moeten doen is realistisch blijven over het feit dat een aanval in België altijd mogelijk is.

Laatst aangepast door Aurélie.J*cobs : 14th November 2015 om 07:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.